Eivor på Väddö
För lite sen delade jag ca 150 sharonfrukter för provsmakning i butik. Tre! av dem innehöll ganska stora kärnor. Dem har jag nu petat ned i jord och går och väntar på att något ska visa sig. Jag skrapade lite på en av dem och innehållet liknade kokos. Bara ett tunt skal, inget nötskal. Det verkar ju som om det är ganska ovanligt att de bildar kärnor, så det skulle vara roligt om jag får något att växa. Är det någon som har tips? Eivor på Väddö
Fenja
Hittade detta på Gröna Rums hemsida: Putsa sharonfröna noga från allt fruktkött, då detta innehåller groningshämmande substanser. Plantera fröna på 1 cm djup i väl genomvattnad jord. Täck med plast till dess att fröna grott. Därefter behandlas plantan som vilken krukväxt som helst. Den har dock stora krav på ljus och vill gärna stå utomhus om sommaren (vänj den långsamt vid det starka solljuset!).
Mvh
Fenja
*Felix matte*
Hoppsan! 3 av 150! ohmy.gif och jag som har fyra st frukter "på mogning" (nytt ord) och förväntar mig att hitta kärna att plantera. biggrin.gif
Eivor på Väddö
Tack Fenja! Då är det väl bara att vänta nu. Det ska bli spännande att se om och i så fall vad som kommer upp. Och lycka till Agneta, hoppas du hittar någon kärna. Annars kanske du kan få en stickling av mig om jag har tur med mina kärnor. Eivor på Väddö
wolkenkrabber
mina sharonplantor från frön trivdes inte o dog, men dom är fin
humla
Spännande! Du får berätta hur det går med sådden. smile.gif
Ulrika på balkongen
Jag var så sugen på att få sätta en sharonkärna så jag satte in en annons på annonsmarknaden på jobbet och ingenting hände. Men efter ett år (!) var det någon blomsterroad som hittade en kärna och mindes min annons så nu jägarn ska det bli odla av! Tack för era tips och lycka till ni andra!

Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon