Helen B
Nu har jag lite äckelpanik känslor. sad.gif Jag har tagit in mitt olivträd från växthuset till vårt uterum och vad ser jag på fatet. Jo, minimask som är vita. De ser ut som sytrådar ( El. springmask). Vad skall jag göra. Jag har lite fobi över mask. Har tagit hand om för mycket springmask i familjen wacko.gif
Saken är den att trädet har stått ute hela sommaren i kruka och sedan stått i växthuset för vintervila. Jag tänkte precis ställa trädet i en snyggare kruka, men jag v-å-g-a-r inte. Det kanske är miljontals med mask i krukan. Blä De kanske anfaller ...skämt och sido....
Jag vore så tacksam om någon vet om det finns något medel att vattna i krukan så de döööör.
Tack på förhand
kerstin z5-6
Pyrex -vattna med -eller provadopinnar , stoppa ner enl anvisning -lkrukstorlek ,om plantan inte sover nu fungerar bra de dör .utan att du behöver vidröra dem smile.gif
Helen B
Ja. vad bra. Pinnar har jag hemma!
Tusen tack!
Nu ska de kräken upp till maskhimlen tongue.gif
Zaz
...kan det annars vara fråga om sorgmyggelarver? de ser ut som minimaskar o jorden verkligen kryllarav dem - heläckligt!
Jag använde nematoder, de säljs oftast över disk så man måste fråga efter dem i blomsterbutiken. Funkar garanterat (tror jag iaf!) Det är en sorts minidjur som "går in i" maskarna och äter upp dem. Mindre trevligt, men helt biologiskt, och när nematodernas mat (=maskarna) är slut så dör nematoderna också, så man behöver inte oroa sig för att ha krukorna fulla med såna... Men läs noga på instruktionerna om du köper såna, för de är visst känsliga för temperaturer, får inte vara för varmt och inte för kallt...

mvh Zaz
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon