Anna_Panna
Vi bor i ett relativt nybyggt område och vår tomt består mestadels av gräsmatta. Nu funderar vi på att göra en rabatt eller något annat fint ut mot vägen. Dels vill vi att det ska se fint ut, dels vill vi ha något slags insynsskydd (behöver ej vara högt).

En idé jag har är att sätta ett ganska lågt staket ut mot vägen och sedan plantera buskar och blommor innanför. Men hur och vilka sorter, ja det har jag ingen aning om....

Tomten är ca 20 m lång och den sida vi funderar på ligger på tomtens syd eller syd-västsida. (Zon fyra.)

Några har satt häck mot vägen, men det är vi inte så sugna på. Vi har redan häck mot grannen (brudspirea).

Har ni några tips att ge? Gärna färdiga kombinationer som passar tillsammans, för det är första gången jag gör en rabatt.
anna_rispan
Rosenflockel (perenn). Den blir manshög på en säsong o ser stabil ut.

Planetar i öar. Buskar med fina blad och någon ros. Som är buskig. Är inte så bra på rosor... smile.gif
kerstin z5-6
Titta gärna på rosor i mina os album -rabatten tycker jag du ska planera själv -<:) Roligast så
Vi kan hjälpa till men då får du tala om i vilka färgtoner du vill ha den o vilken färg du har på huset -samt ev perenner du INTE gillar

Själv älskar jag stockrosor och skylle ha dem o rosenflockel mot staketet smile.gif
Anna_Panna
Hej Kerstin,

Huset är vitt, och med ljusgrå knutar. I dagsläget ser det ganska kalt ut med gräsmatta och ett par träd. Anledningen till att jag frågar här är för att få idéer, jag känner mig lite vilsen i pannkakan om man säger så. (Har tidigare bott i lägenhet och inte funderat så mycket på det här med trädgård.)

Wow, vilka fina stockrosor! Det kan verkligen vara något för mig! Är det svårodlat?

Jag har inte tänkt något speciellt färgtema. Kanske pastell? Då kan man ju blanda flera lite mildare toner.
kerstin z5-6
kanske du gillar
Riddarsporre ? Magic Fountain -i olika pasteller

Vita o blå bollltistlar kontrasterar i form -med den förra

Gillenia -en vit stjärnhimmel "

jag kan fortsätta en bit , men det finns säkert andra som har fler förslag

men en ros kan jag inte låta bli min favvo John Davis

som remonterar återblommar hela sommaren o är en lite högre buskros när den växt på sig .. o så härdig i min zon . så hos dej lär den trivas :9

En till smile.gif Mjölkklocka-campanula lactiflora och ViolKungsljus-verbascum phoenicum -Southern charm#

anna_rispan
Bambu kanske.... nåt annat vintergrönt
JoLo
Hej!
Utan att veta hur det ser ut nu hos dig, så skulle jag skippa staketet helt, och istället göra en låg häck av t ex lavendel eller nåt liknande (ger dig lite pastellkänsla, samtidigt som det är fint mot vitt). Innanför det skulle jag plantera nån lågväxande buske som är ganska neutral men med vackert bladverk. Kanske nån som har fin höstfärg? Jag kommer inte på nån bra just nu. Buskarna skulle jag gruppera, men blanda upp med grupper av perenner som går i vitt, blått och ev rosa, som har en höjd runt 40-60 cm, med nån lite högre sak här och där. Inte för många olika, tycker jag. Hellre fler av kanske 3 sorter (och några lite högre). Jag tycker Kerstins förslag ser fina ut, t ex, att blanda med lite silvergröna saker, min vita favorit just nu är vit purpurklätt. Alternativ till lågväxande buskar kan ju vara nåt som t ex Perovskia tillsammans med vita, blå och rosa saker.

Vad svårt att ge råd när man inte ser hur det ser ut! smile.gif
ASAH
Hej, jag tycker du skall plantera en häck i alla fall som du sedan håller låg t.v. Det tar minst fem år innan man har något som ens påminner om häck och du kanske i framtiden vill ha ett insynsskydd och kan då "släppa upp" den. Jag skulle själv ha satt en ligusterhäck t ex men hålla den låg som en liten buxbom-häck i utseendet. Framför denna kan du sedan plantera rabatter i form av perenner eller av öar av samplanterade buskar etc. Bor själv i nybyggd villa sen -00 och höll på att bli tokig på bristen av lummighet, tycker själv att en häck ger ett mycket mjukare intryck. Men du gör naturligtvis helt som du vill, jag menar bara väl med att du kanske skall tänka i ett längre perspektiv och hur du vill att din tomt skall se ut om 5 & 10 år.
Anna_Panna
Tack för tipsen!

Nu har jag sått stockrosor. Vet inte riktigt var jag ska ha dem, men jag har ju ett tag på mig att fundera... Kanske blir det rosenflockel till, de verkar snygga tillsammans!
Emmaibäcka
Hej och välkommen till trädgårdens värld biggrin.gif
Jag skulle defenitivt sätta upp ett staket, men ett glest sådant, och sen skulle jag plantera rosor utmed staketet som kommer växa upp och hänga lite ruffsigt genom och över staketet. Jättefint tror jag att det skulle bli wub.gif Rosa, röda eller vita rosor passar nog utmärkt till erat hus...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon