Jotack - När inget annt fungerat ..
så fröna i fullmåne , kyl i 6 månader och komihåg att backa ut när du ska gräva ner dem .. Ung sånt var jag beredd att göra .. när jag väl gav upp,
- köpte en rot o numer har blommande eldkasse utan större åthävor i z 5-6 -där den fö inte är härdig
Fröna är seega , bör vara färska för grodd -så o räkna med en rätt lång väntan -du har säkert bättre tålamod än jag ..

Se Christers råd nedan

"Jag fick lära mig att perenna krassar skall så kallt. Så fort de blir varma, innan de grott, går de in i ett viloläge som kan vara svårt att bryta. Jag använder små plastbyttor med lock. Där i lägger jag ett tunnt lager fuktig jord. Fröerna lägger jag direkt på ytan, sprayar det hela med kallt vatten, sätter på locket och ställer in i kylen. Jag tittar till det hela någon gång då och då. Om det börjat mögla där inne, sprayar jag det hela med atamonlösning, spädd som till saft ungefär. Fröerna kan gro inom någon vecka, men troligare tar det en månad eller två innan de startar. Vissa utav fröerna kan ta ett år på sig innan de gror. När grodden blivit närmare halvcentimetern, flyttar jag försiktigt över fröet till en egen kruka och ställer dem ljust och svalt. Inom två veckor brukar ett mycket tunnt skott visa sig ovan jord. " Ciat från Aot s sålista -Vår Christer i fahlköping har bidragit med detta eminenta råd
Däremot planterade jag min rot enligt "Lukas ":
gräv ett hål, minst 50 cm djupt , placera krassen däri fyll på LITE jord .. jaha fungerade fint en natt , därefter föll herr igelkotte ner i hålet o mosade roten i sina förök att komma upp
Ny rot beställdes o drevs upp
planterades i hålet, som nu hade kottestängsel, runt sig
Jord pytsades i allt eftersom den växte .. fungerade !
Har nu sen flera år eldkrasse i z 5-6 , där den fö inte är härdig