Full version: Fikus? Va händer?
izabelleask
Hej!
Jag har två olika sortet fikusa, en av dom liknar mer en buske med små mörkgröna blad på och jag har fyra sånna och alla tappar blad, varför tappar dom så mycket blad? Kommer dom att ta sig igen?

Och den andra jag har är som en pinne i mitten typ och sen växer ett blad i taget på toppen, det är stora och tjocka blad växer på höjden inte bredden. har två stycken och ena växer bra men andra växer inte alls, om jag tittar nära på bladen så ser det ut som något, små röda prickar fast typ bara 4-6 prickar per blad och sen lite spindelnäts eller damliknande ut på den. Va ska jag göra åt det???

Har hört att det finns något som heter spindelväv eller nått sånt, kan det vara det som jag fått på alla mina fikusar eller bara dom stora, har inte sett några prickar på dom med små blad på.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det finns pyttesmå "spindlar" som går runt på bladen och gör spindelnät så kan det vara spinnkvalster och de kan orsaka bladfall. Är det sådana så finns Provado Plus sprayen som fungerar mot spindeldjur.

Annars är det ganska vanligt med bladfall hos fikusar på vintern det är för varmt och torrt i förhållande till tillgången på ljus. Finns det så lite ljus att fotosyntesen knappt fungerar så kan inte växten försörja alla sina blad och den gör då av sig med de bladen de inte kan försörja.
izabelleask
okej, tack så mycket för svaret, ska iväg och köpa sånd spry ny, för jag har det iallafall på en av mina fikusar med stora blad.
Kan det smitta av sig på andra blommor? Ska jag kanske spruta alla mina växtr med det för säkreht skull? eller kan det ska växer som inte har spindeldjur??
Fenja
Spinn är smittsamt, jag skulle spraya alla blommor som är i samma rum som de drabbade i alla fall.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon