Full version: Vanda orkidé?
Annlo
Vad har ni för erfarenheter av Vanda?
Har en blomsterhandel som har utblommade vandas som jag är lite sugen på... är de svåra att få att blomma om?
Vad skulle ni betala för en utblommad Vanda?
Några tips vad gäller skötsel? Har läst en del på nätet, den verkar vara en utmaning wub.gif

Annlouice
Zaz
åh, här är jag lika sugen på svar som du är! de är ju ljuvliga! smile.gif
..det enda jag vet är att de klarar sig nästan helt utan kompost och gärna hänger i ampel... sen har jag hört ryktas att de vill ha hög luftfuktighet och mycket ljus... men utöver det vet jag inte mycket....
kristerh
Jag har 2 st vandor en lila o en cerise som jag köpte utblommade för 200 kr st, de är jätte kraftiga, priset beror på hur stora de är, pruta ordentligt,
Jag ger inte mina någon extra luftfuktighet, duchar dem aldrig wink.gif
ger dem näring 1 gång i veckan via en sån där blomduchflaska, hänger dem i badrummet, och duchar rötterna, vattnar dem varje dag genom att sänka ner dem i en hink med vatten, där får de stå nån halvtimme,
men de behöver inte vattnas så ofta om man inte vill, tror att det räcker med en gång i veckan men då kanske du måste ducha dem dagligen,
mina blommar 2 ggr om året. Blommorna håller i ca 2 mån.
har hängt mina i ett söderfönster där jag ger dem xtra belysning med ett par halogen spotlights som jag köpt blomglödlamport till.
Jag tycker inte att de är så svåra som det sägs, har haft mina i 1,5 år nu och de verkar inte misstrivas wub.gif
krister
Annlo
Jag ska nog försöka pruta ner en rackare, för jag VILL HA!!
och det verkar ju inte alltför svårt att sköta dem, man kan ju ha en blomspruta stå brevid och duscha den varje dag! wub.gif

Annlouice
kristerh
CITAT (Annlo @ 31-01-2005, 11:10)
Jag ska nog försöka pruta ner en rackare, för jag VILL HA!!
och det verkar ju inte alltför svårt att sköta dem, man kan ju ha en blomspruta stå brevid och duscha den varje dag! wub.gif

Annlouice

Fast du måste nog iallafall sänka den i vatten (rötterna) då och då.
krister
Annlo
Appselut, ska ske! sleep.gif biggrin.gif

Annlouice
Zaz
CITAT (kristerh @ 31-01-2005, 09:55)
Jag ger inte mina någon extra luftfuktighet, duchar dem aldrig wink.gif
ger dem näring 1 gång i veckan via en sån där blomduchflaska, hänger dem i badrummet

..Kristerh, ger du dem så mycket näring hela året?

..med vanliga bruorkideér brukar anvisningarna väl vara näring vår - höst, och då de börjar sin tillväxtperiod efter en viloperiod? *nyfiken* huh.gif
Evin
När jag var på Vellingeblommans orkidée utställning hade de vandor i vanliga vaser (typ en tulpanvas). De fyllde dem med vatten så Vandan fick dricka och sedan tror jag att man skulle hälla ut vattnet igen. (så att inte rötterna ruttnade)
Själv har jag i många år varit sugen på en Vanda men det har aldrig blivit.

/E
kristerh
CITAT (Zaz @ 01-02-2005, 16:43)
CITAT (kristerh @ 31-01-2005, 09:55)

Jag ger inte mina någon extra luftfuktighet, duchar dem aldrig   wink.gif
ger dem näring 1 gång i veckan  via en sån där blomduchflaska, hänger dem i badrummet

..Kristerh, ger du dem så mycket näring hela året?

..med vanliga bruorkideér brukar anvisningarna väl vara näring vår - höst, och då de börjar sin tillväxtperiod efter en viloperiod? *nyfiken* huh.gif

Jo de får näring hela året, de verkar inte ha någon större viloperiod, de kanske vilar nån månad efter blomningen, de fortsätter sedan att växa, men de växer väldigt sakta wink.gif
krister
Zaz
ah, intressant!
Hade aldrig vågat ge så mkt näring, bra att veta!
...om man skulle bege sig på en expedition till Plantagen..rolleyes.gif
...senast jag var där fans de för 350-400 kr - i blommande skick! Men rätt små, förstås...
...att odla i vas har jag testat med brudorkieér, men jag var nog för dålig på att hälla ut vattnet för det gick som det gick...*suck* ...så ska nog inte förstöra någon Vanda på det sättet iaf! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon