Full version: julstädning
inspirerad
Har städat ut julen men några lökar finns kvar. Går hyasinter och tazetter att spara? Hur gör jag?

Tacksam för svar
Inspirerad unsure.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
De flesta jullökar kan sparas, låt dem stå i en kruka och sköt dem som en krukväxt. Lite gödning gör att de orkar blomma nästa år igen. Sedan gräver du ner dem i en rabatt senare i vår, så har du dem där från år till år.
Tazetterna vågar jag inte uttala mig om, de kanske inte är härdiga...
Mvh
Fenja
netaave
Lägg dom mörkt och någorlunda svalt i en kartong eller liknande, till du kan plantera dom ute.
gammelnalle
brukar inte "lökar" förvaras i BEHÅar???

sleep.gif sleep.gif sleep.gif

smile.gif
Lena i Torslanda
Jo, men det kliar så förb-t sleep.gif
Berith
CITAT (Fenja @ 28-01-2005, 17:18)
De flesta jullökar kan sparas, låt dem stå i en kruka och sköt dem som en krukväxt.

CITAT (netaave @ 28-01-2005, 17:18)
Lägg dom mörkt och någorlunda svalt i en kartong eller liknande, till du kan plantera dom ute.

blink.gif Vilket ska man göra nu då...?
Åsa, mälardalen zon 2
Det bästa är att behandla dem som en krukväxt = göda och vattna, man måste ju göda upp löken ifall man vill att den ska blomma i framtiden.
Berith
rolleyes.gif Tackar!
Keya
olika budskap.... frågade i blomsteraffären. Hon sa att man inte skulle vattna , bara spara löken(hyacinten)torr.
Sylvia
Jag brukar göra som Åsa, sedan planterar jag i trädgården när det går bra på våren.
*Felix matte*
Jag sköter alla mina Amaryllislökar som övriga krukväxter ...
hoppas på ny blomning till nästa jul wub.gif
Zaz
hejsan!
...bara för att bidra till den allmänna oordningen (fler olika budskap)... rolleyes.gif
Hyacinter brukar jag vattna ett tag efter blomningen (tills jag tröttnar på dem) sen åker de ut (i mitt fall till ett svalt och ljust garage) där de får skämmas tills våren kommer (maj-juni) då de planteras i rabatten. Följande vår blommar de ljuvligt (om inte rådjuren äter upp dem)...
Tazetter planterade jag själv i trädgården förra våren, så få se om de kommer upp iår! Har hört att de ska gå att få iblom på friland precis som hyacinter, men de lär vara lite kinkigare - vill inte stå för blött, har jag för mig(?)...

lycka till!

mvh Zaz
Berith
Planterade ut julens hyacinter en vår..... och då blommade dom samma sommar! Men inte nästkommande år. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon