Full version: Orsakade skador för
*Felix matte*
Ändå frikänns han! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Undras om en i den lägre skalan hade sluppit undan lika lätt ifall han/hon knyckt en penna eller ett kollegieblock. unsure.gif

Läs här!

Är du kund hos Skandia?... Inte jag biggrin.gif
zaaritha
Jo, så är det-tyvärr!
Är man "höjdare", så kan man göra va´som helst o gå fri!!
Ralf
CITAT (Felix matte @ 29-01-2005, 21:38)
Ändå frikänns han! ohmy.gif  :o  :o
Undras om en i den lägre skalan hade sluppit undan lika lätt ifall han/hon knyckt en penna eller ett kollegieblock. unsure.gif  

Läs här!

Jag ser ingenting om ett frikännande i den här tidningsartikeln.... Märkligt med läsförståelsen ....... ofta dessutom......
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 29-01-2005, 22:18)
CITAT (Felix matte @ 29-01-2005, 21:38)
Ändå frikänns han! ohmy.gif  ohmy.gif  ohmy.gif

Läs här!

Jag ser ingenting om ett frikännande i den här tidningsartikeln.... Märkligt med läsförståelsen ....... ofta dessutom......

Inget uppsåt
I sitt avskrivningsbeslut anser Christer van der Kwast att det fortfarande finns fog för åsikten att Lars Ramqvist brustit i sin roll som styrelseordförande och ordförande i ersättningskommittén. Men det har inte gått att visa att han medvetet missbrukat sin förtroendeställning och skadat bolaget. Därför slipper han åtal.
- Den enda kommentar jag har så här långt är att det inte var överraskande, sade Lars Ramqvists advokat Axel Calissendorf till TT på lördagen.
Han befann sig sedan några dagar på resande fot och hade inte läst åklagarbeslutet.
Genom advokaten avböjde Ramqvist att bli intervjuad.

Ovanstående är klipp ur dagens Expressen Nätupplaga
Ralf
Ja jag ser ditt inlägg och ingenstans står det att han är frikänd! Innan jag skrev mitt inlägg så läste jag din länk. Faktiskt.
netaave
Inte en chans att jag blir kund hos det bolaget! mad.gif
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 29-01-2005, 22:33)
Ja jag ser ditt inlägg och ingenstans står det att han är frikänd! Innan jag skrev mitt inlägg så läste jag din länk. Faktiskt.

Inget uppsåt
I sitt avskrivningsbeslut anser Christer van der Kwast att det fortfarande finns fog för åsikten att Lars Ramqvist brustit i sin roll som styrelseordförande och ordförande i ersättningskommittén. Men det har inte gått att visa att han medvetet missbrukat sin förtroendeställning och skadat bolaget. Därför slipper han åtal .
- Den enda kommentar jag har så här långt är att det inte var överraskande, sade Lars Ramqvists advokat Axel Calissendorf till TT på lördagen.
Han befann sig sedan några dagar på resande fot och hade inte läst åklagarbeslutet.
Genom advokaten avböjde Ramqvist att bli intervjuad.

Ovanstående är klipp ur dagens Expressen Nätupplaga

Ja du Ralf.. kanske är jag dummare än dum men för mig betyder det iaf att Ramkvist frikändes.
Kanske är vi två så olika skolade att vi läser bokstäverna i annan följd än de är skrivna.
zaaritha
Jamen, det står ju "inget åtal"--alltså blir det inga efterräkningar!
Eller--hur tolkar du det, Ralf?
ninnisky
Du har så rätt, Felix Matte!!!

I Aktuelltsändningen kl 2100 ikväll meddelas att Lars Ramquist inte kommer att dömmas. Med andra ord blir frikänd !
Ralf
Varken i tv-nyheterna eller Expressen används ordet frikänd. Varför inte då? Jo därför att Lars Ramqvist har inte varit åtalad och därför givetvis inte varit i en domstol. I en domstol kan man bli frikänd eller fälld. Åklagaren har valt att skriva av brottsmisstankarna. Det är ett enskilt beslut av en ensam tjänsteman.
När man läser så slarvigt och sedan skriver sin vidareutvecklade tolkning på ett Internet-forum så får ju läsarna felaktig information.
zaaritha
Ber om ursäkt!
Är lågutbildad.........
zaaritha
Men--har normal-IQ--enligt test!!!
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 30-01-2005, 00:13)
När man läser så slarvigt och sedan skriver sin vidareutvecklade tolkning på ett Internet-forum så får ju läsarna felaktig information.

Nu var du väl lite väl petig Ralf tongue.gif ...haft en jobbig vecka kanske wink.gif

felaktig information... nej det tror jag inte... jag länkade ju till artikeln
och de som kan läsa rubriken kan säkert också läsa resten biggrin.gif
Ralf
Tänker ej kommentera din inledning om att jag skulle haft en dålig vecka.

Skillnaden mellan frikänd och icke åtalad är stor. Det är inte samma sak. Men uppenbart är att du ej förstår det och att du har svårt att ta till dig mitt påpekande.
Två andra skribenter här fick samma felaktiga uppfattning delvis tack var ditt inlägg.
Berith
Ojojojoj! Nu ska ni inte bråka. ohmy.gif

Alltihop visar ju bara på en missuppfattning. Eller tolkningsfråga om man så vill. Lugna och fina nu, vänner. wub.gif
Magdis
Det står ju på flera ställen i artikeln att målet avskrivs och att han slipper åtal. Är inte det ett frikännande så vet jag inte vad det annars skulle innebära.
*Felix matte*
Märkligt med läsförståelsen ....... ofta dessutom......

Kanske kan förklaras med att jag är född och uppvuxen
inte så långt från Finska gränsen biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 30-01-2005, 09:56)
Ojojojoj! Nu ska ni inte bråka.  :o

Alltihop visar ju bara på en missuppfattning. Eller tolkningsfråga om man så vill. Lugna och fina nu, vänner.  :wub:

Nej, nej! Inte menat att bråka biggrin.gif
Ralf
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-01-2005, 10:23)
Det står ju på flera ställen i artikeln att målet avskrivs och att han slipper åtal. Är inte det ett frikännande så vet jag inte vad det annars skulle innebära.

Läs mina tidigare inlägg. Där står vad åklagaren har gjort och vem som frikänner.
ninnisky
Här är en till som måste vara väldigt dum och korkad. Konstigt bara att jag har klarat mig ganska bra hittills både i jobbet och privat!!!!

Bråka inte barn! Tror jag i framtiden lämnar vissa inlägg/svar olästa!
Berith
Men.... det är skillnad på att åtalet läggs ner, och att bli frikänd. Att ett åtal läggs ner kan bero på brist på bevis t.ex., uppgifterna som finns räcker inte till en fällande dom i en rättegång. Men det är ju inte detsamma som att bli frikänd - frikänd kan man bara bli efter att ha genomgått en rättegång och blivit just frikänd från misstankarna om brott.
Berith
Märkligt med läsförståelsen ....... ofta dessutom......

Att veta/förstå skillnaden mellan två saker har inte med läsförståelse att göra. Varken ofta eller sällan. wub.gif
Gunvor Nilsson
Hm! Ursäkta att jag klampar in i ordklyverierna, men om man inte är åtalad kan man väl inte bli frikänd? Möjligtvis att man blir avförd från misstanke om brott!

/Gunvor
Berith
CITAT (Gunvor Nilsson @ 30-01-2005, 12:04)
---men om man inte är åtalad kan man väl inte bli frikänd? Möjligtvis att man blir avförd från misstanke om brott!

rolleyes.gif Joo.... nåt sånt, ja. Tror att vi egentligen menar samma sak.... allihop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon