mollys_matte
Jag köpte en köttätande växt i slutet på sommaren, den hade lite liten kruka, så jag planterade om den i en större, och den har växt och blivit jättefin, men nu börjar den se risig ut!
Det är en sånhär med långa "trumpeter" och så är det som lock över dem, och de där locken börjar bli lite brunaktiga!
Vad ska jag göra? Eller ska den gå in i vila? Är inte det lite sent?
Vill inte att den ska dö, har ju inte hunnit "testa" den för insektsätning ännu!

Så vore det bittert om den enda växt som katten Inte tuggat på skulle avlida...
Sommartorparn
Är det en sån med kannor som hänger? Nepenthes? En sån har jag. Och den brukar se risig ut så här års, kannorna torkar in, och då beskär jag den kraftigt, så växer det nya skott och på dom kommer så småningom nya kannor.

Eller är de en sån som ser ut som strutar som sticker rakt upp? I så fall vet jag inte. Men det är inte osannolikt att den har en nedgångsperiod så här års.
mollys_matte
Den har "strutar" var inne på brutalblommors hemsida, tror den heter S.Farnhamii
Alltså en Sarracenia wacko.gif
Smed
Den är som björnen och igelkotten; Den vill sova nu, svalt och mörkt. Sen kan du väcka den i vår så kanske den tackar dig för vintervilan med att visa sina imponerande blommor. rolleyes.gif

/Smed
Jennythemenace
Jag har bara läst om Venusflugfällan och den har jag hört att man kan ställa in i kylen under vintern. Har aldrig vågat testa men ingen har överlivt vintern i fönstret så man kanske skulle prova det nästa år.
adrian
Det viktigaste är att du inte ÖKAR vattningen trots att den ser ut att torka.

Minska istället detta för jorden ska bara vara LÄTT FUKTIG under vintern...

Återskapa det som moder jord ger dem alla i naturen innne i ditt hem:
*mindre sol
*mindre temp
*mindre vatten

(2 av 3 brukar vara ok, men jag har en del ståendes i butiken och även utomhus just nu, och det som jag tror ÄR viktigast är att INTE låta dem bli blöta nu...)

Det leder ofta till svamp och ruttna växter...

Mvh
mollys_matte
har inte ändrat vattningen nåt alls, har den på ett fat som det är vatten på, ska kanske sluta med det och ge den bara liten vatten istället?
Så får jag väl sänka elementet under det fönstret där den står... *brrr*
cecil
Jag tycker att det (märkligt nog) alltid är så här års man hittar massor av Dionaeor i växthus och på ICA. Hur är det med dessa massproducerade exemplars biologiska rytm egentligen? Jag har tvingat min ena att vila ett tag nu, med väldigt blandade känslor eftersom den inte alls ser ut att vilja det egentligen.
adrian
Det finns de som EJ ger dem vintervila överhuvudtaget, och sen finns det de som gör det...

Man kan inte säga att de MÅSTE ha det...

Prova själv och se hur det går, så har jag alltid gjort för det är inte alltid sant bara för man hör någon annan säga det....smile.gif.

Jag gör både och, vissa klarar sig och vissa dör...

Det finns ingen lag om att det skulle funka på ett enda sätt...smile.gif
smajlizz
Jag har också en köttätande växt, en venus flugfälla, den har inte heller sett så bra ut nu det senaste. Den ser allmänt vissen ut och har slutat att få nya "fällor"... sad.gif
Jennythemenace
CITAT (smajlizz @ 04-02-2005, 11:38)
Jag har också en köttätande växt, en venus flugfälla, den har inte heller sett så bra ut nu det senaste. Den ser allmänt vissen ut och har slutat att få nya "fällor"... sad.gif

Den vill nog vila. Vattna den inte och ställ den svalare smile.gif
smajlizz
Jenny: Tack, ska försöka med det smile.gif
Jennythemenace
CITAT (smajlizz @ 04-02-2005, 12:39)
Jenny: Tack, ska försöka med det smile.gif

Ingen expert men det är vad jag tror. Jag har lyckats ta livet av tre så lite kan jag tongue.gif Har hört att man kan ha dom i kylen i en påse då dom ska vila men det vågar jag inte testa.
Smed
5° C och mörkt, det borde vara idealiskt... juh. Men sluta inte vattna helt!

/Smed
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon