Full version: Avhärdning
fruberglund
Att hålla på och flytta plantor in och ut och till solen och från solen varje dag låter jättejobbigt. Måste man verkligen det? Kan man inte bara plantera ut och chansa eller är det 100 % att plantorna/sticklingarna dör då?

Måste man avhärda dem i solen? Annars har jag plats på baksidan av huset men det är norrläge (ytterst lite sol på morgonen).

Tycker jag har så mycket att göra i trädgården ändå i vår så jag inte har tid att springa och kånka på 100 krukor hit och dit.

Säg nu inte att jag ska låta bli att så frön i så fall för nu har jag redan beställt och fått hem en massa så det är försent biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Ja man måste avhärda, och man börjar i skuggan , ett par tim bara
Annars dör allt -du får återkomma när det blir dags/lär diskuteras intensivt här i maj smile.gif
Finns knep så man slipper kånka allt ut o in ..
De ska väljas vid ljus, sol vind tempskiftningar mm
Lådor av frigolit placerade på skuggig plats med flera lager frostduk , knöligt lagt i många lager är ett sätt tex , man avlägsnar ett lager /dag ..
-Kolla mitt förra svar i länken hittar du även tips för detta biggrin.gif
Först gäller det att få upp de små smile.gif

har man växthus är det lättare , med avhärdningen smile.gif
fruberglund
Om jag tycker det är roligt med frösådd och får mersmak så får det ju bli ett växthus sen smile.gif
nina L
Akta dig! biggrin.gif frösådd och trädgård är beroendeframkallande! Omöjligt att bli fri från... Men vem vill bli fri från något härligt!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Fredi
Jobbar man mycket är det inte så lätt att avhärda några timmar om dagen så jag har inte tagit det så allvarligt. Jag brukar sätta ut lillplantorna i halvskugga på den inglasade altanen på morgonen och tar in dem på kvällen och det har fungerat bra. Ibland har jag inte haft tid att sätta ut dem på morgonen eller glömt att ta in dem på kvällen och de har överlevt i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon