Julle
Hur ttt kan man stta pelarpplen? Vilka sorter r goda och sjukdomsresistenta? Jag har hrt att de flesta pelarpplena mest r till fr prydnad, men jag vill ha dem som brukstrd.

Tack, Juliet
Hannele
S ttt du vill - tv i samma hl, om du nskar.
Nja, fr ttt, s blir det smre med frukt.
Det blir ca halv meter brett.
(I bckerna verdrivs det ofta - enligt alla gamla rd
skulle vi ha plats fr ett trd i trdgrden...)

Frga i affren, det ska finnas goda tbara sorter ocks.
Varfr inte spaljpple?
Eller vlj ett trd med svagvxande grundstam (M26) och forma sjlv?
Cilla
Hkan Svensson p Julita genbank vet vilka pelarpplen som r bra och dliga, men som Hannele sger kan man testa och helt enkelt plocka bort de man inte gillar. De fr frukt ganska snabbt.

Man kan plantera dem ttt om man har god jord och kan ta att de inte blir s hga och sttliga. Jag har sett lyckade pelarppleodlingar med 3 meter mellan trden.

Som alternativ kan man plantera ppletrd satta p svagvxande grundstam och beskra dem som kordonger, raka eller lutande. Man kan ocks plantera ppeltrd som man beskr som tvdimensionella stora spaljeer med grenar 90 grader frn stammen som man binder ihop frn trd till trd. Krver mer arbete men kan bli tjusigt och ge mycket frukt p liten yta.

ppeltrd som bli sm som krontrd, eller som man vill ha som spaljer, kordonger, hckar finns i vlsorterade handlar men man kan ocks bestlla dem frn de flesta trdgrdsbutiker. De r ympade p det som kallas svagvxande grundstam (rot).

En hrdig svagvxande grundstam r B491 fr pple. M26 tl inte tjle lika bra men kan planteras intill husvgg etc i varmare zoner. M9 r en mycket kldknslig grundstam.

De som r satta p svagvxande grundstam liksom pelartrd lever inte lika lnge som andra. 20 r r en vanlig livslngd. De vanligaste ppeltrd vi kper i handeln idag r satta p A2 grundstam som lever ca 40-50 r. Vill man ha ett lnglivat ppeltrd br man bestlla ett som r satt p frstam. Dessa kan bli flera hundra r. Men d blir de stora och prktiga ocks!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon