Full version: skugga,halvskugga?
jessica zon6
Har funderat över det här med när det står skugga/halvskugga på en växts önskemål...om det är morgonsol,någon timme....är det då skugga eller halvskugga???om man har midnattsol? huh.gif Kan någon reda ut begreppen för mig smile.gif smile.gif

mvh jessica
Alpiner i Halmstad
Växter som lever i skugga har anpassat sig genom att ha stora välvda bladytor. Växter som lever i full sol, har däremot smala upprättstående blad. Den varma middagssolen kan då inte bränna bladen.
Morgonsolen kan nog jämföras med flytande skugga eller halvskugga.
Lufttemperaturen bidrar då inte till att steka bladytan.
Vi för hög temperatur slutar fotosyntesen.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Midnattsol är mild -den är ok som halvskugga skugga -sen finns nog inte mer exakta berepp utan som Bernt skriver , Morgon sol ok /för halvskugga skugga men inte mer ..
De växter som gillar dessa lägen talar fort om ifall de inte trivs -bruna fläckar på bladen , o allmän otrivsel .Då får man flytta dem.
JoLo
Hej!
Jag skulle vilja säga att lite sol på morgonen är nog mest skugga, om det bara är en timmes sol. Det beror lite på hur tålig växten är, såklart också. Halvskugga kan ju vara vandrande skugga också, dvs att solen kommer igenom annan växts bladverk osv, men det kanske inte var det du syftade på.
jessica zon6
Jag funderade på hur lång tid solen kan lysa,för att man ska kalla det skugga och inte halvskugga .Jag funderade speciellt på mina rabatter på framsidan av huset,där solen ligger på till 11 (om jag minns rätt)och rabatten på ena sidan av huset med kvällssol smile.gif smile.gif

/jessica
JoLo
Då skulle jag kalla det för skugga-halvskugga för båda rabatterna! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon