tullmejs
28-01-2005, 20:18
Eller special och special, snarare tvärt om.
Allt talar för att stor del av trädgårdslandet inte kommer att tas i anspråk för odlig i år. Jag skulle kunna tänka mig att så någon marktäckande struntväxt, för att inte i onödan bjuda in jobbiga ogräs. På köpet får jag en gnutta struktur att vända ner framåt hösten. Men så mycket gödseleffekt tror jag knappast behövs, så konventionella kvävefixerande eller pålrotsuppfordrande växter behöver det inte vara.
Så, vad kunde passa, tro? Billigt, konkurrensstarkt, och självt inget ogräs är mina måttliga krav.
Någon kul idé? :-)
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2005, 23:19
Kanske någon lättsådd sommarblomma som man bara petar ner fröna av ett exempel är krasse den brukar gå bra att direktså + de flesta av fröerna brukar inte överleva vintern även om det händer att det dyker upp någon enstaka fröplanta året efter + det finns många billiga fröpåsar krasse. Min favorit är den brokbladiga krassen Alaska.
Ett annat plus är att krassen är ätlig och går att blanda i sallader, både blommor och blad kan användas och man ska kunna göra falsk kapris av fröerna.
Hur skulle det sitta med blandade ringblommor, Calendula och solrosor, Helianthus i olika höjd och i olika färger omgivna av häckar bestående av slät eller krusbladig persilja, Petroselinum..?
tullmejs
29-01-2005, 16:01
Tack, utmärkta idéer :-) solrosor ligger bra till faktiskt, fast jag hade tänkt på mer påtagligt marktäckande växter. Det blir väl dagsformen eller slumpen som får avgöra vad det blir när det snart plötsligt nästan är för sent :-)
Kanske blir det till och med seriös odling av alltihop? Eller en anskrämlig ytkompost. Nä, ringblommor, krasse och solros låter trevligare :-)
Men ärter är inte heller dumt. Ganska söta när dom blommar, goda att äta, bra som gröngödsling, och billiga. En ask gula ärter kostar nästan ingenting.
/Åsa
Nejmen, måste skriva igen. Vilken kul signatur

Ärter hinner dessutom klart på friland här uppe, och utan förodling.
/Åsa
tullmejs
30-01-2005, 20:52
Att jag alls vill ha nåt som växer är alltså för att hålla ogräsen stången. Att lägga på nån duk eller så är bara för motbjudande :-)
Men ärter är billiga, det är sant!
Min favorit bland grönmasseväxterna är den persiska klövern. Den gror så snabbt och de små blommorna är förtjusande.
Mulle
Köp en påse fågelfröblandning. Kan bli spännande att se vad som kommer upp
Eller inte, det dök upp plantor med flikiga blad som växte snabbt. I Amsterdam tog de 5 euro plantan för de växterna såg jag i fönstret på en butik som sålde tveksamheter...

Man jag antar att det inte är någon olaglig sorts hampa som finns i fågelfröblandninar, men det såg inte så bra ut. Klipptes bort.
tullmejs
02-02-2005, 20:05
Ja, jag funderade faktsikt på fågelfrö :-) som ett trivsamt alternativ.
Och kiki, jo det är nog faktsikt så att den hampa som finns i fågelfrö är alldeles väldigt olaglig att odla :-)
Ja, jag vet verkligen inte vad jag ska hitta på. Men inte på grund av tipsbrist i alla fall, hihi.
Blomsterlin är ju sååå vackert. När man sår tätt finns inte mycket plats för ogräs.
Solrosor, som nämndes tidigare, i mängd, är ju också en dröm. Fågelfrösolros med nån fröpåse med avvikande form eller färg dessutom att komplettera med.
CITAT (tullmejs @ 02-02-2005, 20:05)
Och kiki, jo det är nog faktsikt så att den hampa som finns i fågelfrö är alldeles väldigt olaglig att odla :-)
Olaglig med relativitet. Det är inte samma sort som narkomaner använder för att "tända på" utan den typ av växt som man gör rep av. Narkotikahalten är rätt låg i dessa växter, tänk er annars alla "stenhöga" fåglar som skulle flyga omkring i vårt land
Det är bara om man vill odla Hampan kommersiellt som man behöver tillstånd av myndigheterna.
För övrigt vill jag rekomendera ärtväxter. Dessa är bra på att konkurera ut ogräs och binder dessutom luftkvävet.
MariaS
tullmejs
05-02-2005, 00:27
Åhå, inte en dag utan att man lär sig nåt nytt :-) tack för det.
CITAT (MariaS @ 04-02-2005, 16:19)
För övrigt vill jag rekomendera ärtväxter. Dessa är bra på att konkurera ut ogräs och binder dessutom luftkvävet.
Fungerar det lika bra med luktärtor?
tullmejs
05-02-2005, 23:27
När det gäller att fixera kväve är såvitt jag vet alla baljväxter bra.
Ok. Då blir det kortväxta luktärtor i år. Tack
Akta er för hampfröna. En gammal dam i vår lilla stad hade städat upp efter fågelmatningen och lade räset på komposten. Mot sensommaren stod där en praktfull växt som hon inte nändes ta bort enär den i hennes ögon voro fin.
Efter ett tag gick det som det brukar gå med odlingar av det här slaget, den upptäcktes, polisanmäldes och tanten höll på att dö av förskräckelse och skam. Händelsen fanns med i lokalpressen också med bild och allt, men av hänsyn till tanten uppgav man inte namn eller adress, men en ståtlig växt var det närmare 2m hög och buskig och fin. Det blev ingen straffpåföljd eftersom den finska polisen visste om detta med fågelfröna. Puh!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.