Full version: Min Benjaminfikus
blomböna
Hjälp,min Stora Benjaminfikus har fått spinn ohmy.gif finns det något man kan göra,utan att behöva kasta den.
Tyr
Eftersom du verkar veta vad den har drabbats av för ohyra så bör du följaktligen veta hur det bekämpas på enklaste sätt, nämligen genom duschning med blomspruta. Spinn avskyr fukt.
lolo
Hej! Ja, duschning med blomspruta är bra, men ett ÄNNU kraftfullare sätt är att ställa växten i badkaret och duscha den med duschslangen ordentligt. Häll sen bort vattnet i ytterkrukan Låt fikusen därefter få torka upp en aning. Upprepa detta en gång i veckan ett antal veckor framåt. Hade själv problem med mina fönsterfikusar för nåt år sen, de hade mycket spinn. Men efter denna behandling försvann de och har ännu inte setts till. Denna metod rekommenderas överhuvudtaget till vanliga bladväxter typ fikus.

smile.gif

/Ann-Louise i Umeå
blomböna
CITAT (Tyr @ 04-03-2003, 23:41)
Eftersom du verkar veta vad den har drabbats av för ohyra så bör du följaktligen veta hur det bekämpas på enklaste sätt, nämligen genom duschning med blomspruta. Spinn avskyr fukt.

jag tackar,visste inte att spinn avskyr fukt rolleyes.gif
blomböna
CITAT (lolo @ 05-03-2003, 00:13)
Hej! Ja, duschning med blomspruta är bra, men ett ÄNNU kraftfullare sätt är att ställa växten i badkaret och duscha den med duschslangen ordentligt. Häll sen bort vattnet i ytterkrukan Låt fikusen därefter få torka upp en aning. Upprepa detta en gång i veckan ett antal veckor framåt. Hade själv problem med mina fönsterfikusar för nåt år sen, de hade mycket spinn. Men efter denna behandling försvann de och har ännu inte setts till. Denna metod rekommenderas överhuvudtaget till vanliga bladväxter typ fikus.

smile.gif

/Ann-Louise i Umeå

Tack,ska prova att duscha min benjamin rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon