carren
Vi har ett öppet hörn på vår tomt som jag ska försöka få lite mer skyddat genom att plantera ett gäng buskar och ett par träd i vår. Det här med att satsa på planteringsytor snarare än -gropar har jag förstått är vettigt. Samt att hålla jorden på dessa ytor öppna ett antal år.

Frågan är bara: Men ogräset då? Det lär invadera snabbare än jag med två småkillar och nyfödd bebis hinner hålla undan det. Kan man ta någon genväg runt rensjärnet? Täcka med fiberduk? Lägga på bark? (snor väl näring?) Täcka med grus (men hur gödslar man då?).

Hur gör ni med jorden under buskar och träd under etableringsåren?
-asno-
Jag är ledsen, men jag blundar laugh.gif Rycker lite sporadiskt men gräset och ogräset kryper fortare än så.
Men om man lägger tex tidningar och bark, eller grus, kan man ju gödsla med annat än koskit. Det kommer ändå ner med regnvattnet.

/Åsa
Sommartorparn
Beror på om du har mycket ogräs i jorden. Hos mig blir ogräset högre än nyplanterade buskar på ett par månader. Därför: om man inte har tid att rensa måste man hitta en annan lösning.

Om det inte rör sig om en jättestor yta skulle jag plantera buskarna i något som heter "barkduk" och sedan lägga täckbark ovanpå. Med åren bryts duken ner, men till dess har dina buskar blivit så stora att de hävdar sig mot ogräset.

Alltså om du måste gräva och förbättra jorden så gör du det först. Brer sedan ut duken, skär hål, planterar buskarna, och sedan på med täckbark. Du kan också plantera någon perrenn marktäckare i hål på samma sätt. När sedan duken har brutits ned så kan dom sprida sig.
Gunvor Nilsson
Min plantering under ett äppelträd har jag nog berättat om tidigare här på forumet. Jag fick tyvärr inte med hela rabatten på bilden.

Jag klippte till en rund markmatta (svart som man kan köpa i större varuhus eller handelsträdgård), grävde upp ett gammalt grönsaksland som jag tog en del jord ifrån, öste jorden över duken och toppade med några säckar kogödsel. Sådde kryddkrasse första sommaren och slingerkrasse och ringblommor över hela ytan andra sommaren. För att slippa att ha katterna krafsande i landet lade jag över det avbarrade granriset som jag haft över rosorna på våren. När slingerkrassen växte upp, lade den sej uppe på riset och ringblommorna stack upp här och var. Inget rotogräs trängde igenom mattan, endast några fröogräs syntes, men de kvävdes snart av krassen. Det blev en riktigt tjusig blomsterkulle! (Vill man inte ha gula blommor så kan man välja en kortväxt sommarblomma i annan färg).

Nu tredje sommaren kan jag nog ta bort markmattan, plantera perenner och hoppas att de flesta rotogräsen tynat bort.

Föreslår att du planterar hasselört under buskar så slipper du ogräset där.

/Gunvor
kerstin z5-6
- mer om marktäckare - :)De marktäckare som fungerar bäst är de som är minst 20 cm höga o ganska täta - det gör det svårt för ogräs att komma in -om ytan varit ogräsfri från början
mulle
Jag brukar täcka marken med ett tjockt lager med tidningspapper och lite mylla. Sedan sår jag persisk klöver som gror snabbt, är förtjusande och som dessutom förbättrar jorden då jag vänder ned allt nästa vår.
Mulle
Cilla
Jag brukar plantera tätt med nävor eller liknande som också klarar de flesta ogräs, dvs att leva med dem utan att de tar över. Blad som vissnar under träd är bra om man väljer perenner, för då tillförs jorden nytt.

Å andra sidan är det mest hårda gräs som är det besvärligaste för nyplanterade träd att leva med. Det rukar räcka att man en gång per säsong rycker bort svålen av dessa under kronan och låter gräsen ligga kvar. Växer det lite av frön eller kvarvarande rötter är det inte så farligt, det är den kompakta mattan man ska försöka få bort. Och den bildas inte på en månad, men på en säsong.

Bäst i lägden tycker jag är att lägga höstens löv under kronan och årets gräsmatteklipp fram till och med midsommar. Maskarna som drar ned materialet gör jorden lucker, skyddet behåller den fuktig, och så växer inga täckande mattor vid rötterna.

Det behöver inte vara KLINISKT rent från gräs och ogräs under kronorna för att träden ska klara sig!
Ewa L
Jag gjorde ett stort blandat buskage för snart två år sedan i en hörna av min trädgård. Eftersom jag också ville ha vårlökar där täckte jag inte marken, utan satsade på lite olika marktäckande växter. I höstas satte jag också en hel del lökar. Tror det blir jättesnyggt när dessa kommer upp ur vegetationen under buskarna. Som sedan tar över...

(Skiss + lista på växter finns i mitt album. Har visserligen planterar några till.)
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 31-01-2005, 20:34)
Å andra sidan är det mest hårda gräs som är det besvärligaste för nyplanterade träd att leva med. Det rukar räcka att man en gång per säsong rycker bort svålen av dessa under kronan och låter gräsen ligga kvar. Växer det lite av frön eller kvarvarande rötter är det inte så farligt, det är den kompakta mattan man ska försöka få bort. Och den bildas inte på en månad, men på en säsong.

Då är det kanske ingen bra idé att så gräs som marktäckare och sedan köra med gräsklippare mellan buskarna? Funderar nämligen på att göra så i rosenrabatten. Eftersom jag ändå inte hinner rensa ogräs och ändå kör med gräsklipparen över eländet, så tänkte jag mig att det faktiskt vore snyggare om det vore gräs jag klippte på detta viset..........
Eivor på Väddö
Jag läste om ett sätt som tydligen är vanligt i Finland. Man planterar smultron under träden. Det lät så sympatiskt så det har jag prövat med. Månadssmultron valde jag. Eivor på Väddö
kerstin z5-6
"Då är det kanske ingen bra idé att så gräs som marktäckare och sedan köra med gräsklippare mellan buskarna? Funderar nämligen på att göra så i rosenrabatten. Eftersom jag ändå inte hinner rensa ogräs och ändå kör med gräsklipparen över eländet, så tänkte jag mig att det faktiskt vore snyggare om det vore gräs jag klippte på detta viset.......... "

NEEEJ
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Låt rosorna slippa det -du kommer dessutom att bli galen på långa grässtrån i rosbuskarna ....Täck med gräsklipp dm lager i stället
Rosorna gilllar det o gräsen kommer inte upp -om du rensat grundligt en gång på våren biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
O glöm inte sällskapsväxterna perennerna de tättplanterde ..hindrar en del ogräs de med -
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2005, 19:13)
NEEEJ
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Låt rosorna slippa det -du kommer dessutom att bli galen på långa grässtrån i rosbuskarna ....Täck med gräsklipp dm lager i stället
Rosorna gilllar det o gräsen kommer inte upp -om du rensat grundligt en gång på våren biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
O glöm inte sällskapsväxterna perennerna de tättplanterde ..hindrar en del ogräs de med -

Poängen är att jag sällan hinner rensa, och särskilt inte innan midsommar. Vissa år inte alls, eller först på hösten. Men i fjor våras lade jag ut duktigt med gräsklipp överallt . Och på hösten hade jag häcken full med dom frodigaste maskrosor man kan tänka sig!

Synd att det inte funkar med gräs som marktäckare! Litar inte riktigt på perenners förmåga att klara sig utan rensning.... Antar att det får bli markduk och/eller stensättning. Tillsvidare kör jag gräsklipparen överallt där jag kommer åt. Har inga perrenrabatter kvar på det viset smile.gif
kerstin z5-6
Är det en häck ? Jag klarar min malushäck hyfsat med gräsklipp o rens en gång per säsong , men gräset/gräsmatte gräset- måste hållas borta minst 40 cm på var sida om busken -Och jag har minutiöst rensat den en gång innan jag började med detta
Dessutom har jag en nedgrävd kantbräda mellan jord o gräsmatta
Är det rugosa rosor kan de fixa gräset - men jag har sådana fördomar mot gräs.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif så lyssna inte på mej .. smile.gif
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2005, 23:50)
Är det en häck ? Jag klarar min malushäck hyfsat med gräsklipp o rens en gång per säsong , men gräset/gräsmatte gräset- måste hållas borta minst 40 cm på var sida om busken -Och jag har minutiöst rensat den en gång innan jag började med detta
Dessutom har jag en nedgrävd kantbräda mellan jord o gräsmatta
Är det rugosa rosor kan de fixa gräset - men jag har sådana fördomar mot gräs.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif så lyssna inte på mej .. smile.gif

Häcken är en relativt nyplanterad (fem år sisådär) syrenhäck med på ena sidan en åker och på andra sidan en fritt växande gräsyta. Häcken jar blivit minutiöst rensad varje år, men oftast inte på våren. Jag har sått gräsfrö på båda sidor häcken, och försöker hålla kortklippt, och har därmed fått lite bukt med kvickroten och tistlarna. Gräsklippet gör säkert nytta på den öppna jorden mellan plantorna men innehåller kopiöst med maskrosfrön. Var faktiskt tvungen att gräva upp några plantor för att kunna få bort maskrosorna som blev.

Rosorna (blandade sorter) står i en rad framför huset i något som någon gång har varit en rabatt. Dom är inte precis bortskämda. Kirskål har varit en effektiv marktäckare i många år, men nu när den äntligen är borta kommer allt annat ogräs upp. Rosorna har blivit gladare sedan kirskålen försvann, men frågan är vad jag ska ha i stället. Inte realistiskt att hålla öppen yta ogräsfri. Man ser ju ofta att rosor växer i ett pyttelitet hål i en stenläggning, så därför antog jag att dom inte behövde så mycket öppen jord......Funderade på att så gräs mellan dom, men det lutar i stället åt täckning med duk o bark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon