Full version: Sålådor m.m.
fruberglund
Idag har jag varit och köpt sålådor och miniväxthus/drivhus.

Undrar bara hur det funkar. Som jag fattar det på fröpåsarna så ska man så alla frön tillsammans i sålådor och sen flytta över plantorna en och en i krukor. Räcker det med såna såkrukor då eller måste de vara större och hur stora i så fall?

Visst är det bara vissa som måste vara i drivhus? Som jag fattar det på påsarna så ska de bara sås och hållas fuktiga och då måste man väl inte ha drivhus. Eller har man det för att slippa vattna hela tiden.

Kanske ska prova att så på båda sätten och se vilket som funkar bäst.

Sen undrar jag hur i hela friden man ska få plats med allt. Jag har över 100 frön så det blir ju väldigt mycket krukor jag behöver i så fall om alla ska stå i varsin kruka. Eller finns det något bättre sätt. Det är väl utrymmet som är problemet. Och vad ska jag göra av alla plantor sen. Jag behöver knappast 50 st av en sort. Eller är det vanligt att hälften faller bort i processen???

Vi har ett rum som inte är jättevarmt och håller ca 15 grader + att det är ljust där inne så där tänkte jag ha mina frön och sticklingar sålänge.

Någon som har några råd att ge en nybörjare på frösådd?
TeliaNet
man behöver inte skola om sådda plantor utan man kan så dem direkt i krukan.

jag har ett sådant där minidrivhus med jordgubbar som möglar, alltså föredrar jag att köra utan lock.

når sådden kommit upp så ställer du den i det rummet som du har där det är ljust och svalt.

lycka till.
kerstin z5-6
:)Vi börjar med en länk

Sådd o förökning smile.gif

Jag tycker du ska börja här i sådd o förökning -se länk - o fa läsa under A-allmänt sådd-
Sen återkommer du med frågor , som du säkert har
Och ja -det är mkt lättare att så i lådor -än plutta ut i småkrukor
Har du lysrör ?
Vilka sorter ska du så ?

utskolningskrukor för perenner brukar vara 9X9 cm
Du ska så i såjord inte plantjord
Du kan kolla i mitt album frösådd -en sån svart "bricka jag har tar 20 krukor 9x9cm
-5 sådana är ett mindre köksbord/ytmässigt=100-plant med lysrör gärna två med dubbla rör till den ytan
Ljuset ska vara på 14-15 tim /dygn
Har du bara fönsterljus -kan du inte så inne -i alla fall inte än -med något vidare resultat
Då kan man så -ställa ut o vänta på att de gror i vår
Det beror även på vilka växter du ska så -se länk för såråd
Där finns en hel del tips om sådan sådd men -du får återkomma

Jag har inga lådor med plastlock utan klara plastpåsar över sådden till de grott-då ska man lufta o ssm ta bort plasten /locket
märk sådden !:) man glömmer instant vad man sått
Plantorna man får över -de
ger man bort till goda vänner o får nya sorter igen
Åker man på plantmarknader o säljer för en tjuga styck o får pengar till nya frö o rosor ev smile.gif
En del fröpåsar ger 2 plantor en del ger 100 % grodd-det vet man inte innan ..(fast vissa vet man är segare att gro än andra )

Det är en rikedom att planera rabatter o kunna plocka med sig och sätta 15 st av en sort -så det blir nåt" stora färgfält syns bra
smile.gif

Lycka till , jag avundas dej -det var nåt väldigt speciellt med den första perennsådden o jag minns exakt vilka sorter jag sådde o hur grodden såg ut smile.gif
K
fruberglund
Jag har inget lysrör men vi har nog någon extra lysrörsarmartur i garaget tror jag. Annars får jag så senare.

De sorter jag ska så är
Alpmartorn-som jag fattade var mest invecklad
Riddarsporre
Isop
Svartöga

+ de jag beställt av Alpiner i Halmstad (klematis & blå vallmo)

Jag återkommer säkert med frågor senare.

Ska så i helgen, börjar att så i sålådorna och flyttar över till småkrukor när de vuxit till sig enligt instruktionerna så får vi se hur det går.
TeliaNet
köp lysrör som heter TLD 33, TLD 965 eller fluora 77.
kerstin z5-6
Alpmartorn-Gror bäst efter kylning , men det är de är inte svåra, bara slänga ut med plast på o vänta :)Vill du sen gro dem inne under rör -låt dem stanna ute 5-6 v -så o sätt ut nu.
Riddarsporren gror rätt snabbt -utan rör får du vänta med den
fruberglund
Riddarsporren går ju så på friland också men då blommar den kanske inte första året. Ska nog prova att så hälften inne och hälften på friland. Sås februari till tidig april står det på påsen så i mars blir väl bra?
kerstin z5-6
Så på friland lyckas jag aldrig med , de försvinner under ogräs o rycks bort
Glömde säja att clematis ska du ut med nu de med
Bergvallmon kan du också ställa ut nu .
Inne ett dygn först
Sollan
För att slippa för många gröna piggar som står och trängs i krukorna, så petar jag ner fröna ett och ett.... med pincett. 5 små frön i varje kruka. Blir lätt att se hur många som gror också....
kerstin z5-6
Gosh -du har tålamod du smile.gif tongue.gif
Sulawesii
Oj Sollan - beundransvärt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon