Dzad
Har aldrigt sått en kotte förr... Skall man så dem under jord, hela, eller går det bättre om man öppnar dem och tar ut fröna och sår dem.
Eller skall kottar helt enkelt sås på ytan?
Vilken jord passar? Såjord? Går inte blomjorden min för sig? smile.gif

Var ute på vinterpromenad på en skogsstig och plockade på mig några kottar av den vackert ljusgröna contortatallen och några av lärken... Båda trädbestånden fanns planterade i skogen, förstås... inget som växer naturligt här.
LillaTiger
Du kan väl börja med att ta loss fröna. Du ska ju inte sätta hela kotten heller. tongue.gif
Fenja
Jag har sått någonsorts tall för ett antal år sedan, då pillade jag ur fröerna och satte dem i såjord. Det kom upp små spröt ganska fort tycker jag. Lärken vet jag inget om, men jag skulle testa att göra som med tallfröerna.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Både Pinus och Larix brukar ha ljusgroende frön så de ska bara strösslas ut på en fuktig såbädd (jag skulle nog använda sandblandad såjord). +Ofta behövs det en kallstratifiering för att få fröerna att gro.
KURT
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-01-2005, 17:15)
Både Pinus och Larix brukar ha ljusgroende frön så de ska bara strösslas ut på en fuktig såbädd (jag skulle nog använda sandblandad såjord). +Ofta behövs det en kallstratifiering för att få fröerna att gro.

Som vanligt skall man alltså "härma" naturen, där landar kotten på marken utsätts för kyla, öppnar sig och fröna trillar ut . Alternativt så kan kotten öppna sig redan på trädet och släppa fröna.
Dzad
Jaha. Då skulle jag ta ut fröna ur kottarna då... började med lärken... men det var inte det enklaste! Jätte svårt att veta vad som är vad!

Alltså kan man inte bara ta ett helt fjäll och så dem? Eller ska man ta lös ett fjäll och sen seperera fröet från det hela (om man vet vad det är, kan inte vara så stort) eller seperera fröfjället från det (enklare sagt än gjort)?
Behöver alltså hjälp med tekniken. smile.gif
Christer i Falköping
Om du lägger kottarna varmt och torrt öppnar de sig och släpper ut fröerna(mer eller mindre frivilligt). Det är så det fungerar i naturen. Då blåser fröerna iväg med vinden och när förhållandena är rätt, börjar de gro.
Christer.
Dzad
Jahaja... lämnar dem att ligga inomhus då ett tag...
Oj vad du kan! smile.gif
Dzad
Hade dem inne ett par dagar, men det gick inte riktigt så lätt... visst hade de öppnat sig, men inte visste jag var fröna fanns för det! smile.gif
Så jag drog bort fjällen för hand och letade... Hittade nog på en contortakotte flera sådan där små bruna oval, klotformade bruna frön, med tunn gul vinge i sidan.
Men på de andra få kottarna jag hade hittade jag inget... jo på lärkkotten hittade jag några som jag tror att är frön... Har de också en tung liten vinge på sig?

Börjar fundera att eftersom det är mitt i vintern och åtminstone contortakottarna legat på marken, hade fröna redan fallit ut eller så hade nån ekorre eller nåt krafast bort dem... Var tror ni?
Dzad
Var och plockade stora mängder kottar förra helgen.

Visst var det frön jag hittade i contortatallkottarna, men det var inga bra kottar, de flesta frön hade antagligen redan fallit ut.
Av de många jag plockade senast var det några som hade många frön i sig. Det gäller bara att öppna ett fjäll och direkt under sticker ett ofta mörkt lite genomskinligt fröfjäll ut. Längst i ändan på detta finns fröet. Ibland lyckas man dra ut hela fröfjället med vingen på.

Rekommenderar andra (hela detta inlägg är skrivet för andra som kanske letar efter info senare nån gång) att inte bry sig i kottar som inte verkar ha några frön i sig. Har man många finns det säkert någon som har många frön kvar. De bästa verkar vara de som inte öppnat sig i naturen. Från de öppna har fröna ofta flugit ut.
Antar att man borde plocka kottar en annan tid på året för att slippa detta kanske...

Lärkkottarna har jag inte tittat på så mycket, men de verkar inte ha några frön direkt... kanske något enstaka bara.
Christer i Falköping
Oftast har de nog släppt de flesta fröerna medans de sitter kvar på trädet. Pröva nästa år att ta kottar som sitter kvar, någon gång på senhösten.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon