Full version: Lobelia sådd...
Annlo
Har tänkt påta ned lite lobeliafrön snart, men frågan är hur man får rätt mängd, dom som är så små? Hur mycket "kluttar" ni ner?

Annlouice
kerstin z5-6
man kan blanda fröna med fågelsand i ett gammeldags saltkar med lite större hål o salta ut dem på såytan smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag sår mina lobeliafrön i briketter, det är så lätt att sätta ner i krukor sedan då dom ska planteras ut i vanlig plantjord, jag drar bara bort nätet försiktigt. Jag doppar en något fuktig blyertpennaspets i fröpåsen och "rullar" av fröna på brikettytan, tänk på att dom är ljusgroende. /Helen
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag brukar bredså i glassburkar, jag försöker strössla så tunt jag kan och täcker ej fröna. När det blivit grönt i lådan tar jag upp små tussar och planterar i separata krukor.

Tips: Man brukar få snygga plantor ifall man blandar kant & hänglobeliafrön innan man sår. Då får man plantor som både hänger och står upp.
Lady Hamilton
rolleyes.gif Om du sår NU o sköter dem "exemplariskt", kommer du att ha stora fina plantor som blommar c:a den 10-20/4.

unsure.gif Det är ju både ock det där med tidig blommning

Själv var jag vädigt stolt i fjol över alla mina fina plantor som blommade redan i April, problemet var det att det tog en ENORM plats i mitt lilla växthus. Så i år har jag garderat mig med senare sådd och utökat utrymme (mitt nya ute rum)
Annlo
Åh man tackar för alla svaren! wub.gif

Finns inget som slår detta livs levande uppslagsverk i div problem o funderingar!

Annlouice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon