I ett svagt ögonblick köpte jag jiffybriketter. Nu undrar jag vad de är gjord av och hur ni använder dem. Har ni bra eller dåliga erfarenheter och vad sätter ni i dem, vilka fröer eller sticklingar.
Hej Nina!
Jag använder Jiffy för alla stora frön och är jättenöjd.
Jag använder t.ex. bara Jiffy numera för tomaterna. Plantorna blir lätta att hantera när de flyttar till sina första krukor som hos mig är mjölktetror.
Jag försöker också sätta så mycket som möjligt av de grönsaker som jag förkultiverar i växthuset i maj i Jiffys - då störs inte rötterna vid utplanetering på friland.
Mulle
Ewa smålänska höglandet
01-02-2005, 14:32
Jag sår vildpelargon, tomater och i helgen satte jag klockranka
ett frö i varje jiffy
funkar bra för mig
jag har köpt pelargonsticklingar och när de kommer skall jag sätta dem i jiffy också
/Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
01-02-2005, 15:00
jag gillar dem inte -men har få stora frön
Sulawesii
01-02-2005, 15:49
Ibland tycker jag dom är bra och ibland inte. Fråga mig inte varför

, för jag har ingen aning. Kanske beror det på att jag ibland är latare än annars. Man spiller ju inte en massa jord när man sår eller sätter sticklingar i Jiffy.
Något som jag undrar över är varför de är
så dyra?!
Lene i Fredrikstad (Norge)
01-02-2005, 15:59
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 01-02-2005, 14:32)
jag har köpt pelargonsticklingar och när de kommer skall jag sätta dem i jiffy också
/Ewa zon 4-5
Når jeg har sådd eller satt stiklinger av pelargoner i juffybriketter, drar jeg av "nettet" rundt jiffybriketten før jeg planter om. Jeg har lært at pelargon-røttene utvikler seg best når nettingen er borte. Men jeg tar ikke bort nettingen før småplantene har rotet seg og det er tid for omplanting.
Ewa smålänska höglandet
01-02-2005, 16:13
CITAT (Lene i Fredrikstad (Norge) @ 01-02-2005, 15:59)
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 01-02-2005, 14:32)
/Ewa zon 4-5
Når jeg har sådd eller satt stiklinger av pelargoner i juffybriketter, drar jeg av "nettet" rundt jiffybriketten før jeg planter om. Jeg har lært at pelargon-røttene utvikler seg best når nettingen er borte. Men jeg tar ikke bort nettingen før småplantene har rotet seg og det er tid for omplanting.
Tack!! det skall jag komma ihåg
/Ewa zon 4-5
Helen i Piteå Zon 5
01-02-2005, 17:09
Jag gillar också briketter rätt bra, både då jag sår lobelia, pelargonsticklingar och till större frön, men jag är noga med att ta BORT nätet. / Helen
Gillar dem inte, de är dyra och möglar alltför lätt...
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.