Hej! Idag har jag (inspirerad av den fina bilden på Odlas förstasida) inhandlat en planta "Pencil Grass". På lilla lappen i krukan står följande:
"The forefathers of this ornamental grass are native to the African highlands. Pencil Grass has a natural feeling and is geared to a modern lifestyle (...) Protected plant variety. Propagation prohibited."
Vad betyder detta? Växten verkar sprida sig med någon sorts utlöpare (det är fullt av småplantor "i kanten"). Begår jag ett lagbrott om jag delar med mig av växten till en vän, eller sätter en del i en annan kruka? Eller bottnar spridningsförbudet i i det faktum att växten uppges vara härdig ner till tio minusgrader och skulle kunna bli en "invasive alien species"?
Mvh Cecilia (som inte hade en aning om att man kunde patentera levande ting)
Christer i Falköping
01-02-2005, 20:42
Om du delar med dig till kompisar är det inget problem. Förbudet gäller om du förökar den för vinstsyften. Där kommer ju alla som handlar med blommor in. För att få göra det, måste man betala licenseavgift.
Jo, det går att patentera det mesta numera. Om en forskare hittar en gen i dig, som har unika egenskaper, kan han/hon ta patent på det. Då äger forskaren den genen, inte du.
Christer.
anna_rispan
01-02-2005, 20:54
Snittblomman Alstromelia vet jag att man odlar på licens, om man ska sälja.
Tack vara ny internationell reglering av patent på prydnadsväxter får många fattiga länder äntligen betalt för de vackra plantor som hittas där (ofta tack vara ursprungsbefolkning). Patent på en planta låter kanske värre än det är?
Förresten, man kan inte patentera en gen, däremot en medicinsk lösning baserad på en genetisk kontruktion.
Hrm... "många länder" kanske var i överkant. Vissa länder får i alla falla betalt för sin växtrikedom, precis som andra länder har inkomster av sina naturfenomen.
Det vore ju himla bra om fattigare läder kunde få tjäna mer pengar på sina växter som t.ex Orkidéer och Nepenthes...
Jag tror att regnskogsländerna får en del av vinsten via parfymförsäljningen...
Alltså en funnen Orkidé vars doft är så pass bra att parfymbolagen använder sig av denna för att tillverka en ny parfym.
Men om pengarna hamnar rätt det undrar jag...(?)
Om företagen som förädlar fynd från t ex regnskogen följer FNs riktlinjer får utvecklingsländerna ganska bra utdelning, och inte enbart i form av pengar, utan också i form av t ex utbildning.
Det har jag läst med...
Men jag undrar om det verkligen ÄR så ... (?).
Jag har kompisar som arbetar i väl fungerande projekt i Sydamerika. "Biopiracy" (hur säger man det på svenska? Biologipirateri?) förekommer dock fortfarande i stor utsträckning, men ju fler plantor de lokala aktörerna registrerar desto svårare blir det för piraterna att sno plantor och kalla dem för sina. Man har även börjat sätta åt växtsmugglare i känsliga områden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.