Full version: Trädgårdspynt
Xelma
Våra grannar gillar pynt. Men imorse när jag gick förbi var där ett "pynt" som jag inte kände igen. Det blåste i fjäderdräkten och den rörde lite på huvudet.

Den trivdes nog bland de andra "djuren". Jag antar att de inte har några guldfiskar längre...

Jenny
i Helsingborg
pejori
o så läcker ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
har aldrig sett en sådan live....avis smile.gif smile.gif
Caprice
Häftigt..!

Snygg färg...

Caprice
kristerh
Kul med besök, men som sagt inte med fiskar i dammen wink.gif
krister
Sulawesii
Fiiin! Såg min första i höstas. Det var en riktig naturupplevelse!
anna_rispan
jaha?! Är det en häger eller? sleep.gif
Exotic
Wow fränt med levade statyer laugh.gif biggrin.gif
Xelma
Ja, det är en häger. Det stod där länge och stirrade på mig, men flög sedan. Den är stor! Vilken vingbredd.

Vi har många grannar med "pynt" så jag brukar inte beundra det så som denna. Bättre med levande pynt. Eller grönt pynt, dvs växter!

En annan granne har en madonnabild med ljus på husväggen, en väderkvarn med en "riddarborg" medanför, allt med ljus i. Dessutom två lejon med lysande ögon bredvid entrén...

Gräsligt kitschigt.
Monica M zon 4
Föredrar också grönt pynt eller stenar. Har några gröna klot i trädgården och en stor padda i keramik i växthuset.

Vore dock kul att se dina grannars pynt. Riddarborg med ljus! Eller ett lejon med lysande ögon. Kan du inte gå ut och smygfotografera och visa oss! tongue.gif
Xelma
Jag har funderat på att fota, men inte vågat. Får se om jag ger mig ut på min runda med hunden och fotar lite. Bara de inte tar illa upp.

Det är så kitschigt så det nästan är häftigt, men bara nästan...

Tur att folk tycker olika så man har något att förundras över! smile.gif

Jag gillar stenar och lyktor. Och så har vi kvar de två betongpingvinerna (!) som följde med huset. Inga jag skulle köpt, men de får stå så länge.

Anna i Mjölby
Hägern tittar till vår damm ibland också. Vi har inga fiskar (ej hägerns fel!), så jag antar att han tar sig en groda eller padda.

Vill absolut se lejonen med de lysande ögonen!!! Det låter så gräsligt att jag skulle kunna tänka mig att ha något sådant. (Inte för att sambon skulle tillåta det!)
Bjäbban
Här är det ganska vanligt med Hägrar, ser de ofta nere vid havet, brukar stå på stenar och leta efter fiskar, så vackra!

Måste också berätta att jag ibland promenerar på en hedmark där det finns en dam, runt den står det skyltar om att det finns en sällsynt groda i damen, och man därför bör vara varsam! (kommer inte ihåg vad grodan heter, men tror att det var Klock groda eller nåt sånt)
I alla fall en gång när jag var där, så gick det en Stork i vattnet….
Undras om det var några grodor kvar efter den ”gästen” wacko.gif
Men vad underbart det var att se en livslevande Stork som inte var i något hägn utan helt fri! (troligen någon som rymt från Stork hägnet, som finns bara ett par mil därifrån)
Mia, zon 3
Jag trodde i min enfald att hägrar var jättevanliga.... Här kan man inte gå på promenad utan att se tre-fyra stycken. Och på hösten flockas de vid sjön, ca 20 stycken samtidigt. De är vackra! Men de skrämmer en ordentligt när man sitter i båten och de far upp ur vassen och skränar åt en.
Hoppas att de är nöjda med sjön, så de låter bli min damm, när den blir verklighet....
Bjäbban
Det är nog beronde på var i landet man bor Mia!
Här är det också gott om dom!
Xelma
Här är tre bilder, jag fotar inte så bra på natten. Men det är lejonens ögon som lyser.

En madonnabild med ljus på husväggen, en väderkvarn (ljus i fönstren) med en "riddarborg" nedanför(även den med ljus i). Lejonen syns i bakgrunden. Och det är ju perfekt att ha ett solur i skugga...

Speciellt.

Monica M zon 4
Helt fantastiskt! biggrin.gif Kan tänka mig hur lejonögonen ser ut på natten! Å ett solur som står i skuggan! tongue.gif tongue.gif
amaira
Roligt med grannar... rolleyes.gif .

Hägrar finns här vid Mälaren också, men inga större mängder. Ser en eller ett par, till och från sedan några år tillbaka.
Tesa
Här är hägrar jättevanligt....ser ofta som flyger över alarna i bäcken och älven härintill...
Och mina barn hade älskat den trädgården.....riddarborg....väderkvarn och tom lysande lejon...
fast jag hade nog inte hållt med....
Anna i Mjölby
Smaken är som baken... Och tur är väl det! :-) Kul att se eländet i alla fall.

Hägrar häckar i kolonier, så finns det en sådan i närheten är det inte konstigt om man ser många av dem. Men över lag är det inte någon jättevanlig fågel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon