Cassiopeia
01-02-2005, 22:34
Jag skrev fel namn i mitt förra inlägg och frågade när man ska väcka Apostlaliljan. *vimsig* Jag menade min Clivia.
Lyckades leta fram svar från Pejori som jag fått förut och då skrev hon mitten av februari. Nu undrar jag; ska man starta lite försiktigt eller kan jag ställa den i duschen och ge den en ordentlig rotblöta?
Mina klivior står som krukväxter och är gröna året om... de flesta blommar varje år. Men gissningsvis så är det lämpligast att väcka med försiktig vattning i början...
Mvh
Fenja
Jag ställer mina clivior i ca. 15 graders värme i oktober och drar då ner på vattningen. I januari kommer knopparna och då ställer jag växterna i normal rumstemperatur och ökar på vattningen. Denna behandling slår aldrig fel på mina clivior.
Cassiopeia
03-02-2005, 00:33
Tack för hjälpen.
Hoppas verkligen den blommar nu då.
Christer i Falköping
03-02-2005, 12:07
Men inte skall en clivia vintervila, nedvissnad alltså. Har aldrig hört någon göra så. Hoppas att det går bra att få igång den igen. Det är ju ingen lök, utan rötter, så den kan inte spara så väldigt mycket näring i dem.
Christer.
Nej, Clivian ska inte vissna ner under vintern men den behöver en sval period på ca. 10 veckor med början i oktober för att knoppsättningen ska stimuleras. De får dock inte utsättas för frost. 10-15 grader är bra temperatur under de här 10 veckorna.
Fast jag vet många Clivior som blommar fint varje år trots att de inte får vintervilan. Risken är då bara att blomstängeln inte skjuter upp så långt och att blomman fastnar nere i bladvecket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.