Full version: Zonklassificering
AndreasBlomquist
Hej!

Jag bor i Värmland, eller närmare bestämt i Kil där jag o tjejen nu har köpt ett hus o givetvis vill jag ha ett land med diverse grönsaker.

För att bäst kunna ordna ihop detta så bör man väl ha en någorlunda koll på zonindelningen i vårt avlånga land, något som jag inte alls har.

Vilken zon tillhör jag?

// Andreas
KURT
Zonindelningen är inte så viktig för grönsaker, den är viktigare för vedartade växter. Dessutom kan man många gånger själv påverka odlingsklimatet, tex genom att odla i upphöjda bäddar, bättre dränering, vindskydd etc. Formellt bör Kil ligga i zon III.

fruberglund
CITAT (AndreasBlomquist @ 31-01-2005, 06:58)
Hej!

Jag bor i Värmland, eller närmare bestämt i Kil där jag o tjejen nu har köpt ett hus o givetvis vill jag ha ett land med diverse grönsaker.

Hihi, ja det börjar med lite grönsaker...sen växer snabbt intresset för annat och sen vet man inte vart man ska sätta allt man köper biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Betty
CITAT (fruberglund @ 31-01-2005, 09:56)
CITAT (AndreasBlomquist @ 31-01-2005, 06:58)
Hej!

Hihi, ja det börjar med lite grönsaker...sen växer snabbt intresset för annat och sen vet man inte vart man ska sätta allt man köper biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Och så småningom tycker man att det börjar bli lite väl dyrt och då börjar man fröså.
Snart har man hela huset fullt av sålådor och byttor med små fröplantor som spirar under arbetslampor, lysrör och fullt i alla fönster.
Sen börjar drömmen om ett eget växthus klia i bakhuvudet... rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
Lycka till med odlandet Andreas!
renate
Välkommen Andreas, lycka till med odlingen.Jag säger som Betty,för precis så är det. tongue.gif
Caprice
Välkommen hit, Andreas..!

Caprice
AndreasBlomquist
Tack så mycket för svaren och välkomnandet!

Får väl erkänna att tanken på ett växthus redan har börjat gro i mitt lilla huvud. Vore ju inte fel att skörda sina egna Galiameloner på sensommaren. Någon som har erfarenhet av dessa? Kan en relativ nybörjare ge sig på dessa eller ska man börja med mer basic saker som tomater, sallad o rädisor?
nypan
kör hårt, what ever you wish, det är bara fantasin och uppfinningsrikedomen som sätter gränser. allvarligt, klart det där med melonerna låter upphetsande, äntligen en grönsak/frukt som jag tänder på, intressemässigt. äpplen och päron tycker jag verkar enklare att köpa i affären, spinat är bra att ha såsom vitlök med det har också varit allt. ska nog utöka sortimentet. tack för tipset. ska hitta på ngt sätt, i värmland jag med, emellanåt:-) mvh nypan
LillaTiger
Hejsan Andreas!

Här i karlstad är det väl tänkt att det ska vara zon 3 ungefär. Mina föräldrar har ju en trädgård ute i skåre och där kan det till o med va zon 2 på en del ställen. =) Microklimatet kan ju variera från trädgård till trädgård, men i stort är det zon 3 här.

Trevligt med fler härifrån trakten. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon