|
izabelleask
29-01-2005, 11:56
Hej! Snälla någon, nu är det verkligen kris. Min apelsinbuske tappar alla sina blad, är typ bara 10 blad kvar. Va ska jag göra?? Har planterat om den fast tog gammal jord, kan det ha med det att göra?(fast den tappade mycket blad innan me) Är det ingen näring i jorden? Varför gör den så här, har satt en kärna som jag tog fråm en apelsin och den har nu växt i fyra år och blivit ca 90cm hög men nu är det bara grenar kvar och några få blad, v ska jag göra, panik:(
Hjälp!!!!
kerstin z5-6
29-01-2005, 12:08
Ljusbrist , brukar det vara -ev i kombination med torr luft o mkt vatten
den kommer igen, ta det lugt med vatten till dess.Varför tog du gammal jord? Citrus är en näringsslukare ! Bladfall kan ochså orsakas av järnbrist -järn finns med i citrusgödningar -finns olika sorter
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2005, 12:11
Skulle gissa att den stått för mörkt (dagsljuset räcker inte på vintern) + för varmt och torrt (luften). Citrusväxter trivs ofta inte så bra i bostadsmiljö det var därför man hade orangerier förr i tiden som var lite svalare och med en massa stora fönster överallt som släppte in ljus.
Lady Hamilton
29-01-2005, 12:33
Hej jag skulle nog byta ut jorden till ny o vattna sparsamt. Sedan skulle jag placera krukan i ljusaste fönstret eller placera en lampa över så att citrusen får så mycket ljus som möjligt. Sedan när det kommer nya blad kan du ge dessa en daglig dusch med blomspruta.
izabelleask
29-01-2005, 12:59
Tack så mycket, hoppas detta ska hjälpa, ska iväg och köpa ny blomjord och citrusnäring, jag hoppas verkligen att det kommer att överleva, den står i ett ljust rum men jag kanske har vattnat för mycket, men om jag nu lantera om den ska jag inte vattna nått då?
Lady Hamilton
29-01-2005, 13:04
Jag skulle nog inte vattna på en gång om den nya jorden inte är MYCKET torr. Utan vänta ett par dagar iallafall. Högst troloigt så "vilar" din planta o behöver inte så mycket. Så vänta även med näringen. Men det beror ju också på temp, ljus m.m.
izabelleask
29-01-2005, 13:10
min planata är ju i rumstemperatur och i mitt vardagsrumm som ny jag blivit himla ljust i eftersom jag har bytt gardiner till vita så ljuset kommer in jättebra. Men ska jag inte ge den citrusnäring heller, en gren på apelsinplantan har blivit mörk och död(jag klippte bort den), så det kanske är järnbrist, ska jag verkligen vänta med citrusnäring???
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2005, 13:46
Tyvärr så uppfattar inte växter ljus som vi människor gör, även en solig vinterdag kan upplevas som mörker för många växter det är helt enkelt för svag styrka och fel våglängder på det naturliga ljuset nu på vintern. +Växten vill gärna ha det riktigt ljust en 14-16 timmar per dygn vilket vi inte har nu på vintern.
Citrus vill helst ha en temp på runt +15-16 C på vintern, är det varmare brukar en hel del blad falla speciellt ifall det är för dåligt ljus i kombination med den höga temperaturen.
izabelleask
29-01-2005, 14:05
ja men då kommer inte min apelsinplanta att överleva då ju, har inget annat ställe än i vardagrumet at ha den, och den har ju klarat sig innan i fyra år, men men.
Hur ska jag göra för att det ska klara sig, ka jg köpa en lampa som jag ska hängaöver plantan? En vanlig lampa? Ska jag plantera om den när jag ändå håller på? Ska iväg och köpa ny jord och citrusnäring, va ska jag köpa för lampa?
kerstin z5-6
29-01-2005, 14:13
Ett vanligt lysrör-gör underverk under okt -april
izabelleask
29-01-2005, 14:19
Ett lysrör, har du något bra förslag på hur jag ska sätta det, har liksom plantan i mitt vardagsrum, eller finns det lättare knep som är lika bra?
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2005, 14:20
Du kan ta vanliga lysrör och placera ca 10-20cm ovanför växten eller så tar du en vanlig lamparmatur som du skruvar i en lågenergilampa i och placerar 10-20cm ovanför växten så avancerat behöver man inte göra det för att få växten att överleva. Använd inte glödlampor de blir för varma + de våglängderna som finns i den upplevs som mörker av växten.
Ger man växten mera ljus brukar de klara varmare lägen då blir det lite mera jämnvikt mellan ljus och temperatur.
Jag skulle nog låta växten vara ifred ett tag och inte hålla på och plantera om, vid omplantering skadar man de små finrötterna och det kan då ta lite tid innan rotsystemet repar sig och kan börja suga vatten och näring så omplantering kan ibland förvärra problem med bladavfall.
Så länge som topparna på växten ser bra ut (det är där nytillväxten sker) så brukar växten överleva, denna tid är ofta den mest kritiska nu ser man hur växterna har lidit under den mörka hösten och vintern och nu gäller det att få dem att överleva den här sista tiden innan ljuset blir bättre.
kerstin z5-6
29-01-2005, 15:09
 Då blir de såhär glada .. nu har vi skördat de flesta mandarinerna som var söta , goda med lite kärnor
izabelleask
29-01-2005, 19:30
Nu har jag köpt en lågenergilampa, 7 watt! Är det för lite, är väl typ som en 40 watts vanlig lampa.
Har satt den 10-15 cm ovanför apelsinbusken och har satt in tiden att att den ska lysa mellan 6.00-22.00 Hur lång tid tror ni det tar innan man börja se framsteg?
Ingrid på Västkusten
29-01-2005, 23:45
Inte länge om Du använder de rätta gödningarna - jag ahr massor med knoppar på mina citrusar som så fort det blir lite varmare och soligare kommer att bli massor med blommor.....
Lady Hamilton
30-01-2005, 11:14
kerstin z5-6
30-01-2005, 11:36
Nej jag brukar gräva ner ett Internet troll i månaden i krukan Det är ett träd - och jag har köpt det av en tant vars barn inte längre orkade släpa det ut o in hos henne -Gissar att det är minst 10 år Det har ett certifikat kvar -med Italiensk text om ursprung ,osv  Det blommar länge ,och underbart mycket hela våren i uterummet -Funderar på om jag ska importera humlor i låda -I fjol penselpollinerade jag med rätt gott resultat Det står i en soptunna av plast -inte vackert -ska göra något åt utsidan på den , men inte hunnit än .Rymligt dock -i limpajord -o rullbräda under förstås Det är väl aldrig direkt vilande -har mkt ljus jämt Jag har inte lyckats får tag på den berömda Hasselfors bevattningsgödning -så jag har kört med vanliga citrus gödningar -provadopinnar på hösten, innan jag tar in det -Vilket jag gör ganska tidigt i slutet av augusti Stora temp skillnader verkar annars leda till Bladfall Det är ung 1,80 högt , bredd tja 1,20 i kronan kanske , minst, gav över 70 st mandariner i år, stam 1 meter hög, innan kronan Basen på "krukan" är nog -80 -100 cm tvärs över Jag beskär försiktigt Jag är frikostig med vatten -mars till -september när det är igång ordentligt Tja .. det har klarat sig bra fr sjukdomar Och Mandarinerna är vansinnigt goda o smakar som de gjorde när man var barn .. söta söta  Kul att du gillade det - jag tror det är miljön mer än ägaren som är skyldig till dess storlek
Lady Hamilton
30-01-2005, 11:45
kerstin z5-6
30-01-2005, 11:48
Det kom i en betydligt lägre o mindre kruka -jag har svårt för det .. kanske var den ökade krukstorleken ett sätt -man får dock vara försiktig med vatten till dess att rotsystemet hunnit med i nya krukan , men det vet du ju redan Hälsar K
jag har en citrusplanta, som är 4 år men det blir aldrig några blommor på den. Varför? Den trivs annars alldeles utmärkt i mitt uppvärmda växthus.
Åsa, mälardalen zon 2
30-01-2005, 14:42
Är det en frösådd planta får du ha mer tålamod det kan ta 20-25år innan en frösådd citrus blommar och då är det inte säkert att det blir frukter som är så goda att man kan äta dem.
TeliaNet
30-01-2005, 16:05
CITAT (Funny @ 30-01-2005, 14:18) jag har en citrusplanta, som är 4 år men det blir aldrig några blommor på den. Varför? Den trivs annars alldeles utmärkt i mitt uppvärmda växthus.  köp hasselfors bevattningsgödsel, det är den bästa till ett orslagbart pris. enligt citrusdatabasen så ska apelsinen vila i ca 12*c. gör som mig, ställ längst ner i kylskåpet och på med lågen.lampan över i kylskåpet. min limon och grapefrukt har klarat sig så ypperligt på det sättet. sen är alla köpeapelsiner ympade så avkomman kan vara fertil, alltså inte ge frukt. de som ger snabbast är lime, grape, småcitrus och kumquat.
izabelleask
30-01-2005, 22:30
Nu har jag köpt en lågenergilampa, 6 watt! Är det för lite, är väl typ som en 30 watts vanlig lampa.
Har satt den 10-15 cm ovanför apelsinbusken och har satt in tiden att att den ska lysa mellan 6.00-22.00 Hur lång tid tror ni det tar innan man börja se framsteg?
Och kan jag börja ge den citrus näring nu efter jag låtit den torka redigt, eller ska jag vänta någon månad?
kan ju tillägga att jag aldrig har haft några blommor på den och den är 5 år gammal i år. och jag har satt den själv, tog en kärna från en apelsin jg åt för fem år sen.
TeliaNet
30-01-2005, 22:52
CITAT (izabelleask @ 30-01-2005, 22:30) Nu har jag köpt en lågenergilampa, 6 watt! Är det för lite, är väl typ som en 30 watts vanlig lampa.
Och kan jag börja ge den citrus näring nu efter jag låtit den torka redigt, eller ska jag vänta någon månad?
kan ju tillägga att jag aldrig har haft några blommor på den och den är 5 år gammal i år. och jag har satt den själv, tog en kärna från en apelsin jg åt för fem år sen. låt den vintervila i ditt kylskåp, om den får plats. att ha den kallt(svalt) + torrt + ljust och böja grenarna neråt påskyndar blomning. ang. lampan.... den är lite för svag. tag och lägg till en sådandäran skrivborslampa med 9 eller 11w kompaktlysrör. annars kan du köpa en 23w lågenergi. fotosyntesen är i gång på halvfart även om trädet vilar så på med så mycket ljus som möjligt!
CITAT sen är alla köpeapelsiner ympade så avkomman kan vara fertil, alltså inte ge frukt.
TeliaNet
30-01-2005, 23:45
CITAT (Virgo @ 30-01-2005, 23:42) CITAT sen är alla köpeapelsiner ympade så avkomman kan vara fertil, alltså inte ge frukt.  ????? har man tur så kan man få frukt efter flera år, oftast efter 20 år. och då ska man ta hänsyn till att de flesta apelsiner är kärnfria och de som har kan vara fertila.
izabelleask
31-01-2005, 11:00
CITAT (TeliaNet @ 30-01-2005, 22:52) CITAT (izabelleask @ 30-01-2005, 22:30) Nu har jag köpt en lågenergilampa, 6 watt! Är det för lite, är väl typ som en 30 watts vanlig lampa.
kan ju tillägga att jag aldrig har haft några blommor på den och den är 5 år gammal i år. och jag har satt den själv, tog en kärna från en apelsin jg åt för fem år sen. låt den vintervila i ditt kylskåp, om den får plats. att ha den kallt(svalt) + torrt + ljust och böja grenarna neråt påskyndar blomning. ang. lampan.... den är lite för svag. tag och lägg till en sådandäran skrivborslampa med 9 eller 11w kompaktlysrör. annars kan du köpa en 23w lågenergi. fotosyntesen är i gång på halvfart även om trädet vilar så på med så mycket ljus som möjligt! Får inte plat i mitt kylskåp! Bor i en lägenhet och har inget annat utrymme än mitt vardagsrum. Men va sa du med att böja grenarna neråt?? Fattar inte riktig, ska jag göra det nu och hur ska jag kunna göra det? Hur länge?
kerstin z5-6
31-01-2005, 12:16
CITAT (TeliaNet @ 30-01-2005, 23:45) CITAT (Virgo @ 30-01-2005, 23:42) CITAT sen är alla köpeapelsiner ympade så avkomman kan vara fertil, alltså inte ge frukt.  ????? har man tur så kan man få frukt efter flera år, oftast efter 20 år. och då ska man ta hänsyn till att de flesta apelsiner är kärnfria och de som har kan vara fertila.  Jag är kärnfri och fertil!
TeliaNet
31-01-2005, 14:30
CITAT (izabelleask @ 31-01-2005, 11:00) CITAT (TeliaNet @ 30-01-2005, 22:52) CITAT (izabelleask @ 30-01-2005, 22:30) Nu har jag köpt en lågenergilampa, 6 watt! Är det för lite, är väl typ som en 30 watts vanlig lampa.
kan ju tillägga att jag aldrig har haft några blommor på den och den är 5 år gammal i år. och jag har satt den själv, tog en kärna från en apelsin jg åt för fem år sen. låt den vintervila i ditt kylskåp, om den får plats. att ha den kallt(svalt) + torrt + ljust och böja grenarna neråt påskyndar blomning. ang. lampan.... den är lite för svag. tag och lägg till en sådandäran skrivborslampa med 9 eller 11w kompaktlysrör. annars kan du köpa en 23w lågenergi. fotosyntesen är i gång på halvfart även om trädet vilar så på med så mycket ljus som möjligt! Får inte plat i mitt kylskåp! Bor i en lägenhet och har inget annat utrymme än mitt vardagsrum. Men va sa du med att böja grenarna neråt?? Fattar inte riktig, ska jag göra det nu och hur ska jag kunna göra det? Hur länge? då får du flytta om hyllorna. jag får plats med 2 träd i ett litet kylskåp + all mat. om du tittar på gröna rums hemsida(svt.se) och söker efter johan lemte så finns där en film med honom i hans orangeri. det är han som lärt mig det där med att böja grenarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|