Full version: Clivia från frö
Rossi
Jag har just köpt fröer till ovanliga sorters Clivior från Sydafrika. De postades enligt uppgift imorse så snart finns de hemma hos mig. Jag har fått anvisningar om hur man ska göra för att fröna ska gro men det är ju en sak att se det på papper och en helt annan sak att lyckas ....

Jag undrar därför om det finns någon här som har lyckats - eller misslyckats - med att driva fram clivior från frö och om ni tyckte att det var lätt eller svårt.

Jag vore jättetacksam för svar!
Pia mitt i Skåne
Jag har sått egna frön från Clivia och de kom upp.
Nu vet jag inte hur fröerna som du har köpt ser ut, men jag gjorde så att när frökapseln hade blivit röd tog jag den och tog av skalet så att själva fröerna kom fram. Dessa sådde jag i vanlig såjord med lite plantjord och lite sand i. Jag sådde dem dubbelt så djupt som fröerna var stora.
Efter någon månad tittade de första små bladen upp. Alla hade kommit upp inom ett halvår. Det tar ju klart lite tid innan de blir så stora så de blommar, men det är ju skoj att ha "egna" Clivior.
Det var inte svårt, men tog lite tid, så tålamod är bra att beväpna sig med.

Vad har du köpt för sorter. Så klart vill vi ju veta hur det går. (Kanske är läge att ställa sig i kö redan nu för sticklingar någongång år 2010 eller så).
Lycka till med dem.

Några saker till. Var det lätt att beställa från Sydafrika? Hur betalar man? Hur mycket kostade frakt/porto därifrån (på dina fröer)?
Pia
Rossi
Hej Pia!

Tack för din info! Det låter lovande. Jag köpte clivia cyrtanthiflorus, clivia lana och clivia snowflake. Jag hade även beställt clivia shooting star men den var slut.

Det var inte svårt att beställa. Jag skickade bara ett e-mail och sa vad jag ville ha för fröer. De svarade snabbt och vänligt. Ja, betalningen. Jag är lite allergisk mot att lämna ut kontokortsnummer över nätet men nu är bankerna så fiffiga så att de har uppfunnit något som heter temporärt internetkortnummer. Jag vet inte vilken bank du har men jag har Nordea och då var det bara att logga in sig på deras sida (du måste ha ett kort anslutet till deras bank - jag har mitt visakort och lönekonto där) och beställa ett temporärt internetkontonummer. Detta nummer är knutet till ditt vanliga kort och konto men du har nu fått ett tillfälligt annat kortnummer så att du slipper exponera ditt eget kontokortsnummer. Kortet är giltigt i enbart 30 dagar sedan kan man inte använda det längre. Likadant är det bara giltigt för ett enda köp - sedan makuleras det. Du kan skaffa hur många sådana här tillfälliga kortnummer som helst och det kostar inget! Det tog mig bara några klick och en halvminut på bankens hemsida så var det fixat. Jag tror säkert att även andra banker har samma tjänst.

Jag gjorde beställningen till Sydafrika igår och imorse mailade de och sa att de hade postat fröerna och när jag gick in och kollade saldot på mitt konto så såg jag att de hade dragit pengarna. Nu kan vare sig de eller någon annan dra fler pengar från mitt konto eftersom kontokortsnumret som de har fått av mig numera är förstört. Bra, eller hur?

Valutan de använder är GBP, d.v.s. brittiska pund, och de tar 5 GBP för upp till 100 gram fröer. De beräknar att 100 fröer väger 100 gram. Det finns bara 3-5 fröer per förpackning och den dyraste för mig var Snowflake (nästan vit clivia!!!!) som kostade 10 pund för 3 eller 5 frön vilket det nu var. Totala kostnaden för mina tre sorter + porto blev 351 svenska kronor.

I instruktionerna på Cape Seed & Bulbs:s hemsida (det är dem jag har beställt ifrån) så står det att man inte ska täcka fröerna vid sådd men då vet jag att du har lyckats med det. Jag ska nog så fröerna i olika omgångar så att jag har marginal att misslyckas.

Det lär ta 3-4 år innan plantorna blommar. Fast mitt första mål är förstås att få dem att gro.... Jag återkommer med rapporter!
Pia mitt i Skåne
Ahaaaaaaaaa...
Det verkar ju inte så svårt att beställa. Jag har dragit mig för det just på grund av kontokortsproblemet, men detta verkar ju vara säkrare. Det var nog dags för bankerna att komma på något säkrare sätt, många handlar ju saker via nätet idag.
Jag tog mig en titt på Cape Seed & Bulbs hemsida. Vackra Clivior du har beställt. Hoppas att du lyckas med dem.
Om jag skulle beställa något utomlandsifrån så hade det alla gånger blivit hibiscusfröer. Jag får väl se om jag hittar några tillräckligt intressanta...
Som jag sa så vill vi gärna bli uppdaterade om hur det går med sådderna.
Och gärna lite bilder också vad det lider.
Pia
maimiti
Jag köpte fröer för ett par år sedan. De rotade sig lätt (var skalade när de kom) men än har det inte hänt så mycket mer än att de vuxit som plantor ska göra. Jag antar att man får ha tålamod med dem för det verkar dröja innan de blommar.
zaaritha
Kan dröja upp till 3-4 år innan de blommar!
Tålamod!!
maimiti
Oki! Då får jag hålla mig till tåls ett par år till, om jag har tur.
LillaTiger
Jag sådde ett par frö i början på januari och nu ser en av dem ut såhär. wub.gif
Första gången jag testat att så clivia och alla mina tre frön fick groddar. laugh.gif wub.gif
Jag satte dem ca 3 cm ner i jorden, sen fick de stå i fönstret ovanför elementet. Gamla glasslådor är ju himla bra att så frön i. tongue.gif När de hade fått groddar planterade jag om dem i en kruka med knölen i jordytan.
Det verkar fungera fint. rolleyes.gif

Rossi
Det känns ju som om det inte vore alltför svårt att lyckas. Jag är mest bekymrad över att det kanske är för kallt att så nu och att ljuset inte räcker till men det ska nog fixa sig. Förhoppningsvis kommer fröerna idag så jag ska skynda hem i eftermiddag och titta i brevlådan. Hoppas att de inte tar skada av att ligga några timmar i brevlådan. Vi hade nästan minus sju grader här nere i Skåne imorse men nu skiner i alla fall solen och fröerna skulle tydligen komma i vadderade kuvert.

Jag tror inte att det räcker med 3-4 år från sådd till blomning. Jag köpte en stickling från Sydafrika för några år sedan och sticklingen var nog en 15 cm hög och ändå tog det 4 år innan den blommade. Så från frö tar det nog åtminstone 5 år för oss amatörer ... Men den som väntar på något gott!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon