Full version: vita små djur...
ifibi
Jag har fått små vita saker i några av mina krukor. De är pyttesmå, kanske någon slags kvalster? Jag misstänker att det är hoppstjärtar, men de är så små så jag blir tveksam...

Är det någon som vet vad det kan vara?

I de här krukorna så har jag kryddväxter, och vill helst inte behandla dem med bekämpningsmedel som t. ex. Provado. Finns det något annat sätt att få bort dem?
zaaritha
Är inte hoppstjärtar svarta??
ifibi
Kan de vara svarta?

Jag har nämligen fått något skit i några andra krukor. De är svarta och hoppar...

Gillar dem INTE mad.gif
Fenja
Kolla Växtdoktorn, så kanske du hittar odjuren det rör sig om.
Mvh
Fenja
zaaritha
En verkligt bra site! Jag såg där att hoppstjärtar inte alls är svarta, t ex.
ifibi
Jag hittade inget som riktigt machade mina vita bestar. huh.gif

Kan det vara något förstadium till något?

De är pyttesmå och vita, går knappt att se med blotta ögat och håller till på krukfatet...

Skulle man kunna testa att behandla med såpsprit, eller är det inte bra när det rör sig om ätliga växter?

wacko.gif
Gunvor Nilsson
Det här rådet hittade jag insänt av anonym insändare i annat forum år 2002:

"Jag fick rådet att skära rå potatis i småbitar, lägga dem i vatten att dra ett par timmar. Vattna sen, larverna ska inte må bra av stärkelsen i potatisvattnet. Jag har prövat och mina sorgmyggor har försvunnit."

Jag har också provat rådet och nog fungerade det - en tid åtminstone - sen får man upprepa proceduren. Ibland tar jag till Provado spray om det syns ovanligt mycket flugor runt sådderna.

/Gunvor
Malvia
Har också hittar vita 2-4 mm streckdjur som försöker röra sig/hoppa i vattnet, i de krukor som fått stå i för mycket vatten eller för fuktigt. Vattnar dem nu i en kruka som den inte når botten på och överflödigt vatten samlas ibotten med dessa hoppstjärtar som jag tror att det är.
Bottenvattnet häller jag bort och sköljer krukan noga.
MariaS
Ämnet ifråga var faktiskt på tal i skolan idag. Bekämpningen av dessa djur göres enklast med någon form av nikotinbevattning. (Ex: fimpar som får dra i vatten, Snus som får dra i vatten...) Men det lustiga i sammanhanget är vilken sorts skadedjur de tillhör.
De heter: urinsekter.
Gissa om vi skrattade när vi försökte läsa vad som stod på tavlan.
Hur lyckas ni tyda ordet?

MariaS
astrid.m.s
Jag har också fått de där rackarna, hoppstjärtarna, i massor av krukor. Försökte enl. ett råd att doppa krukan i kallt vatten i ca 30 min för då skulle de drunkna! De gjorde de väl också men en del växter drunknade också eftersom de inte tålde den behandlingen. Fast några växter tålde det. De ska väl även gå att låta bli att vattna så det får torka upp men det är lite svårt när det är växter som vill ha fuktig jord.
Funderar på hur man ska göra nu när det är dags att plantera om krukväxterna. Får man verkligen bort dem? Sprids de lätt så att de omplanterade växterna genast får hoppstjärtar.
Jag har även provat Pyrex fast det hjälpte inte tycker jag. Har aldrig haft den här ohyran förut så goda råd tas gärna emot.
mad.gif sad.gif ohmy.gif wacko.gif huh.gif
Karin i Småland
Enda sättet som jag fått bort hoppstjärtar är att låta krukan HELT torka upp. De älskar ju när det blivit för mycket vattnande under vinterhalvåret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon