izabelleask
Hej! Jag har en fikus men stor ljocka blad och ja undrar och jag kan ta en stickling från den ina jag har för som jag har förstått det så bruka det bara växa en "stam" och sen växer det ett blad i taget från toppen el?

Men på min n jg har så växer det ett skott typ från sidan på den, ja har bryta av den och sätta deni vatten, eller hur ska jag göra???
Åsa, mälardalen zon 2
Ska försöka förklara hur vi gör med fönsterfikus på jobbet:
Vi skär av sticklingen direkt under ett blad så sticklingen har 2 blad, sedan tar vi bort det nedersta bladet. Det bladet som är kvar på sticklingen rullar vi ihop på längden och fäster med en gummisnodd (förhindrar onödig avdunstning). Sedan sticks stivklingen ner i lucker såjord, vattnas, ställs med undervärme och med plast över så sticklingen inte avdunstar för mycket.

Ungefär såhär ser det ut när man rullar ihop bladet.

http://rds.yahoo.com/S=96062883/K=ficus+cu...cus_cutting.jpg
Åsa, mälardalen zon 2
Kan tillägga att man även kan testa luftavläggare när det gäller fikus. Detta innebär att man gör ett hack i stammen och bäddar in sårytan med exempelvis riktig vitmossa (ej den som säljs till jul) som är fuktig och sedan packas det hela in i plast, när det kommit ut rötter från såret kan sticklingen klippas bort och planteras i kruka.

http://pas.byu.edu/AgHrt100/air_layering.jpg
izabelleask
Fattar inte riktig! Vadå rulla ihop bladet det bryts väl och man rullar ihop det och på min ut stickare är rätt stor så det är iallafall sex små blad som kommer bli såna stora blad, ska jag kärka av den intill den stora stammen??? kan jag inte bara sätta ner sticklingeni vatten sen och vänta på rötter, eller stoppa ner det i jord??
Åsa, mälardalen zon 2
Så nu ska vi se jag har ritat lite på en bild på en kvist fönsterfikus jag hittat, jag har skrivit på bilden hur du ska göra (det blad som är överkryssat ska tas bort):

Ungefär såhär ser det ut när man rullar bladen

Hur du gör med sticklingen efter detta har jag beskrivit högre upp i mitt inlägg.

Angående vattenrotning då får du rötter som inte kan fungera i jord så det är bara en onödig omväg, bäst är att rota i jord eller ev. riktig vitmossa då får man rätt rötter från början.
izabelleask
en fråga till, va är det för bollar som du sätter bladen i eller sticklingarna in
jag kan ju bara ta en stickling, man jag tittade närmare på min fikus, den kommer upp på två tällen i jorden jag vill bara ha en som växer rätt upp, hur kan jag ta väc den som växer åt sidan?
Åsa, mälardalen zon 2
Den där bilden på bollarna är inte min (om du tittar noga är det lite asiatiska tecken runt omkring tror bilden är japansk) jag hittade den på nätet. Jag gissar att det är någonting liknande Jiffy (torvbriketter som sväller när man blöter dem) de är nedstuckna i något jag tycker är ganska värdelöst, de drar åt sig för mycket sorgmyggor. På jobbet använder vi såjord som är blandad med perlit så den blir riktigt lucker och syrerik.

Fönsterfikus brukar ofta växa ganska grenat men vill du inte ha några sidoskott är det bara att klippa bort de skott du inte vill ha. Fikusar blöder ofta ett tag efter att man klippt i dem men det brukar sluta efter ett tag och brukar inte nämnvärt påverka plantan.
izabelleask
tack så jättemycket för dina bra svar!
kristerh
Jag brukar bara klippa av en bit och sätta i ett glas med vatten, måste ha förvedats lite, ha den så ljust som möjligt utan direkt sol.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon