Full version: dianthus
-asno-
Nu har det kliat lite för mycket i såfingrarna igen tongue.gif
Sådde dianthus superbus igår, trodde väl de kunde stå inomhus åtminstone tills idag. Det var dessutom fröer från förra året. Men nu har fröskalen spuckit och det syns grönt både här och där. Är det helt hopplöst nu, det står ju i sårådslistan att de behöver så mycket ljus för att det ska bli något av plantorna.

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Inte behöver du ge upp för det, sätt frösådden mycket svalt och under växtbelysning så ska det nog gå bra, men det är rätt lång tid fram till våren rolleyes.gif Dianthus är sååå snabb på att gro. /Helen
-asno-
Jo, jag vet att det är länge. Kanske är det därför jag inte kunde hålla mig laugh.gif Dessutom finns det liksom inget självklart när jag sår, står det lättgrott vill det inte komma och står det att något tar lång tid på sig för att gro vill det komma alldeles för fort wacko.gif wacko.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Det har nyss varit en disk om Diantus , just den du nämner verkar vara en snabb rackare -jag lägger in om det i listan idag .. de växer inte så gruvligt fort så det fixar du -Du var ju sugen så vassego smile.gif tongue.gif
Ibland råder naturen laugh.gif

Nu har jag kollat sårådet
"Jag skulle inte alls ställa Dianthus varmt (vilken art det än gäller). Börjar fröna gro är sådden mer eller mindre förlorad, eftersom nejlikor behöver extremt mycket ljus för att bilda bra fröplantor. Ofta gror fröna på bara en dag. Så antingen sår man dem när man få fröna och ställer ut dem meddetsamma eller man väntar till slutet av mars (det brukar jag göra)."
Hannelotte Kindlund
Innebär att du får se till att de får mycket kräm i ljusform -det fixar du ..
Tydligen gror de innan 24 tim ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon