hajo
Jag har läst att luktärtor gärna skall sås i djupa smala krukor där rötterna får plats. Är det någon som vet var man kan hittas sådana krukor? Postorder eller någon affär i Göteborgsområdet.
Inger GMT
Ja man sår i sk Rootrainers det är verkligen bra.
Finns bl. annat att köpa från Lilla Fiskaregatans butik.
www.lillafiskaregatanstradgarsbutik.se
Hälsn Inger
hajo
Tack för hjälpen! :-)
Gunvor Nilsson
Det går lika bra att ställa tomma toarullar på högkant i en plastlåda med hål i botten, fylla med såjord och så luktärten. När man skolar ut kan man sätta rullen diret i jorden. Kostar ingenting - börja spara rullarna! tongue.gif
Eva i Norrköping
Det var ju ett jättebra tips, Gunvor! Men klarar sig luktisarna så pass länge i bara rullarna då? Förställer mig att de torkar ut rätt fort...?
Gunvor Nilsson
Men luktärter skall inte sås så tidigt, april-maj är lagom eftersom man måste vänta med utplantering till efter järnnätterna som inträffar i Sthlmstrakten runt 6-12 juni. Man får se till att jorden hålls fuktig som all annan sådd.
Och får du toarullar över och odlar purjolök så träd rullarna över purjolöksstråna ute i landet så håller dom sej raka och man kan lätt vattna rätt ner i rullen. tongue.gif
Fialotta
Jisses, vilket bra råd...
ska samla toarullar från och med nu...sådana tips är guld värda rolleyes.gif
Tack wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (maudan @ 06-03-2003, 13:40)
Jisses, vilket bra råd...
ska samla toarullar från och med nu...sådana tips är guld värda rolleyes.gif
Tack wub.gif

Fniss, fniss. Jag har samlat i ett par månader. Nu har jag en hel papperskasse full (stor familj!!!). Jag får snart se hur många jag har nytta av tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även göra egna djupa tidningspapperskrukor till luktärterna, se länk:
http://www.odla.nu/artiklar/krukmakeri.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon