Full version: Jippie!
kristerh
EU: SVERIGES SKATTETRYCK HÖGST I EU, 51,4% 2003

BRYSSEL (Direkt) Sverige har klart högst skattetryck i
EU på 51,4 procent. Samtidigt ligger många nya EU-länder
bland de lägsta, särskilt de baltiska.
Det framgår av statistik för 2003 som Eurostat
presenterade på fredagen.
Sveriges skattetryck ökade från 51,0 procent 2002,
främst genom höjningar av inkomstskatter.
Efter att ha sjunkit sedan 2000 vände snittet för de
25 EU-länderna åter upp till 41,5 procent 2003 från 41,3
procent 2002. Skatterna steg i 17 länder, sjönk i sju medan
Tyskland låg stilla.

Glöm inte att det är häftigt att betala skatt sleep.gif

krister
gammelnalle
Konstig statistik det där... gärna en hänvisningslänk..

Hur kan man jämföra Baltländerna??? De var väl inte med 2003 ??? (Det var tydligen SÅ länge sedan... trodde att det minst gick få fram för 2004)

Hur räknar man?

Var nyligen på en resa utomlands och då kom denna fråga upp. Bl.a. med Amerikanare (USA). De förfasade sig över att jag betalade 32% direkt i inkomstskatt men medgav samtidigt att de hade en förfärligt hög AVGIFT på sina försäkringar för sjukvården. Och då förfasade man sig över att jag bara betalar 150:- för ett läkarbesök och 200:- för en operation....
Dessutom beklagade man sig över vägtullarna...

I det land som jag besökte, hade bl.a. poliserna så låga löner att MUTOR var vardagsmat.....

Jag 'är tacksam över att vi i Sverige har GRATIS (för den enskilde eleven) utbildning för våra ungdomar upp till 20år, Fri tandvård upp till 18år....

Och JA! Jag är Glad och tacksam över att jag kan betala skatt!!!

sleep.gif sleep.gif smile.gif smile.gif
Dzad
Jag är 100% för skatter.
Vi ska vara glada så länge som vi har vårt välfärdssamhälle.
Betalar gladeligen mer (enligt den progressiva beskattningen) än lågavlönade om jag i framtiden får ett högavlönat jobb.
Och ingen kan väl tycka att vi ska ha lägre skatter i dessa dagar då alla klagar på dålig hälsovård, åldringsvård osv.?
Milex
Det är bra att ni gillar att betala skatt. Jag kanske blir arbetslös snart biggrin.gif

Jag tror att de flesta tycker att det är helt OK att betala skatt. Mätningar som gjorts visar att en stor majoritet tycker att det är Ok så länge alla andra oxå betalar sin del av skatten.

Ibland kunde man kanske önska att fördelningen skedde på något annat sätt.
renate
Alla måste betala skatt,inte bara i Sverige.Så har det varit i alla tider.Man kan inte bara ta utan att ger.
Ralf
Lika nyanserat o kunnigt inlägg som Dessa Nätverks/Elbolag, Ockrare är vad de är!!....

Dessutom inte mkt till egen text från trådstartaren....
Gunvor Nilsson
CITAT (gammelnalle @ 28-01-2005, 17:35)
Jag 'är tacksam över att vi i Sverige har GRATIS (för den enskilde eleven) utbildning för våra ungdomar upp till 20år, Fri tandvård upp till 18år....

Jag skulle vara tacksam om dessa ungdomar också får ett JOBB när dom väl fått sin utbildning! huh.gif

Som det nu är så fastanställer inte företag några ungdomar så dom kan känna trygghet! Det blir bara tillfälliga arbetsanställningar och när det inte passar företagen så får de gå!

Hur skall dessa ungdomar kunna orka med att bilda familj och skaffa barn? Och hur blir det då med tillväxten i framtiden? Nej företagsklimatet i Sverige är åt .............. och våra folkvalda gör ingenting för att lösa problemen.

/Gunvor
*Felix matte*
Men visst är väl elbolagen ockrare unsure.gif eller... varför ska de nu betala tillbaks en himla massa pengar som de snott av kunderna.
jag har min el inräknad i hyran så jag har inte 100% koll på alla avgifter (är glad att jag slipper) men ALLA villaboende klagar... Inte kan väl ALLA "bara gnälla"
Ralf
CITAT (Gunvor Nilsson @ 28-01-2005, 20:02)

Jag skulle vara tacksam om dessa ungdomar också får ett JOBB när dom väl fått sin utbildning! huh.gif

Som det nu är så fastanställer inte företag några ungdomar så dom kan känna trygghet! Det blir bara tillfälliga arbetsanställningar och när det inte passar företagen så får de gå!

Hur skall dessa ungdomar kunna orka med att bilda familj och skaffa barn? Och hur blir det då med tillväxten i framtiden? Nej företagsklimatet i Sverige är åt .............. och våra folkvalda gör ingenting för att lösa problemen.

/Gunvor

Ja men det konstiga är ju att arbetvilkoren är ju ännu sämre i andra länder. I USA tex är akademikerarbetslösheten lika stor eller större än hos oss, bland nyutexaminderad. Detta trots att anställningsvilkoren är betydligt förmånligare för arbetsgivarna.
*Felix matte*
Var nyligen på en resa utomlands och då kom denna fråga upp. Bl.a. med Amerikanare (USA). De förfasade sig över att jag betalade 32% direkt i inkomstskatt men medgav samtidigt att de hade en förfärligt hög AVGIFT på sina försäkringar för sjukvården. Och då förfasade man sig över att jag bara betalar 150:- för ett läkarbesök och 200:- för en operation....
Dessutom beklagade man sig över vägtullarna...

I det land som jag besökte, hade bl.a. poliserna så låga löner att MUTOR var vardagsmat.....

Och JA!  Jag är Glad och tacksam över att jag kan betala skatt!!!

sleep.gif  -_-  :)  :)

Jag är också glad för allt vi får för skatterna. Skola, omsorg och sjukvård...
få är väl t.ex de som skulle ha råd att hämta ut sina mediciner om vi inte hade högkostnadsskydd. Jag skulle definitivt inte...om jag inte hade Göran Perssons inkomster tongue.gif

Men... inte glad för t.ex bilskattehöjningen... många,många vägar är av usel kvalitet... bilägare åsamkas stora kostnader pga eftersatt (obefintligt) vägunderhåll. Vart tar bilskattepengarna vägen? sad.gif

Men om vi tänker efter så har vi det så förbaskat bra i vårt land (de allra flesta) Vi bor bra och har råd med TV, dator, internetuppkoppling, telefon, mobiltelefon, bil eller åtminstone cykel eller moped mm.mm.
Vi kan äta oss mätta varje dag... det är inte heller alla ute i världen förunnat.
Egentligen har vi sååå mycket att vara tacksam för fast vi glömmer ofta bort det och bara ser det "dåliga".

Så känner jag det iaf. wub.gif
och jag är glad att jag hittade till Odla.nu (tack Maudan!)
fruberglund
CITAT (Dzad @ 28-01-2005, 18:42)
Jag är 100% för skatter.
Vi ska vara glada så länge som vi har vårt välfärdssamhälle.
Betalar gladeligen mer (enligt den progressiva beskattningen) än lågavlönade om jag i framtiden får ett högavlönat jobb.
Och ingen kan väl tycka att vi ska ha lägre skatter i dessa dagar då alla klagar på dålig hälsovård, åldringsvård osv.?

100 % vet jag inte smile.gif men jag betalar gärna skatt om det gör någon nytta.

Men jag gillar inte att betala skatt på skatt. T.ex. om jag pensionssparar. Jag sätter alltså in min lön som jag redan skattat för en gång och när jag sen blir pensionär och ska ha ut mina pengar som JAG själv satt in så får jag betala skatt igen....hur snett är inte det.

Om man betalar skatt hela sitt liv så ska man väl i alla fall få sin pension när man blir gammal. Nej, mestadelen av pensionen kommer vi som är unga nu få stå för själva. Vad är då meningen med att slita ett helt liv?

Och de där politikerna har jag aldrig förstått mig på. De gnäller på att det bor alldeles för mycket folk i stan och att folk borde flytta ut på landet...men vad f-n tror de när de höjer både bilskatt och bensinskatt hela tiden. Klart att folk inte har råd att bo utanför stan då (det gör vi ändå för vi älskar landet). Är inte det lite att motsäga sig själv???

Suck säger jag bara.

Men i många fall är skatten bra...gillar dock inte att mycket av den går till att smörja politikernas krås så betala mer vill jag inte för det lär ju inte hamna där det gör nytta. Kolla bara vilka löner de har...hmmmm...kanske skulle bli politiker laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Milex
CITAT (fruberglund @ 28-01-2005, 22:42)
"Men jag gillar inte att betala skatt på skatt. T.ex. om jag pensionssparar. Jag sätter alltså in min lön som jag redan skattat för en gång och när jag sen blir pensionär och ska ha ut mina pengar som JAG själv satt in så får jag betala skatt igen....hur snett är inte det."

Du får ju dra av dit pensionssparandet mot din tjänsteinkomst så just här är det inte skatt på skatt.

Jag förstår vad du menar och tycker själv att det är svårt med fastighetsskatten. Här som vi har många sommarboende och rika norrmän som driver upp priserna så blir det svårt för t ex änkor att bo kvar i sina hus för att fastighetsskatten blir för hög. Nu har det visserligen kommit en begränsningsregel men ändå är det en skatt som jag tycker mindre om. Man köper eller betalar hyran på sitt boende med skattade pengar och man får betala fastighetsskatt varje år med skattade pengar.

Nu ska man inte klaga på skatter om man inte har förslag på hur man kan få in pengarna på annat sätt tycker jag. Det är lätt att kritisera men svårt att komma med bra förslag på hur man ska göra istället. Så då tycker jag att alla som anlitar svart arbetskraft ska sluta med det. Då kunde vi slopa fastighetsskatten. Dessutom skulle svartjobbarna kunna få en ordentlig sjuklön om de blir sjuka och en ordentlig pension när det är dags för det. Vi skulle nog oxå kunna sänka skatten för alla som jobbar vitt eller sänka skatten på t ex bensin.

Och fruberglund det är nog ingen dum idé att bli politiker i alla fall politiker i riksdagen smile.gif De får ju ersättning även efter att de blivit utröstade ur riksdagen och även om de jobbar med något annat.

Man kan väl oxå bli trött på svåger politiken där gamla riksdagspolitiker och andra höjdare får fina jobb som t ex landshövdingar eller utredare när de slutar sina gamla jobb. Man skulle väl tro att det var roligare att få ett sånt jobb för att man var bäst av de som sökte jobbet istället för att få det på gamla meriter.
zaaritha
Men--måste skatten va´så hög på sjukpenning?
man lever inte i sus o dus, precis!
Ullet
Att betala skatt skulle väl vara en sak om man såg att de pengar man hjälpt till att dra in gick till "rätt" saker. Jag tror många tycker att de betalar skatt och skatt för att inte se så mkt resultat alltid.
Jag ser att mkt äts upp av kostnader som jag inte vill vara med o betala, det är byråkrati som helt enkelt bara måste vara onödig (dom vet alltså inte hur många myndigheter som finns i Sverige o har tillsatt en utredning för att utreda hur många myndigheter vi har idag o vilka som är nödvändiga o vilka som är onödiga, alltså bara en sån sak, man vet alltså inte hur mkt folk man avlönar för man har ingen koll...) o om man gick igenom allt skulle man kunna få en mer effektiv statsmakt o pengarna kunna gå till sånt som verkligen är nödvändigt, dvs folket.

Rent samhällsekonomiskt måste det gå att ta hand om inkommande skatteintäkter på bättre sätt.
kristerh
CITAT (Ralf @ 28-01-2005, 20:00)
Lika nyanserat o kunnigt inlägg som  Dessa Nätverks/Elbolag, Ockrare är vad de är!?....

Dessutom inte mkt till egen text från trådstartaren....

Jag betalar gärna skatt om det går till rätt saker, som sjukvård, åldringsvård, men jag upplever att de höga skatterna jag betalar försvinner nånstans på vägen, för inte får pensionärerna det bättre för att skatterna höjs hela tiden unsure.gif
Den svenska välfärden som det ju talas bland politikerna är ju inte mycket värt, jämför gärna med vissa andra europeiska länder, och där får man ju ut något för sina skattepengar, många länder har tex gratis läkarbesök.
Det jag reagear på är som sagt vart tar våra pengar vägen?
Pensionerna är ju dessutom så låga så de stackars pensionärerna knappt kan hämta ut sina mediciner och tandläkarbesök är inte till att tala om för de flesta åldringar. trots att de jobbat o betalat skyhöga skatter hela livet.
Jag tror att våra skattepengar går till div andra saker, tex byråkrati och
dessutom går en del av landstingsskatterna till saker som jag tycker borde betala sig självt, tex div kulturprojekt mm
Hoppas du har fått lite svar på varför jag reagerar på höjda skatter.
krister
Taxus
Kan Sverige inte göra som Danmark? Införa stopp för högre skatt. Nu talar regeringen om höjda skatter igen...
tomas99
Jippie äntligen en tråd där det finns människor som är för höjda skatter, och ej blir kallade troll, forumet har tagit en mycke posetiv vändning, tror nästan att jag skall förbereda mej för ett nytt inlägg om höjda bensin skatter och den posetiva miljöpåvärkan det har.

MVH Tomas.
Ralf
CITAT (tomas99 @ 02-02-2005, 07:35)
Jippie äntligen en tråd där det finns människor som är för höjda skatter, och ej blir kallade troll, forumet har tagit en mycke posetiv vändning, tror nästan att jag skall förbereda mej för ett nytt inlägg om höjda bensin skatter och den posetiva miljöpåvärkan det har.

MVH Tomas.

Du gör som så många andra i likadana trådar, skriver lika bra som du läser. Du säger att du läst denna tråd och om så är fallet så läser du ej särskilt bra.
hav
CITAT (Ralf @ 02-02-2005, 09:46)
CITAT (tomas99 @ 02-02-2005, 07:35)
Jippie äntligen en tråd där det finns människor som är för höjda skatter, och ej blir kallade troll,...
MVH Tomas.

Du gör som så många andra i likadana trådar, skriver lika bra som du läser. Du säger att du läst denna tråd och om så är fallet så läser du ej särskilt bra.

Oops, lite bitter ton där Ralf, läser Thomas som ett _troll_ kanske? laugh.gif
Taxus
Hett ämne detta med skatter. Vård, skola och omsorg brukar alla vara eniga om hur viktigt det är. Hur stor del av skatterna går dit? Någon som vet? Jag vet inte...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon