Full version: Provado pinnar
Lady Hamilton
Har försökt att söka i tidigare inlägg men inte hittat, men har för mig att jag läst någonstans att man kan lösa upp Provadopinnar o vattna med det.
Vad jag är ute efter är om man misstänker eller har upptäckt löss i en STOR kruka med en vilande växt som jag inte vattnar så ofta. Jag inbillar mig att pinnarna inte kan göra så stor/snabb verkan i torr/lätt fuktig jord.
Om man kan lösa upp pinnarna o vattna med dem ska man då ha samma dosering?
Mycket tacksam om någon kunde svara på mina frågor
kerstin z5-6
Annars är ju löss -vanliga gröna -Känsliga för vanlig Insektssåpa -som du sprutar på växten i två omgångar med 5 dagars mellanrum -finns på sprayflaska i de flesta butiker
Lady Hamilton
rolleyes.gif Du har så rätt så rätt, varför "skjuta mygg med kanoner"!
Jag använder det också i vissa fall med gott resultat, men ibland verkar det inte hjälpa så bra. Där av min fråga smile.gif
Fenja
Jag tror inte att du ska lösa upp lika många tabletter som du skulle ha haft i en stor kruka och vattna ut direkt... Tabletterna är ju liksom långtidsverkande, upp till 8 veckor för viss ohyra. Testa med en svagare dos och vattna med upplösta pinnar varje gång i stället, gissar jag.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
rolleyes.gif Tack Fenja
kristerh
CITAT (Fenja @ 29-01-2005, 18:55)
Jag tror inte att du ska lösa upp lika många tabletter som du skulle ha haft i en stor kruka och vattna ut direkt... Tabletterna är ju liksom långtidsverkande, upp till 8 veckor för viss ohyra. Testa med en svagare dos och vattna med upplösta pinnar varje gång i stället, gissar jag.
Mvh
Fenja

Brukar ha 3 pinnar till 1,25 liter vatten, låt tabletterna ligga över natten i varmt vatten så de löser upp sig ordentligt, brukar ge orkideérna denna dos om de får ullöss.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon