Nu har vi täckt vår Tujahäck men guteväv inför vårsolen, men eftersom plantorna blivit lite större än förra året så täcks inte hela plantan.
För tillfället är toppen inte täckt och jag funderar på om man kan använda någon form av plastsäck över toppen istället för väv. Dels för att de väger mindre och inte böjer toppskotten, billigare lär det väl också bli. Snyggt är det säker inte, men huvudsaken att plantorna inte blir bruna.
Någon som kan svara på ifall det är ok att använda plastsäckar till topparna, eller kan det vara dåligt för växterna ?
/Frank
*Birger*
01-02-2005, 09:02
Jag tvivlar på att det är bra. Varför täcka överhuvudtaget? Drabbas dina thujor mycket av solbränna och har det gjort så länge? Oavsett vad det är så är troligtvis inte solen roten till problemet, utan för blöt/torr växtplats. Solbränna beror (på våra breddgrader) på brist på vatten i växten. Detta uppstår då det fortfarande är tjäle i marken då solen är stark, eller har varit för torrt under sommaren. Båda dessa problem är bättre att lösa på lång sikt än att täcka växten/växterna varje vår...
Väljer du att göra det ändå så se åtminstonde till att perforera plasten ordentligt så växten kan andas och att fuktigheten inte blir för stor. Ta också av plasten med jämna mellanrum så det inte blir för fuktigt.
kerstin z5-6
01-02-2005, 09:51
Täcker aldrig thuja i z5-6
Det jag hörde var att man bör täcka tujorna de första åren, innan de etablerat ett ordentligt rotsystem. Såvittjag förstått är problemet att när solen skiner på växterna så avdunstar vattnet i barren och eftersom det är tjäle i marken och inget nytt vatten kommer upp så 'bränns' barren.
Detta hände med häcken efter första året och 90 % dog efter första våren, i fjol täckte vi häcken och då klarade den sig bra.
*Birger*
01-02-2005, 11:38
Ok, det kan jag köpa. Din beskrivning av förloppet är riktig, men problemet är fortfarande inte solen utan valet av växtplats. Om nittio procent (växternas gröna delar antar jag?) dog redan första året tyder det antingen på att de står i full sol med rötterna i tung jord och/eller att du inte vattnat under etableringen som du borde. Om det första alternativet stämmer har du troligtvis mer eller mindre problem med solbränna många år framöver. Om det andra är rätt, ja då har du förhoppningsvis lärt dig något...

Så länge växterna klarar sig så kan du fortsätta med täckningen, även om det är en nödlösning. Thujor ska inte planteras på en sådan plats att de behöver täckas för att överleva. Att viss solbränna uppkommer är ganska vanligt, men är växtplatsen väl vald blir det aldrig något egentligt problem.
En enkel dellösning är att vattna rejält på senhösten innan tjälen slår till. Då kan träden lagra upp rejält med vattne i stammarna.
Täckning med säckväv kan ändå bli nödvändigt om solen ligger på under lång tid om dagarna.
Har du prövat att klippa in dom ytor som blivit torkskadade ?? Thuja har kapacitet att bryta med nytillväxt då.
Det här är ett vanligt problem med tuja i områdena där jag jobbar, och inte endast med nysatta plantor.
Jag antar att val av växtplats är det centrala, men kan man förbättra den genom att höstvattna och täcka rotområdena med löv? Vore roligare än att slå in hela häckar som plast- eller gutevävspaket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.