Full version: Allium=bolltistel
Farbro-Barbro
Jag tycker att allium (är det förresten samma sak som bolltistel tror jag att det heter?) är en sån vacker blomma, är det en perenn eller sår man den som en sommarblomma? När sår man den, är den "svår", vilka färger finns det? Ska den stå själv eller tillsammans med andra i en rabatt?

Frågvis Farbro-Barbro unsure.gif
kerstin z5-6
nej de är def inte samma sak -Allium är lättast att köpa -som lök
Allium purple sensation eller Globemaster tex lila
Bolltistel finns blå och vit -lätt att så själv -bägge passar i rabatt
Allium blommar juni hos oss
bör sättas med något som täcker bladrosetten -den gulnar innan blomman slår ut
Fröställningen är vacker hela sommaren Allium finns i vitt blått o lila mfl samt olika höjder ..

Echinops_ritro. blå bolltistel vit finns i mitt perenn album

Farbro-Barbro
Kerstin - du är en klippa! Är du här dygnet runt laugh.gif ? Om allium är en lök, innebär det att jag var tvungen att sätta den i höstas sad.gif Och vad täcker man bladrosetten med, lämpligtvis? Har på känn att du har nåt bra förslag? En till undran wub.gif ; vi har tegelkåk, vad skulle du rekommendera för färger på blommorna till en sådan? Jag tycker att det är jättesvårt, går mestadels på såna blommor jag tycker är fina. Det enda jag har undvikit är orangea blommor, dels för att jag inte riktigt gillar färgen men också för att de försvinner mot bakgrunden.

Mvh Farbro-Barbro
anna_rispan
näva kanske kan passa
kerstin z5-6
Jag har Lammöron , Hosta , Mertensia och fa Lungört -pulmonaria kring mina allium lökar
Tegel-jag skulle gå med teglet i ngn närliggande rabatt o ta solnedgångsnyanser -inte orange , gillar inte det heller men aprikos -citron gul , gräddvit ,vit , brun , koppar + ngn riktigt mörkt rödbladig uppstickare ..

och i övrigt hålla mej till den färgskala du valt -rosa lila vit -som i din befintliga rabatt -variationerna i den färgskalan är oändliga ...
Allium -finns att köpa som lök både vår o höst men höstplantering ger bäst resultat i norr
Vill ha väldränerat o noll vinterväta -= nema problema i norr

Här är en jättebra o billig löksajt som jag vet att Lulebor beställer ifrån . håll utkik här
Annars kan du höra av dig med pm till mej , om du vill ha ngt o inte kommer upp i 90 euro själv =fraktfritt
Best tider brukar vara feb mars, för sommarperenner o sommarlökar o augusti sept -för vårlök
Blombollarna -eurobulb -beses på egen risk smile.gif

ne , jag bor inte här , bara nästan -det gror ju så himla sakta .... blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
En aprikos sak ..
estet
CITAT (Farbro-Barbro @ 30-01-2005, 21:02)
vi har tegelkåk, vad skulle du rekommendera för färger på blommorna till en sådan? Jag tycker att det är jättesvårt, går mestadels på såna blommor jag tycker är fina. Det enda jag har undvikit är orangea blommor, dels för att jag inte riktigt gillar färgen men också för att de försvinner mot bakgrunden.

I mitt smaktycke så funkar vitt, gult, lila, rosa o kanske blått -tillsammans med bladväxter bra till tegelvägg. Allt som inte är "för likt" väggen brukar jag tänka...
Välkommen förresten Farbror-Barbro!
Eva St
Kerstin fastnade för denna meningen

Bolltistel finns blå och vit -lätt att så själv -bägge passar i rabatt

Visste inte att det fanns vit är det svårt att få tag i frö till dem har inte sett det ute någonstans
kerstin z5-6
Attans ! Skickade min sista bunt förra v .. Du får hojta i sommar så kan du få frö
De har röda stammar

Den lille knallblå i nederkant -rek oxkså -heter Eryngium planum Blaukappe smile.gif
Eva St
Vad tjusig den var. Du är ju suverän vad snällt av dig - var så säker att jag kommer att hojta
i sommar. Är helfrälst på den blå men undrar om inte denna kommer att bli den nya favoriten
kerstin z5-6
maila i slutet juli då smile.gif laugh.gif
Eva St
Toppen Kerstin!!!!!!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon