Full version: Silvernjurvinda
Eva St
Satte frö av Silvernjurvinda förra våren och har mot alla odds övervintrat dem i källaren med extraljus. Nu har det börjat komma en del nya skott har tagit en del sticklingar av dessa som jag hoppas ska ta sig. Funderar nu på hur jag ska göra med de fyra moderplantorna - en del är ju torrt och risigt men trots det slår det ju upp en del skott på dessa rankor, ska jag rensa upp och klippa bort en del eller är det bara i de gamla rankorna det kommer skott. Ser bara ett och annat skott nerifrån i krukan
Annlo
Kan inte svara på din fråga men frågar istället dig om hur de var att fröså? Har nämligen tänkt att sätta dessa frön snart...
Är det något speciellt man ska tänka på, tips o idéer mottages tacksamt! rolleyes.gif

Annlouice
kerstin z5-6
De tar en himla tid på sig smile.gif men går fint att övervintra -jag tänker klippa ur mina lite man väntar till de kommit igång o jag har omplanterat dem
Helen i Piteå Zon 5
Du kan "snurra" runt rankorna och lägga på jorden så slår det rot ganska snabbt, då kan du sedan klippa bort riset, antingen gör då så på moderplantan eller så gör du nya krukor. Jag har övervintrat mina moderplantor 2 vintrar nu och dom hinner bli så långa och fina som man sett på bilder, 1-årsplantorna hinner inte bli så långa första året. / Helen
nina L
är det Silvernjurvinda Dichondra argentea som ni pratar om? På min fröförpackning står detatt den är ettårig.
jessica zon6
Det verkar som om vissa 1:åriga kan övervintras inomhus ,petunia,silvernjurvinda,narsisstobak m.m.
/jessica
Eva St
Vet att det stod att den var ettårig men gjorde ändå ett frest och det lyckades ju faktiskt

Helen lägger du bara "snurret"på jorden eller täcker du med lite jord också
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Eva St @ 31-01-2005, 19:15)
Vet att det stod att den var ettårig men gjorde ändå ett frest och det lyckades ju faktiskt

Om det är i moderkrukan så gjorde jag inget, bara snurrade upp rankan, men då jag gjorde nya krukor så la jag lite jord på (fläckvis) inte heltäckande, rankorna slog rot ganska snabbt.
Silvernjurvindan står som 1-årig men går helt klart att övervintra, den blir bara större och vackrare 2:dra året. /Helen
kerstin z5-6
Många ettåriga växer är inte rena anueller utan perenner , i ett annat klimat, där inte juni innebär något sämre skidföre .. rolleyes.gif
Eva St
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 31-01-2005, 19:48)
CITAT (Eva St @ 31-01-2005, 19:15)

Om det är i moderkrukan så gjorde jag inget, bara snurrade upp rankan, men då jag gjorde nya krukor så la jag lite jord på (fläckvis) inte heltäckande, rankorna slog rot ganska snabbt.
Silvernjurvindan står som 1-årig men går helt klart att övervintra, den blir bara större och vackrare 2:dra året. /Helen

Men de sticklingar jag tog satte jag ner en och en stjälk i krukor ca 6 st i varje kruka. Det hade alltså varit bättre om jag tagit en hel liten "truls" från moderplantan och satt i jord med lite jord över och planterat om moderplantorna och snurrat upp lite truls på dem med
nina L
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-01-2005, 19:54)
Många ettåriga växer är inte rena anueller utan perenner , i ett annat klimat, där inte juni innebär något sämre skidföre .. rolleyes.gif

Alltså har många fröfirmor fel information. I såfall borde det stå "ej härdiga" och inte ettåriga. wacko.gif
Helen i Piteå Zon 5
Eva St!
Det går lika bra att klippa bitar av rankorna och göra nya plantor av, så har jag också gjort. /Helen
Eva St
Bra låter dem vara. Men jag har ju en massa truls kvar så jag kan ju plantera trulset också tänk vad många jag kan få till sommaren kanske en liten Silvernjurvindedjungel kuuuul
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon