Hur kommer det nya skott på gullklematis (om den har överlevt vill säga) KOmmer det nya från fjolårets grenar eller nya långt ner? MIn ser rätt vissen ut. Ska jag klippa ner den i vår eller inte?
Åsa, mälardalen zon 2
30-01-2005, 10:40
Det kommer nya skott på riset, gullklematis ska inte klippas ner ifall du vill ha blommor på den. De flesta klematisar ser ut som dött trassligt ris just nu men det finns liv i dem.
fruberglund
30-01-2005, 18:04
Jag klipper ner min gullklematis (Golden Tiara) på vårvintern (mars) och den blir alltid lika frodig igen. Klipper enligt anvisningarna som står på lappen. Beskäres ner till 30-50 cm ovanför backen, gärna en liten bit över där förra årets tillväxt började. Tror det är en sån som växer både på gammal och ny ved.
Läs mer om olika sorters beskäring här
http://www.obergs.se/radgivaren/rad_klematis.htmlMen det kanske är skillnad på olika gullklematis??? Sök annars på din exakta sort på nätet så hittar du antagligen skötselråd för just den sorten.
Visst kan man gallra en C. tangutica på våren.
Jag sådde min förra våren, men jag har inte kvar fröpåsen så jag vet inte exakt vad det är för något. Jag har överhuvudtaget inte brytt mig om att skydda den inför vintern, så jag vet inteh ur det har gått. Grejen är den att jag skulle behöva ta ner och byta ut det den har klängt på.
Kiki, Gullklematis är mycket härdig så den behöver inte vintertäckas. Jag har aldrig täckt min. Klipp ner den till ca 20-30 cm du bara och byt ut det den har klängt på, men vänta till våren.
Right. Vilken tur för gullklematisen. Jag inväntar våren och klipper sedan! Tack!
Alpiner i Halmstad
01-02-2005, 13:28
Väntar man till våren kan man glädjas åt de underbara frötofsarna under hela vintern.
Vad är blomman jamfört med en rimfrostig frötofs i motljus.
M.v.h. Bernt
*hehoc*
01-02-2005, 16:34
Jag lärde mig följande i tv-programmet "Annes Trädgård": klematis som blommar före juli skall inte klippas bara "putsas" och klematis som blommar från juli skall klippas ner till 20-30 cm ovan jord. Jag tycker att det är enklare att hålla reda på denna regel än att fundera över vilken klematis som tillhör vilken grupp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.