Full version: Lite om näring
niklaswik
Jag har en flaska Pokon "Ficus-näring" som jag köpte för att ha till min benjaminfikus, men som jag har använt på alla växter med, ibland, mycket bra resultat. Frågan är vilka växter som ska ha t.ex. mycket kväve eller fosfor eller kalium.

Finns det kanske nån hemsida där det står lite om sånt?

Ficus-näringen är 8+1+5, är det någon växt som mår rent dåligt av så mycket kväve och så lite fosfor?

Tack på förhand. smile.gif
niklaswik
Jag har svårt att tro att INGEN här vet ett jota om växters näringsbehov osv...

Så är det helt enkelt för jobbigt att anstränga händerna och skriva, eller är det någon annan anledning till att jag inte får svar?

Om det är så att ni inte vet så är det ju bara så, men vet ni det minsta i ämnet, skriv snälla! smile.gif
cic
Jag kan NADA.. Förstår inte ens vad du pratar om..

Men jag tycker synd om dig för att ingen skriver i din tråd.. sleep.gif wub.gif

Jag gör det mesta på känn och ger mina växter näring när jag kommer ihåg. Kan ingenting om speciella "näringar" (heter det så?), jag ger mina växter nåt som jag köpt på konsum. Änglamark.
Fenja
Man kanske får vara beredd på att det går ett dygn i alla fall innan man får svar, för många av de som är duktiga på mycket och hjälper till kommer inte in på Odla mer än en gång per dygn....
Mvh
Fenja
anna_rispan
Fosfor stimulerar blomsättning så det gödsel du har borde fungera på alla växter som inte blommar....
maimiti
Gröna växter, dvs sådana som sällan blommar och som man odlar för bladens skull, kan man ge näring med högre halt kväve (N)

Fosfor (P) stimulerar blomning så vill man få växterna att blomma mycket och vackert bör man försöka hitta ett gödningsmedel med högt fosforvärde. Detta är tyvärr ganska svårt här i Sverige där de flesta gödningsmedel har högre kvävehalt än fosfor.
niklaswik
Hehe, tack cic. wink.gif

Jo jag förstår att dom/ni kanske inte är inne så ofta, men jag kunde inte sluta fundera på det där.. smile.gif

Tack anna_rispan och maimiti för dom bra svaren! smile.gif Nu är jag mycket klokare! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon