kristerh
29-01-2005, 12:00
I den del tv reklam talas det om nåt som de kallar för aktivt syre,
finns det något sådant eller är det något reklamakarna hittat på för att det skall låta bättre
har vi någon kemist här som vet?
krister
Jo det finns. men vad det är....???
Se här t.ex
aktivt syre
Jag har för mej att aktivt syre är en benämning på syre som finns tillgängligt för oxidationsreaktioner vid olika tillfällen... tror att man talar om det bland annat i samband med sprängämnen. Om det är ozon eller någon annan form vet jag inte. Det aktiva syre som man talar om i rengöringsmedel och liknande är syre som sitter ihop tre och tre... O3 ... alltså ozon. Även där gäller att det finns syre som är tillgängligt för oxidering.
Om ozon på SMHI:s hemsidaOm ozon på Naturvårdsverkets hemsida
CITAT (kristerh @ 29-01-2005, 12:00)
---eller är det något reklamakarna hittat på för att det skall låta bättre

Nu fick väl just det uttrycket (aktivt syre) en förklaring men ibland kan man ju undra hur dom tänker... dom som gör reklamen alltså.
I t.ex. en reklam pratar dom om en "megapixels-kamera" - låter lite konstigt i mina öron men är kanske helt korrekt uttryckt.
ninnisky
29-01-2005, 15:57
CITAT (Berith @ 29-01-2005, 15:39)
CITAT (kristerh @ 29-01-2005, 12:00)
---eller är det något reklamakarna hittat på för att det skall låta bättre

Nu fick väl just det uttrycket (aktivt syre) en förklaring men ibland kan man ju undra hur dom tänker... dom som gör reklamen alltså.
Reklammakare söker, enligt mina erfarenheter, mycket sällan fakta. Man tar något som låter bra och inte direkt kan motbevisas. Och vi som går på denna reklamen söker lika sällan fakta. Vi vet inte hur vi ska hantera våra frågor???
Reklam måste ifrågasättas mer men det är ett väldigt tungt jobb![I]
Jag tror att det med "aktivt syre" menas just ozon, som Ina säger. Men också andra molekyler som har en syreatom "över".
En ensam syreatom vill binda sig någonstans, och den hakar fast där den får möjlighet. Ibland tränger den sig på där den inte riktigt är önskvärd, och där blir den lätt utsparkad och dras till något annat där den kan få plats. Den reagerar alltså lätt, fort och snabbt med andra ämnen.
Valigt syre (syrgas) består av två stycken syreatomer som sitter ihop.
Syreatomer ( O ) vill helst vara två, sammansatta i en naturligt stark kemisk bindning.
Under vissa omständigheter kan det hända att de går ihop tre stycken istället, och bildar ozon.
Men det känns onaturligt för dem, det är ingen stabil bindning, utan så fort den tre-syre-atomiga molekylen finner något annat ämne som en av atomerna kan hoppa över till, så gör den det, och så blir det två atomer kvar, precis som de helst vill ha det.
Den tre-atomiga syremolekylen (ozon) är alltså mycket reaktiv, den reagerar mycket lätt med många andra ämnen.
När syret är i par, två atomer ihop (syrgas), är den däremot stabil och nöjd med sig själv.
Typ ...