Full version: Passionsblomma
Lady Hamilton
rolleyes.gif Hur är det med era övervintrade passionsblommor/passoinsfruktsplantor?
Mina båda ser lite trötta o hängiga ut, bleka blad som ramlar av. Har de placerade i mitt uterum sedan i fjol våras o inte flyttat dem, så ljus har de.

mad.gif Men för 1 vecka sedan var de någon som krossade den yttre rutan på uterumsdörren (inbrottsförsök?) så jag blivit tvungen att "sätta för" med bl.a. frigolit 1,20 x 2.10, så visst är det mindre ljus insläpp just där, men jag tycker att de såg hängiga ut redan innan.

huh.gif Har kollat o de har ingen ohyra vad jag kan se. Har tidigare behandlat med pinnar när övriga drabbats av spinn.
Någon som har något tips eller idéer?
kerstin z5-6
Har de tillräckligt med ljus ? mina har precis satt igång att växa o har inget bladfall alls .Dec månad såg de lite lessnare ut
Lady Hamilton
Ja du Kerstin.......... var just o kollade Mycket noggrant, ingen tillstymmelse till nyväxt. Gör som du råder mig.

Jag får pröva med att flytta den ena plantan, (under någon av lysrören) den andra slingrar sig runt på väggen, (ca: 5-6m lång stängel )
hur gör jag då? Var är det bäst att belysa? Över krukan eller större delen av bladväxten? (denna tappar inga blad men ser väldigt ledsen ut)
kerstin z5-6
belys större delen av växten -Jag har min i jättekruka -Kruka + klätterställning -tripod typ) på vagn med hjul -rullar den -dit jag vill -smile.gif
Himla praktiskt -kanske skulle försöka fota det ..
Näring har jag precis startat med i form av vanliga pinnar .. lite snällt sådär i början
Lady Hamilton

Får tänka ut något smart. Och tack för tipset med vagnen!
Tur att du med flera finns att fråga.
Eva St
Min har också klarat sig fint bladen ser helt ok ut. De har stått i ca 8-12 grader och extraljus. Är det alltså dags att börja väcka upp den nu
kerstin z5-6
beror på ljustillgången -min har i alla fall vaknat

Eva St
Är det för dåligt i ett fönster - mår den bättre att stå svalt i extraljus ett tag till
Ingrid på Västkusten
Mina skjuter fart och gar nya skott och ser bra ut -----iofs grunnar jag på om jag skall behålla alla p g a plats men det är en annen femma :-)))
Eva St
Ska den klippas något mer eller bara rensas ur från det som ser dött ut
kerstin z5-6
jag tar bort de fnasiga " har du bara fönsterljus-vänta ett tag till ..
wolkenkrabber
min sådda har tappat massor med blad, o ngra kvistrar har dött in, men jag ska klippa ner den lite o plantera om dne i vår, den står i söder fönster huh.gif
Eva St
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2005, 10:29)
jag tar bort de fnasiga " har du bara fönsterljus-vänta ett tag till ..

Ok Kerstin jag följer dina råd Tack för svaret
Ingrid på Västkusten
Snart dags att klippa ner den hårt hårt för vips innan man vet ordet av är den full full med knoppar och då NÄNS m,an inte klippa alls! Ja det beror ju på hur den ser ut ocksåom man vill klippa elelr inte men oftast blommar den högre och högre upp hele tiden :-)

Bra trix är att ofla den rakt upp och sedan dra i grenarna så de hänger neråt - då får man attans bra blomning ( samma trix gör man t ex med äppelträd för att få dem att bära tidigare och rikligare)
Eva St
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 31-01-2005, 07:08)
Snart dags att klippa ner den hårt hårt för vips innan man vet ordet av är den full full med knoppar och då NÄNS m,an inte klippa alls! Ja det beror ju på hur den ser ut ocksåom man vill klippa elelr inte men oftast blommar den högre och högre upp hele tiden :-)

Bra trix är att ofla den rakt upp och sedan dra i grenarna så de hänger neråt - då får man attans bra blomning ( samma trix gör man t ex med äppelträd för att få dem att bära tidigare och rikligare)

Är nog något trög men fattar inte vad du gör låter ju helt klart intressant att få mer blomning
kerstin z5-6
Hi hi swahiligöteborgskan menar -tror jag .. låt dem växa uppåt men,offra några o klipp dem, tvinga sen ner grenarna igen -så har jag gjort på spaljen .. då blir hela den blombärande grenen belyst o fler blommor kan komma .. tror jag hon menar .. eller huh.gif
Jennythemenace
Jag har hört att Passionsfrukten ska/kan stå varmt året om, mina mår alla prima och står i ca 22 grader och vattnas som vanligt. En omplantering skulle inte skada men det verkar som om det är omöjligt att ta livet av dom. Dom tycks gilla värme och att torka upp lite mellan vattningarna.
Mia, zon 3
Jag skulle tro att de vill ha mer ljus.
Mina står i söderfönster året om, och dricker nästan lika mycket sommar som vinter. nov-dec blir det en del bladfall, men tillväxten är igång hela tiden. Det gör ju att de blir ganska kala längst ned till slut, så jag brukar linda av dem från bågarna och klippa hårt nån gång i feb-mars. Tar mycket skott då också, när man har fina toppar. Passa i så fall på att ha några som utplanteringsväxter i sommar - det är en helt ny dimension på dem tycker jag!
pisanggoreng
Jag klippte ner min helt (!) i höstas när den började se tråkig ut, och sedan dess har den stått ljust i 15 grader ungefär. Nu har den börjat skjuta nya skott, trots att den får varken värme eller vatten (nästan). Kanske snart dags att plocka fram den...
Ingrid på Västkusten
Det beror på det här med att klippa ner helt en hel del på åldern. Få passisar klarar nedskärning till ved, P edulis klarar inte höstbeskärning alls - oavsett hur man gör e til att det är en del grönt kvar innan veden startar plus lite 'ögon'

Hälsar Ingrid
Evin
Jag köpte en jättefin röd passionsblomma i höstas och den lever och frodas.
Den har blommat 2-3 gånger men jag har inte hunnit ta bild på den än.
Men här är den på nätet iaf.
http://images.google.se/images?q=passiflor...lr=&sa=N&tab=wi

Jag har även en gammal p. apetala som vägrar dö (fast jag inte vill att den ska dö heller, men glömmer bort den.)
På nätet:
http://www.passiflora.it/apetala.htm

Sen har köpt den vanliga men som ska vara vinterhärdig som står ute i trädgården. Får se om den kommer nu till sommaren.

Jag dränker dem ca 1 gång i veckan, låter dem stå ljust och låter dem torka upp mellan vattningarna. Min apetala står tillsammans med en nerium i badrummet med ett litet fönster.

/E
Mia, zon 3
Oooooooooooo.... den där röda var ju farligt läcker..... den ska vi se om vi får plats med hemma..... smile.gif
Evin
Stor fördel att flytta från lite lägenhet med dåliga fönster till stort hus med gigantiska och bra fönster......Nu ska det växa och dyrt blir det wink.gif

/E
Lady Hamilton
Nu har min "passions frukts planta" vuxit enormt i sommar men ännu inte blommat så jag vet inte vilken sort det är.
Köpte den som stor planta Mars-04, bladen är stora och 3 flikiga.
Har den som sagt var i en stor kruka under belysning och rankorna klänger runt över fönstren så rankorna är nu ca 4-6m.
Skall jag låta den få vara? eller bör jag klippa ner den nu? eller till våren?
(har läst någonstans att passioner bara blommar på årsskotten så de är inget att spara)
Tacksam för svar Hamilton
Bobbo
KERSTIN!

Ditt fotoalbum är en fröjd att se....tappar nästan andan rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon