boelz4
innan de kommit upp?
Har sått violer och primula.
TeliaNet
nej.

vad är det för lampa?
kerstin z5-6
Ja det ska de visst !!!

just de två du nämner , viol o primula- är Primula LJUSGROENDE .. vilket innebär att den gror bäst om fröna inte är täckta och med lampa
Viol brukar vara mörkergroende i vissa fall så där är det mindre noga ..
boelz4
En vanlig liten skrivbordslysrörslampa. Ca 20 cm lång. Läste här någonstans att såna använts med bra resultat.
Sen har jag ett uterum där jag tänkte placera dem ganska snart efter att de kommit upp, tänkte att just de här sorterna kan inte vara så kinkiga med värme (det är plusgrader, dock).
boelz4
Tack Kerstin! Det var just det där med ljusgroende som jag undrade över. Då tänder jag!
TeliaNet
glömde läsa vilka du sått.
och inte visste jag att de var ljusgroende.
kerstin z5-6
men nu vet du smile.gif tongue.gif
kal
Hej jag är ny här och har en fråga såhär i förkultiverings tider.

Hur vet man, eller får man reda på, om frön är mörkergroende eller ljusgroende ?
eller behöver en "köldknäpp"?

vet nån om de finns listor på sånt eller måste man läsa sig till de från
sort till sort?. finns de några riktlinjer man kan gå efter?

har precis fixat lysrörs anläggning och nya lysrör. så förhoppningarna
är stora.

tacksam för svar
TeliaNet
det står på påsen.

vad har du skaffat för rör?
kal
tjena de är väl endel olika. ´knappt några blommor
förutom echinacea purpurea.
mest de vanliga grönsakerna.

vad? står detta i regel på fröpåsen? hehe isåfall har jag missat de.

jag har precis köpt 2st philips TLD 840 36W
TeliaNet
ett klokt val!
kerstin z5-6
Tyvärr står det inte alls alltid på påsen -Och ofta väldigt generaliserade råd, ibland fel ...

Här hittar du mycket -sökfunktion finns
Undrar du ändå-Skriv här ! så svarar någon som antagligen prövat sorten själv rolleyes.gif
Sådd o förökningslistan
Gunvor Nilsson
Svar till 'boelz4' och 'kal':

Jag använder mej av den här listan. Om du går in på perenner, klickar på O-Z och scrolla ner till Primula så ser du vilka sorter som skall sås ljusgroende (surface sow) och vilka som skall täckas (sow).

Jag tycker den här sårådslistan är mycket tillförlitlig!

/Gunvor
kerstin z5-6
Ja den är ok -dock hittar jag en del i den när jag kollar ,som jag inte håller med om
tex
Andropogon gerardi Sow at 20ºC (68ºF), germination slow -gror på 4 dagar

Gentiana acaulis, andrewsii, angustifolia, asclepiadea, bavarica, brachyphylla, calycosa, clusii, crinita, dinarica, freyniana, frigida, froelichii, x hexaferreri, kochiana, lutea, makinoi, nivalis, pannonica, paradoxa, parryi, pneumonanthe, punctata, puberula, purpurea, quinguefolia, septemfida, sino-ornata, triflora, and verna , Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination cover thin
-är ljusgroende o gror lika bra i + 20 utan kyla-färska frö har betydelse

Pulsatilla alba, albana, alpina, ambigua, dahurica, grandis, halleri, montana, occidentalis, patens, pratensis, serotina, and vernalis , Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination
Enl senaste tips gror den precis lika bra utan kylning
Clothier är en stor databas med mkt växter så den är värd att kolla in .

Det jag eg har emot den är att råden ofta är- så i -18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks

Om man ska kyla -räcker 24 tim inne -annars kan några frö gro -och du kanske inte vill ha groddar i januari

wink.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2005, 09:43)
, Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination
Enl senaste tips gror den precis lika bra utan kylning
Clothier är en stor databas med mkt växter så den är värd att kolla in .

Det jag eg har emot den är att råden ofta är- så i -18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks

Om man ska kyla -räcker 24 tim inne -annars kan några frö gro -och du kanske inte vill ha groddar i januari

Kerstin, jag tror att det är så att TC menar, att om man först sår i 18-22 i 2-4 veckor och inget händer, underförstått så fortsätter man i temp. -4 till +4! (Dom känner nog inte till att vi 'väcker' fröet genom att så i värme ett dygn innan vi sätter ut odlingen!) Och händer inte något då heller så tar man in fröerna igen i varmare klimat. Så har åtminstone jag tolkat det!

/Gunvor
kerstin z5-6
Nej de menar de inte - rådet finns även på Aconitum/tex / på Clothier och finns på många frösajter/fröpåsar i övrigt även i Sverige
"En period av värme ,följd av kyla -4-+ 4 i avseende att väcka fröet ur frövilan ".. brukar det stå på fröpåsar tex
Detta gäller för enstaka frösorter men det är få -de flesta kan sättas ut efter 24 tim -ovasett man avser ta in för groning eller vänta till vår och sk naturlig groning -helleborus brukar ha en groperod på 300 dagar -där kan värme kyla värme ge ett ev snabbare resultat ..
Aconitum gror "aldrig", (nåja under sker) på 2-4 v inne, utan kyla .
Däremot är färska frö en sak som skyndar på groningen när det gäller den arten

Dessutom vad gäller primula - i naturen täcks fröet mycket sällan - det är alltså få arter som gror bättre i mörker , små frö som Primulans är lätta att täcka för mkt o de gror dåligt eller inte alls .
Det kan liknas vid att få arter är kalkberoende , men många är kalkskyende dvs -få arter måste ha kalk i jorden för att leva bra , men många är beroende av ett lågt PH -sur jord och avsaknad av kalk för att klara sig .

Däremot finns en del fröer som måste väckas av ljus -ytlig sådd -många primula är sådana , en del är mindre noga -De flesta frö som är i storleken fint snus vill ha ytlig sådd -jag täcker ytterst få frösorter, undantag , riddarsporre några busk, o träd fröer tex , med goda resultat
k
Gunvor Nilsson
Ja det är bara att tacka och bocka för informationen, jag vet att du är 'veteran' i det här gebitet och litar på dej! smile.gif

/Gunvor
kerstin z5-6
Ash .. inte så , men det jag prövat kan jag stå för -annars hänvisar jag mest till andra som prövat o söker ofta själv på Chlotier mfl biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon