Full version: Nepenthes
Sommartorparn
Jag har sedan fem år en Nepenthes, som jag har omplanterat en gång. Funderar nu på om det är dags igen. Har just klippt ner den radikalt för att få den att bilda nya grenar med kannor. Skötseln har aldrig gett mig huvudbry för den verkar trivas som den har det.

Men, så gick jag in på Brutala Blommors sida för att se om där fanns några bra tips, och genast hamnade jag i bryderi. Där står om en massa specialprodukter för dessa växter. Exempelvis special-kompost för Nepenthes. Måste man ha det? Jag har tidigare använt vanlig blomjord och gödslat med vanlig krukväxtnäring. Nu blev det hela väldigt besvärligt. Ska jag plantera om och i så fall hur och varför? Går det lika bra med Orkidékompost?
Lady Hamilton
Hej! Jag har också en Nephenthes.
Och jag har den planterad i "speciell jord", sedan står det i min växt bok att man inte ska ge Nepenthes näring för då slutar den att bilda kannor.
Kannorna bildar denför att få näring genom att lura insekter att "ramla ner"

Jag är absolut ingen expert som Adrian, hoppas att han svarar.
Men har du haft din i 5 år, det bevisar ju att den MÅR BRA!

Så här ser min ut

Sommartorparn
Ungefär sån ser min ut, förutom att jag har den hängande i ampel. Har bildat kannor varje år i maj cirka. I år var dom jättestora (har tyvärr ingen bild). Tre långa armar med 3-4 kannor på varje. Brukar klippa ned den radikalt så här års, så att det bara blir ett par cm stumpar kvar. Nya skott är redan på gång.

Konstigt det där med jord och näring. Eftersom jag inte har vetat bättre har jag behandlat den som vanliga krukväxter, förutom att jag har vattnat mer och fyllt på destillerat vatten i kannorna.
Lady Hamilton
Ungefär sån ser min ut, förutom att jag har den hängande i ampel.

ohmy.gif Går inte stänglarna av då????

Min vill växa "rätt upp" där av stöttningen, är så himla rädd om den unsure.gif
Sommartorparn
CITAT (Hamilton @ 31-01-2005, 13:04)
Ungefär sån ser min ut, förutom att jag har den hängande i ampel.

ohmy.gif Går inte stänglarna av då????

Min vill växa "rätt upp" där av stöttningen, är så himla rädd om den unsure.gif

Inget problem med att ha den hängande. Jag tror dom växer så i naturen också. Skotten drar sig uppåt, men tyngs ned av kannornas tyngd. Jag får se om jag hittar någon bild. Annars får jag försöka scanna in en bild jag har men det tar lite tid.
Lady Hamilton

Okej Sommartorparen!!
Nu har jag hängt upp den!
rolleyes.gif För din skull hoppas jag att det går bra.................
Annars vet jag vem jag kan skälla på rolleyes.gif
Sommartorparn
CITAT (Hamilton @ 31-01-2005, 18:26)

Okej Sommartorparen!!
Nu har jag hängt upp den!
rolleyes.gif  För din skull hoppas jag att det går bra.................
Annars vet jag vem jag kan skälla på  :rolleyes:

Ånej, jag tar inget ansvar biggrin.gif Det gör du på egen risk.

Men har dom inte brutits av nu när du har släppnt ner dom, så kommer dom nog inte att brytas heller. Min hängde faktiskt i ampel när jag köpte den.(Om du inte har en annan sort som beter sig annorlunda än min, förstås). Jag har ett jättesnyggt foto här. Men vägen att omvandla den till digitalt format och göra ett album tycks mig lång.... sad.gif

Det konstiga är att helt okunnig om Nepentes så har jag skött om den tvärt mot alla regler och den har ändå trivts. Vad kommer att hända om jag börjar sköta den efter regelboken?
Blomstertanten
CITAT (Sommartorparn @ 31-01-2005, 18:32)
Det konstiga är att helt okunnig om Nepentes så har jag skött om den tvärt mot alla regler och den har ändå trivts. Vad kommer att hända om jag börjar sköta den efter regelboken?

Den har antagligen inte läst regelboken ! laugh.gif

Och vad du gör så visa inte boken, för då mår den säkert jätte dåligt ! tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Sommartorparn @ 31-01-2005, 18:32)
Jag har ett jättesnyggt foto här. Men vägen att omvandla den till digitalt format och göra ett album tycks mig lång.... sad.gif  

Jo du det är till att klura.......... wacko.gif

Men när du "fattat galoppen" är det inte så svårt smile.gif
Smed
Generellt brukar man dock säga att de skall planteras i näringsfattigt surt medium. Torvmull, vitmossa (spaghnum) och orkidé-blandning är alla "bra". Många blandar dessa ingredienser och tillsätter lavasten, vemiculite, perlite och/eller sand. De flesta använder regn- eller avjoniserat vatten, men flera "stora" samlare/odlare anser att kranvatten duger bra till Nepenthes. Destillerat vatten i kannorna är ingen nödvändighet, kanske lever kannorna lite längre med denna metod. Kannorna har annars naturlig vätska i sig.

Den arten Hamilton visar här är N. x ventrata, en väl spridd hybrid mellan ventricosa och alata. Just denna art är nog den mest tåliga av alla och är oftast driven i en blandning av torvmull och kaktusjord av de holländska odlarna.

Gödslingen ska man däremot vara aktsam med, särskilt ska man akta sig för gödning som innehåller koppar. Duscha hellre plantan med svagt blandad orkidé-näring, men gör inte detta i solsken.

Hoppas detta hjälper dig något.

/Smed
Sommartorparn
Tack för det beskedet. Då vet jag i alla fall att jag inte ska plantera om den i krukväxtjord, och sluta stoppa vanliga näringspinnar i krukan, så kanske en producerar ännu fler kannor.....
smile.gif
Kanska blir det omplantering i orkidékompost, eller så får den helt enkelt vara som den är. Dom kanske vill ha det trångt i krukan?

Gör jag rätt i att klippa ned den som jag gör? (ett par centimeter från jorden). Första året tyckte jag nämligen att rankorna bara blev längre och rankigare och och kannorna fulare och skrumpnare. Inte blev det några nya kannor heller. Tycker den växer snyggare när den får producera nya rankor, och som sagt, framåt maj -juni blir det kannor.

Jag tror att placeringen är hemligheten med att den tycks trivas så bra. Även Orchideer trivs jättebra där, trots att jag inte har följt regelboken där heller. Köksfönster i österläge. Ljust men direkt sol bara tidigt på morgonen. Inget element under. Däremot spis och diskbänck med diverse aktiviteter som producerar vattenånga. Konstigt nog verkar dom inte lida av att bladen blir alldeles klibbiga av stekos.....

Det där med att fylla vatten i kannorna. Bra att veta att det inte är nödvändigt. Jag gör det framför allt när en kanna just har öppnat sig. Dessutom har jag märkt att är kannorna välfyllda så gör de inget om man glömmer vattna eller reser bort ett tag. Å andra sidan om man vattnar mycket så fyller kannorna sig själv. Med andra ord, växten verkar reglera det där ganska bra själv.....
JoLo
Hej!
Har läst era trådar om denna häftiga växt. Jag har en hemma som jag fick för ett år sen. Då var den jättefin och hade massor med kannor. Nu är alla kannor borta och inga nya kommer. Fick höra det där med att inte gödsla, men inget händer ändå. Den har dessutom börjat torka i bladen längst ner mot jordytan och torkar uppåt. Är det nån som vet vad jag gör för fel?

Överlycklig för svar!
MVH/Johanna
Smed
Luftfuktigheten är viktig, likaså ljus. Du bör ha en Rh% på minst 70, gärna 90. Det kan vara svårt på vintern att upprätthålla luftfuktigheten och att springa med duschflaskan hjälper föga. De älskar, med vissa undantag, ljus. Gärna 12-16 timmar.

Kannorna har en viss livslängd, mellan några dagar och upp till flera månader beroende på art. Men det är naturligt att kannor och blad dör undan för undan

/Smed
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon