anna_rispan
31-01-2005, 16:23
Det kliar i odlarfingrarna. Men vad sjutton kan man göra nu????
Jag har en liten balkong. Nu har jag börjat fundera på att ha potatis kanske, o en planta gurka. När är det dags att börja med dessa saker?
Vad ska ni ha på balkongen i år??
Å vad våren känns långt borta. Nu är det inte roligt att sitta på balkongen, saknar solen.
Jill-Ulrika
05-02-2005, 13:43
Kan inte annat än att hålla med dig, våren känns långt bort och hur sjutton ska man förnya sin balkong i år då?
Det känns alldeles för långt att vänta till den 22 juni då Röhsska museet har sin utställning med trädgårdsdesign utställning. Men det är ändå något jag ska gå på för inspiration.
Det är synd att det inte finns fler siter och böcker specifikt om balkongodling.
Kanske det finns något här?
gronabalkonger
Här finns det några boktips och lite råd.
balkongodling
Caprice
05-02-2005, 23:51
Besök
Ulriksdals Flower Show som börjar den 8 juni, de hade ju en helhäftig utställning ang balkongodling förra året, hörde att de kör liknande tema i år igen...
Caprice
anna_rispan
10-03-2005, 10:24
grodchen
16-03-2005, 11:41
Jag ska köra på fjolårets tema: gult-orange-rött Jag börjar våren med gula penséer (de är så billiga att köpa som plantor att det sällan är värt att dra upp själv. Det ska vara ovanliga sorter isf)
Jag har sått frön till gazania och silvernjurvinda och det kommer bl a krasse och röd solros (i fjol var den röda solrosen dock gul!! bah!).
Förhopppningsvis övervintrade är en ginalalönn, en låda med smultron, timjan och en ensam liten gullviva från farmor och en liljevit klematis.
Hm. undrar hur jag ska få plats på vår 2 kvadrats balkong?
Nästa säsong tänkte jag satsa på blått-lila. Då kanske min fjärilsklerodendron får komma ut och lufta sig lite också.
Jag planerade min balkong igår! Tyckte att det var dags.
Jag ska ha rosa luktärter (kruksorten), fuchsior i väggamplar och så krukrosor för de älskar jag.
Sen blir det dill, persilja, paprika och så tänkte jag testa jordgubbar i balkonglådor, fanns en speciell sort till det. Hoppas det går bra.
Nordiska Trädgårdar, mässan i Älvsjö, satsar tydligen stort på balkonginspiration i år!
Mulle
susan.e
18-03-2005, 17:18
Heliotrop! En underbar växt, stabbig och rejäl med underbart doftande blommor. Stor kruka, mycket vatten och sol!
Planerar "djungel" som vanligt!

Nya spaljéer på väggarna för rosenbönor på skuggsidan, luktärtor och blomman för dagen på solsidan. Krokar ovanför spaljéerna för hängpelargoner. Blomlådor på fönsterblecket, den ena med solrosor och fattigmansorkidé som bara väller över kanten. Den andra med den första späda salladen och kryddor. På golvet en stor kruka med heliotrop (som doftar så gott), blåsalvia och den nya upprättstående blå lobelian. Och några olika tomater i stora krukor. Balkongbordet avsätts till olika sorters chili. I tre balkonglådor på räcket blir det troligen penséer till Valborg, och senare pelargoner med något annat emellan - lobelia, tagetes, bacopa eller något.
Just nu är köket fullproppat med sålådor och små växter som ska få påbörja utelivet dagtid i slutet av april/början av maj.
Har precis hittat hit till den här sidan. Är nybörjare på balkongodling och ser fram emot att bli inspirerad här.
Mmm, roligt att ni gillar heliotrop! Jag har sått den för första gången i år.
I år satsar jag på den doftande balkongen. Jag har sått heliotrop, två sorters blomstertobak, lövkoja, reseda och strandkrassing. Och så hoppas jag förstås att kryddorna jag har i en frigolitlåda har överlevt vintern.
Sen blir det lite annat smått och gott förstås, silverek, clarkia, phlox (så söta!) och nemesia. Och så blandad sallad, hittade en påse med så roliga sorter från Thomson & Morgan, lite persilja och gräslök och så för physalisen en chans till i år, det gick sådär med den förra året.
K.
Jag slängde alltid ut mina blommor som jag har inomhus på balkongen under sommaren.Det mådde de oftast bra av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.