Full version: Eldkrasse - sådd
Anna Maria
...förutom att det är svårgrodda frön? I Impectakatalogen står det "vi ber kunden beakta den mystik som omger groning och odling av eldkrasse" ungefär. Nån som vet nåt om det mystiska?
Och - någon som har lyckats?
Har precis sått fröna och väntar och väntar...
Fenja
Jag vet bara att det kan ta upp till 15 månader, tror jag det var, innan de gror....
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Jotack - När inget annt fungerat ..

så fröna i fullmåne , kyl i 6 månader och komihåg att backa ut när du ska gräva ner dem .. Ung sånt var jag beredd att göra .. när jag väl gav upp,

- köpte en rot o numer har blommande eldkasse utan större åthävor i z 5-6 -där den fö inte är härdig laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Fröna är seega , bör vara färska för grodd -så o räkna med en rätt lång väntan -du har säkert bättre tålamod än jag .. smile.gif
Se Christers råd nedan

smile.gif"Jag fick lära mig att perenna krassar skall så kallt. Så fort de blir varma, innan de grott, går de in i ett viloläge som kan vara svårt att bryta. Jag använder små plastbyttor med lock. Där i lägger jag ett tunnt lager fuktig jord. Fröerna lägger jag direkt på ytan, sprayar det hela med kallt vatten, sätter på locket och ställer in i kylen. Jag tittar till det hela någon gång då och då. Om det börjat mögla där inne, sprayar jag det hela med atamonlösning, spädd som till saft ungefär. Fröerna kan gro inom någon vecka, men troligare tar det en månad eller två innan de startar. Vissa utav fröerna kan ta ett år på sig innan de gror. När grodden blivit närmare halvcentimetern, flyttar jag försiktigt över fröet till en egen kruka och ställer dem ljust och svalt. Inom två veckor brukar ett mycket tunnt skott visa sig ovan jord. " Ciat från Aot s sålista -Vår Christer i fahlköping har bidragit med detta eminenta råd

Däremot planterade jag min rot enligt "Lukas ":
gräv ett hål, minst 50 cm djupt , placera krassen däri fyll på LITE jord .. jaha fungerade fint en natt , därefter föll herr igelkotte ner i hålet o mosade roten i sina förök att komma upp
Ny rot beställdes o drevs upp
planterades i hålet, som nu hade kottestängsel, runt sig
Jord pytsades i allt eftersom den växte .. fungerade !

Har nu sen flera år eldkrasse i z 5-6 , där den fö inte är härdig smile.gif
Anna Maria
Haha vad kul, jag sådde faktiskt i fullmåne? Fast vart är det jag ska backa, ut ur rummet efter sådden eller...? Isåfall är det kört nu.
Jag tror jag ställer ut dem i växthuset under fiberduksmolnet. Där är det ungefär kylskåpskallt. Jag gillar naturmetoder!
Varifrån köpte du rötter - jag menar, just in case, humdidum...
Tack båda två!

Maria i Västerås
kerstin z5-6
jag tror det var från Eurobulb länk
Eva St
Nu förstår jag varför inte mina kom trots att jag väntade troget i över 2 år. Men inte tror jag det var fullmåne och jag gick nog förmodligen inte baklänges heller för det gör jag så sällan
zaaritha
Men--jag fick upp våra efter ca 8 veckor--men se´n blommade bara en planta!!!
Christer i Falköping
Zaaritha, är du säker på att det var eldkrasse du sådde? Första året blir det bara en tunn, tunn stängel. Har aldrig varit med om att den blommat första året, knappt ens andra året efter sådd.
Christer.
kerstin z5-6
Vi menar denna Zarita , den som är perenn .. är det samma som din ??

Eva St
ÅHHHH Jag blir alldeles sjuk varför ska den vara såååå svår att dra upp
Christer i Falköping
Nä Eva ST, inte svår, bara tålamodskrävande biggrin.gif
En nackdel med den långdragna groningstiden är att de då kan komma igång på hösten, när det är försent att plantera ut dem.
Christer.
Eva St
Men du jag hade ju tålamod i över 2 år och inget hände.
Anna Maria
Men kan man inte ha den i kruka tills den växer till sig, Christer i Falköping? Och övervintra i svalt, ljust rum? Det hade jag tänkt! Jag hade inte tänkt plantera ut den lilla känsliga saken i trädgården sådär med en gång...
zaaritha
Jag köpte den som eldkrasse, men om det är den rätta--ja, det vet jag inte!
Den blommade med starkröda vackra blommor.
Eva St
Låter ju helt otroligt - har du någon trollformel så ge mig gärna den
zaaritha
Vet ju inte om det är "rätt" eldkrasse, men den såg ut som tidigare
bilder här!
Men--om den är så svår--så bör det ju vara nå´n annan!
Den blev i alla fall ca en o en halv meter i omfång--både på höjd
o bredd! Mycket vacker!!
Christer i Falköping
Det verkar också vara viktigt med färska fröer. Ju äldre de är, desto grinigare är det. Enligt vad jag lärt mig, kan det dessutom vara så att om fröerna flyttas från kyla till värme innan de grott, gror de ännu sämre. Man skall alltså inte ens blötlägga dem i ljummet vatten innan man sår. Mina får ligga i iskallt vatten i kylen ett dygn, sedan läggs de då i kylen i en liten låda med jord eller fuktigt papper. Jag plockar ut fröerna allt eftersom de gror. Men då ställer jag dem å andra sidan varmt.
De går att ha i kruka ljust och svalt över vintern, men jag brukar glömma dem då, så att de dör tongue.gif (då blir det nere i minkällare nämligen). Fast numera har jag ju växthus med värme, så hade jag sått några i år hade det säkert gått bättre.
Christer.
Anna Maria
Jaha. Nu har jag kollat i Impecta igen och det visar sig att citatet jag inledde tråden med gäller violkrasse... Nån som fått upp den då?
kerstin z5-6
samma beh som ovan
Helen i Piteå Zon 5
Jag fick av en trädgårdsvän lite rötter i höstas av Eldkrassen. Jag planterade ner dom nästan i botten på krukan sen har krukorna stått i garaget hela tiden och för ett tag sedan började det växa, så här ser det ut just nu.
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p22467.jpg
Eva St
Stort Grattis din lyckans ost
mulle
Kerstin, om du lyckas med eldkrasse så ska jag också försöka!
Är det bättre att ta sig an projektet med en rotknöl än med en färdig planta?
Om planta är ok, hur gör man då med gropen och mullpåfyllningen?
Hur skyddat har du planterat ditt ex?
Mulle
kerstin z5-6
ja -gör det
Planta eller rot -jag köpte rot på våren -la den i kruka -grus i botten .. lät den växa till 50 cm toppade därefter
Visserligen är huset ett skydd mot norr -men annars inget spec.
Roten var ca 8 cm när jag fick den i mars -april

Jag tog ur plantan ur krukan -satte den i hålet fyllde på jord , lite i taget nån gång i veckan, i ca 3 v till jag hade jord i marknivå ..
vår plantering -l juni Lycka till

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon