|
Hejsan på er. Jag vet ej hur jag får in länkar till mitt album så ni kan se bilderna, men i mitt album Diverse, så har jag två bilder av ett träd som är vridet.
Kan någon tala om hur jag visar bilder här ?
/Diana
anna_rispan
01-02-2005, 20:57
Jag tycker det ser ut som syren.  Uppstammad, för det kan man göra.
CITAT (anna_rispan @ 01-02-2005, 20:57) Jag tycker det ser ut som syren.  Syren är ju en buske, detta är ett träd.
tullmejs
01-02-2005, 21:14
Skulle kunna vara syrén faktiskt. Men det kan säkert vara nåt annat också
CITAT (tullmejs @ 01-02-2005, 21:14) Skulle kunna vara syrén faktiskt. Men det kan säkert vara nåt annat också  Hmmm.... Syren som ett träd ? Det var nytt. Okej, jag kollar upp saken......spännande.
Instämmer - Syrenträd. Vi hade ett i trädgården när jag var yngre, såg precis ut så. Jättefint!!!
 Syren Träd!!  Vad läckert!! Har aldrig hört talats om det. OJ vad spännande det kommer att bli att se den blomma.
Big Gardener
02-02-2005, 08:58
Helt klart en uppstammad syren. Inget ovanligt.
OJ vad härligt! Helt nytt för mig
Vi har två stycken vid entrén. De har en knut, dvs stammen är verkligen knuten, på 1 m höjd! En ger inga rotskott, den andra har spridit sig 2 meter bort. Rotskotten har en annan färg.  För att hämta in bilden här: I ditt album högerklickar du på bilden, egenskaper och kopierar (Ctrl-C)Adress (http osv.). I meddelandet klickar du på Bild-knappen och klistrar in (Ctrl-V) sökvägen.
Jättefin syrén du har, Diana! Tar lång tid att växa sig så där stor. Det brukar vara ympade sorter som man har som träd, förmodligen är det mörkvioletta blommor på ditt träd, möjligen vita, kanske dubbla. Det blir nästa steg i vår om du vill, när du sett blommorna - att komma på vilket namn den har och vem som har haft tålamodet att göra sorten.
Oj vad läckert att ha två vid entrén. Tusen tack för informationen om hur jag petar in bilderna.
Tack! Men jag har ej fått huset ännu men vi hoppas få det innan veckans slut Jag ser verkligen fram emot att se den blomma och jag hoppas verkligen att den är mörkviolett Men som du skriver, det blir nästa steg efter att jag sett färgen att ta reda på vad den heter mm.
Jag tror också någon sorts ädelsyrén. Brukar ha snurrade stammar också. Fint exemplar - kör inte in i stammen med gräsklipparen i den...
Du kan titta närmre på knopparna för att bli helt säker själv. De är svullna ända från hösten till dess de slår ut, ofta ser man lite grönt på dem till och med. Gamla fröställningar från sommarens blommor kan sitta kvar här och var.
Grundstammen, roten, är ofta vanlig bondsyrén och så ympar man på en ädelsort som vill växa trädlikt. En sådan ympning kan man göra själv om man har ett bonsyrénbuskage och hellre vill ha träd. Stammar man upp (=skär bort låga stamskott) en bondsyrén blir det sällan ett stabilt träd med rundad krona. Bondsyrén vill växa flerstammigt som höga smala buskar som blir vida pga de många rotskotten.
Fantastisk information Cilla, tusen tack!  Jag lovar att ej köra in med gräsklipparen, men jag får säga det till min kille som sköter den saken
Hej Diana,
Det är svårt att gräsklippa med precision... Jag jobbar mycket med det problemet i parker. Det verkar som att när man är gräsklippar"orienterad" så KAN man inte komma ihåg att man inte ska klippa intill stammarna.
Så nu lägger jag natursten eller annat i en ring runt stammarna istället. TJONG säger det när de kör i dem - men hellre det än att stammarna får stöten. Man också också ta bort grässvålen och lägga grus, sand eller annt i en lagom stor ring kring stammen. Fast då får man inte till det där härliga tjonget ;-)!
Vilken syren har du? Syringa vulgaris, vanlig bondsyren, har två stora gröna ändknoppar som är fyrkantiga i tvärsnitt medan norrlandssyrenen, Syringa henryi har en stor ändknopp ofta med två bladknoppar.
Cilla, Jag har faktiskt funderat på att gräga en ring runt och sätta massa krokusar där och täcka med bark. Är det bra ?
Det där härliga Tjonget är ju Ok till en viss del men det blir dyrt för gräsklipparen.
CGB, Jag har ingen aning, för trädet står på vår nya tomt som vi idag fick klartecken från mäklaren att vi tog hem huset. Så jag får vänta tills det börja blomma så jag ser vad det är. Men OJ vad spännande det är.
Grattis till syrenen - ehh, menar naturligtvis HUSET!!! Hoppas ni kommer att trivas!!!
Tack Jendha, det gör vi säkert. Vi är båda helt lyriska här nu och vill flytta NU!
Känner igen känslan - detta är vad vi "fick" i somras: Vårt hus. Flyttade in vid midsommar  Inga syrenträd dock - men många syrenbuskar  Den som väntar på något gott..
Vilket vackert hus! Verkligen gulligt! Hur stor är tomten ? Vår är bara 770kvm Men detta är vårt första hus, för vi kommer att flytta en gång till. Vi ville bara komma ut p åhusmarknaden innan det är för sent.
Nästan 2300kvm - fast ca 1/3 av tomten är "vildmark". Är vårt första hus också  - fast jag vill helst inte flytta igen.. Dels för att det är bra här - dels för att jag flyttat över tio gånger de senaste tio åren... Började bli tjatigt Som sagt - hoppas ni får det jättebra i ert nya hus! Hus och trädgård är härligt!  770kvm kam man göra mycket med det med!
Din trädgårds storlek är vad jag var ute efter men det får bli nästa hus som kommer att bli det slutliga huset. Även jag börjar tröttna på allt flyttande för det är mycket jobb med det och DYRT!
Vi får säkert det jättebra i huset och jag skall göra allt jag bara kan för att få trädgården att bli lika fin som den vi har vid sommarstugan (som nu är till salu). Man kan nog göra en del med 770kvm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|