Full version: Ovanligt lövträd
Tyr
Jag har ett för dom södra delarna av Sverige ovanligt lövträd som är planterat på extremt näringsfattig jord med mestadels sand.
Det växer följaktligen mycket dåligt, sätter kanske 3-4 nya skott om året men växer inget på höjden.
Idealisk jordmån för bonsaiodling kan man tycka men jag vill att det ska skjuta i höjden, det är nämligen en liten historia bakom just det trädet. Vad kan jag göra? Ska jag ge mig på att gräva upp det, det är ju trots allt ganska litet och har nog inget större rotsystem. Eller kan jag skrapa bort och lägga på mer näringsrik jord på ytan eventuellt gödsla. Vad som helst bara det inte dör.
KURT
Är du verkligen rädd om det så tror jag inte att du bör gräva upp det. Det borde räcka med gödsling, gröngödsling + kompostjord är bra. Lägger man bara på näring ovanpå så kommer den ner till rötterna också. Man kan ju också använda vattenspett och tillsätta flytande gödsel, men då får man verkligen inte ge alltför mycket .
Betty
CITAT (Tyr @ 05-03-2003, 11:30)
Jag har ett för dom södra delarna av Sverige ovanligt lövträd

Vad har du för sorts träd?
Alpiner i Halmstad
Vi tillämpar en variant av Curts metod. Med ett spett gör vi 30 cm.djupa hål, i hålet strör en liten näve kornad gödsel. Hög N-halt om Du vill att det skall växa och hög P,K -halt om Du önskar god övervintring och blomning.
Vi tillför gödningen tidigt på våren, så att veden hinner mogna av före vintern.
m.v.h. Bernt
Tyr
Behovet av kväve är ju mycket större än fosfor och kalium. Men du menar att man kan sålla ut och fördela olika mycket av N,P,K till en växt utan att det påverkar tillväxten negativt?

Jag ska nog inte ge mig på det utan isåfall ger jag färdigblandat n,p,k-tillskott.(oerfarenhet)
Trädet är bara ca ½ meter högt, och står just nu på en blandning av sand och lerjord, det står lite upphöjt och jag kan tänka mig att ogräset längre ner i slänten blir glad av lite npk. Men va gör man inte.

Jag ska tänka över för och nackdelarna med gödsling, men någonting säger mig att jag borde gräva upp det och flytta till bättre jord med tanke på framtiden och för att slippa gödsla varje år. Men om jag kan övertygas om att näringstillförsel är ett bättre alt så ger jag mig.
Cilla
Beroende på vilken typ av träd det är behöver det ofta mer eller mindre stort område med ny jord. Börjar man med god, genomsläpplig jord brukar den naturliga tillförseln av vissnande växter under trädet samt trädets egna löv ge trädet det tillskott det behöver sedan.

Gröngödsling eller gödsling kan göras fläckvis enligt Bernts modell, men du kan också göra det under hela kronan, ut till dropplinjen (där grenarna slutar och en liten bit ut ytterligare) och sedan plantera växter som ger trädet näring och ett mer aktivt mikroliv vid dess rötter.

I de flesta fall brukar jag rekommendera att man låter växter och djurliv göra jobbet, och för de flesta träd är detta bättre än att man försöker blanda till en konstgödning. En sandblandad jord torkar ofta ut för snabbt och behöver humustillskott och lite lerjord, men den kan också vara alltför finfördelad så att det är syre trädet behöver (ges med grov sand eller grus).

Gräv av marksvålen under trädet till en bit utanför dropplinjen. Räfsa lätt i jorden till dess du når trädets rötter. I många fall finns de mycket tätt under gräsrötterna. Tänk på att dessa rötter är mycket fina, som grova hårstrån. Lägg matjord eller kompost utblandad med löv i området, och grus och ler beroende på vad problemet är med den befintliga jorden. Plantera ettåriga
gröngödslingsväxter eller perenner som ger mycket bladmassa, t ex nävor, lupiner, gul sötväppling. Låt trädets egna löv och perennernas vissna ned och ligga under kronan.
Tyr
Det är faktiskt så illa att det inte ens växer ogräs inom en meters omkrets från trädet.
På 6 år har det endast växt uppskattningsvis 5 cm på höjden, jag har blivit glad och samtidigt förvånad varje vår då bladen slagit ut.

Det finns ganska mycket grus och sten i jorden så syremängden är nog tillräcklig, däremot så torkar det som du sa upp väldigt snabbt.
Jag ska nog pröva att tillföra kompostjord men det lät lite riskabelt att gräva sig ner till rötterna. Förresten, kan det vara så att med tanke på den torra jorden att rötterna sökt sig djupt ner på jakt efter vatten?
Gör det då så stor skillnad om man fyller på med ny jord längre upp, jag förstår ju att det finns rötter där med men det ska ju vara en lösning som håller långsiktigt.
Lotta i Gbg
Vill du ha någorlunda intressanta svar bör du nog tala om vad det är för slags träd.
Ronny
Du får ursäkta Tyr, men en sak som jag inte begriper är varför du inte gjort nått vettigt för trädet långt tidigare.
Du tycks ju veta att jordmån mm är helt förkastliga å ändå har du låtit det stå där med en tynande tillvaro som följd.
Helt ofattbart för mig, i synnerhet som du säger att det är nått ovanligt å speciellt träd.

En annan sak som förefaller märklig är när du säger att trädet sätter 3 - 4 nya skott årligen men inte växer på höjden ? Har det inget toppskott ??

Till sist, det enda inhemska lövträd jag kan tänka mig är ovanligt i landets södra delar är en fjällbjörk som bibehåller sitt norrländska växtsätt.
Cilla
CITAT (Tyr @ 09-03-2003, 22:38)
Jag ska nog pröva att tillföra kompostjord men det lät lite riskabelt att gräva sig ner till rötterna. Förresten, kan det vara så att med tanke på den torra jorden att rötterna sökt sig djupt ner på jakt efter vatten?
Gör det då så stor skillnad om man fyller på med ny jord längre upp, jag förstår ju att det finns rötter där med men det ska ju vara en lösning som håller långsiktigt. [/b]

Jepp, det är troligtvis så. Oavsett trädsort så söker sig rötterna dit det finns näring, syre och vatten.

Och det är lite riskabelt att gräva sig ned till rötterna, men ofta kan man med liten spade hitta rötterna på ett ställe, och räfsa sig ned till den nivån runt om trädet.

Oavsett om du räfsar dig ned till rötterna eller ej så hjälper tillförsel av mullrik kompost ovanifrån. Om du kan spruta ned den i översta jordlagren med vattenslang kommer effekten än snabbare. Bäst resultat får man om man lyckas räfsa sig ned till rötterna utan att skada dem alltför mycket., Näst bäst resultat om man tar bort marksvålen (gräset, ogräset eller vad det är) och lägger på kompost. Utöver det kan man plantera ettåriga gröngödslingsväxter eller perenner såsom t ex nävor, eller om man har kompakt lerjord plantera perenner med djupa rötter såsom lupin, gul sötväppling.

Har du sandblandad eller torr jord hjälper ett tjockt lager löv en hel del för att hålla jorden fuktig. Du kan lägga kompost först, vattna rikligt och sedan lägga på ett tjockt lager löv. Ju större område kring trädet, desto bättre. Åtminstone bör du jordförbättra i trädets dropplinje, dvs i marken där krongrenarna slutar i en en eller tvåmeters bred cirkel. Där finns ofta de rotdelar som hämtar mest näring, syre och vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon