Susanna
28-01-2005, 20:33
Hej!
Har någon av er prövat att odla jordmandel? Jag testar för första gången i år. Men jag har problem med grobarheten. Av 14 frön har bara ett grott, trots undervärme och extra ljus.
Någon som har några tips?
Vill ha fler plantor
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2005, 20:41
De där torra knölarna som säljs hos ex. impecta har inte alltid så bra grobarhet, undervärme kan dock få några fler att gro. +Övervattna inte då brukar knölarna ruttna och försvinna.
Skulle inte undervärmen fungera, PM:a mig jag har några hundra knölar i förrådet i en bunke som jag förvarar i lätt fuktig jord, de är inget vidare goda tycker jag så så jag äter inte upp dem utan allt jag odlade i somras är kvar. Egenodlade knölar som inte fått torka brukar dock ha väldigt bra grobarhet enligt min erfarenhet.
Susanna
28-01-2005, 20:49
Hej Åsa!
Jag avvaktar några dagar till. Händer inget tar jag gärna ditt erbjudande om att överta några knölar från dig. Jag la knölarna från Impecta i vatten ett dygn innan jag satte dem men det hjälpte nog inte.
Synd att du inte tyckte de var så goda. Jag har aldrig ätit några utan blev nyfiken när jag såg en beskrivning av dem. Plantan verkar fin dock.
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2005, 20:52
Det kan ibland ta en 6-8 veckor för torra jordmandelknölar att gro så du kanske måste ha lite tålamod. Du är ganska tidigt ute så du har gott om tid jag brukar plantera jordmandel i början av april.
Susanna
29-01-2005, 15:23
Jo, jag är nog lite tidigt ute. Kunde inte hålla fingrarna borta från påsen!
jag återkommer om några veckor, så får vi se vad som hänt på grobarhetsfronten!
Jag tycker att jordmandlarna är jätte goda råa. Fast lite för mycket "fibrer" men kokossmaken är härlig.
Hej Susanna!
Jag har precis som du fastnat för jordmandel i år skall bli spännande. Köpte också frön från Impecta, blötlade dem ett dygn, sådde dem den7/3, av 15 sådda har 7st grott hittills. Har ingen undervärme de står endast varmt (ca23°) i en sån där ny "Plugbox"
Hilsen
Muguet Zon 1 Skåne
Åsa, mälardalen zon 2
18-03-2005, 15:02
Såhär ser jordmandel ut i hink (ca 15liter) på sommaren
Susanna
18-03-2005, 15:12
Hej på er!
Det tog ett tag, men nu har faktiskt 9 av 14 jordmandel grott. De är cirka 20 cm höga nu. Så tack Åsa för erbjudandet men nu klarar jag mig på de plantor jag har

Har du prövat att odla på friland eller har du alla dina i krukor? Jag prövar nog både och tror jag. Jag vet att du har det trångt i din trädgård, men jag har fortfarande stora ytor att fylla! Hur stor skörd brukar du få på en planta i kruka?
Åsa, mälardalen zon 2
18-03-2005, 17:53
Jag har mest testat att odla i stor kruka. Utav ett stånd (=3-4knölar) ska man enligt Lena Israelsson kunna få 75-100st nya knölar och det är ungefär vad jag brukar få i en rejäl kruka. Jag har testat plantera något stånd i marken och då har jag fått ungefär hälften så många knölar per stånd.
Hej på er!
JAg har en stor kruka med jordmandel på min balkong. Det är första gången jag odlar så jag undrar lite om när man ska skörda? Är det nån som vet ungefär? Har ni tips på tillagning, om det nu är nåt att skörda?
/Johanna
Åsa, mälardalen zon 2
04-09-2005, 14:20
Jag brukar skörda när frosten sveder blasten så man behöver inte ha bråttom man kan ex. rosta eller steka dem (jag har provat och jag gillade inte smaken så jag odlar jordmandel som prydnadsväxt istället)
Man kan ju också prova att göra jormandelmjölk:
1 kg Jordmandel
1 kg Socker
5 liter vatten
1 Kanelstång
1. Tvätta jormandeln under rinnande vatten.
2. Låt jordmandeln dra i kallt vatten över natten (12-14 h).
3. Tvätta jordmandeln ytterligare 1 gång.
4. Mixa jordmandeln, tillsätt lite vatten om det behövs.
5. Tillsätt 5 liter vatten och rör om, tillsätt kanelstången och låt det stå I kylen i 2 h.
6. Tillsätt sokret och rör så att det löser sig.
7. NowFiltrera lösningen genom en sil och genom en silduk.
8. Servera drycken kyld.
http://www.xmission.com/~dderhak/recipe/horchc.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.