Jag har fått små vita saker i några av mina krukor. De är pyttesmå, kanske någon slags kvalster? Jag misstänker att det är hoppstjärtar, men de är så små så jag blir tveksam...
Är det någon som vet vad det kan vara?
I de här krukorna så har jag kryddväxter, och vill helst inte behandla dem med bekämpningsmedel som t. ex. Provado. Finns det något annat sätt att få bort dem?
zaaritha
29-01-2005, 23:50
Är inte hoppstjärtar svarta??
Kan de vara svarta?
Jag har nämligen fått något skit i några andra krukor. De är svarta och hoppar...
Gillar dem INTE
Kolla
Växtdoktorn, så kanske du hittar odjuren det rör sig om.
Mvh
Fenja
zaaritha
30-01-2005, 00:51
En verkligt bra site! Jag såg där att hoppstjärtar inte alls är svarta, t ex.
Jag hittade inget som riktigt machade mina vita bestar.
Kan det vara något förstadium till något?
De är pyttesmå och vita, går knappt att se med blotta ögat och håller till på krukfatet...
Skulle man kunna testa att behandla med såpsprit, eller är det inte bra när det rör sig om ätliga växter?
Gunvor Nilsson
01-02-2005, 13:36
Det här rådet hittade jag insänt av anonym insändare i annat forum år 2002:
"Jag fick rådet att skära rå potatis i småbitar, lägga dem i vatten att dra ett par timmar. Vattna sen, larverna ska inte må bra av stärkelsen i potatisvattnet. Jag har prövat och mina sorgmyggor har försvunnit."
Jag har också provat rådet och nog fungerade det - en tid åtminstone - sen får man upprepa proceduren. Ibland tar jag till Provado spray om det syns ovanligt mycket flugor runt sådderna.
/Gunvor
Har också hittar vita 2-4 mm streckdjur som försöker röra sig/hoppa i vattnet, i de krukor som fått stå i för mycket vatten eller för fuktigt. Vattnar dem nu i en kruka som den inte når botten på och överflödigt vatten samlas ibotten med dessa hoppstjärtar som jag tror att det är.
Bottenvattnet häller jag bort och sköljer krukan noga.
Ämnet ifråga var faktiskt på tal i skolan idag. Bekämpningen av dessa djur göres enklast med någon form av nikotinbevattning. (Ex: fimpar som får dra i vatten, Snus som får dra i vatten...) Men det lustiga i sammanhanget är vilken sorts skadedjur de tillhör.
De heter: urinsekter.
Gissa om vi skrattade när vi försökte läsa vad som stod på tavlan.
Hur lyckas ni tyda ordet?
MariaS
astrid.m.s
08-02-2005, 22:14
Karin i Småland
09-02-2005, 07:27
Enda sättet som jag fått bort hoppstjärtar är att låta krukan HELT torka upp. De älskar ju när det blivit för mycket vattnande under vinterhalvåret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.