Full version: Kaktusfröer
smajlizz
Hur länge måste vänta i princip, innan fröna gror? Efter ett par dagar fick de ett slags tunnt nät omkring sig, små trådar ungefär, vad kan det vara?
Christer i Falköping
Det kan ta lång tid för dem att gro. De tunna trådarna låter som någon form av svamp/mögel. Det kan hjälpa om du dushar med lite Atamonlösning över. Späd till samma styrka som till saft. Men inte för mycket, då blir ju jorden ännu blötare.
Christer.
mollys_matte
Jag sprayade mina med "vanligt" vatten (eftersom jag inte vet vad det du pratar om Christer är tongue.gif )

Tar inte alls lång tid innan de gror, tycker jag iaf, har två olika frösorter på gång!
Men ett tips är att inte ha plast över, utan ha dem i ett miniväxthus, så de får lite luft, det kan bli för tätt med plast!
När satte du dem?

Jag tror jag satte mina fröer runt den 16 januari, och nu har jag massa yttepytte småkaktusar!!!
Men spraya med vanlig duschflaska, även som "vattning" jorden ska vara lite småfuktig medans de gror, blir för mycket om man vattnar med kanna!

Vilken sort har du? Jag har både Lord Nelson och Weibulls!
Som det ser ut nu så kommer Weibulls bäst!
Christer i Falköping
Atamon är sådant du blandar i egengjord saft, för att den inte skall mögla eller jäsa.
Finns i varje mataffär.
Christer.
mollys_matte
har aldrig gjort saft... Får av farmor rolleyes.gif
smajlizz
mollys matte: Det är min pojkvän som har sått kaktusarna smile.gif Weibulls kaktus mix. Snart en vecka sen och det syns redan några små gröna pyttekaktusar biggrin.gif
Verkade inte vara nån fara med "trådarna" iaf smile.gif dom ser ut och trivas bra i miniväxthuset!
smajlizz
Christer: om det visar sig vara mögel eller svamp får vi prova atamon, tack för tipset! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon