Maria Alunda/Uppland
Jag har fått upp några Lupiner (Mina försökskaniner) som är cirka 6-8 cm hög med två småblad och några mindre som kommer fram från klykan mellan de första bebis bladen(vet inte vad allt heter hoppas att ni förstår) greje är den att nu tyckker jag inte att det verkar hända så mycket mera. Är det så att jag måste sätta ner bebisen i lite mer näringsrik jord??? De står under växtlampor...

Och vet ni vad idag såg jag att flera av mina änglatrumpeter kikar upp ur jorden(yes...)

Kramisar en pluggande nattuggla... /Maria Alunda/Uppland
kerstin z5-6
Det går bra att skola ut efter 2-3 bladpar över groddbladen -grattis smile.gif
Dzad
Vad sådde i från början? Såjord?

Undrar lite... varför skall man inte så i blomjord direkt? smile.gif
Det gör, som sagt, jag, och det verkar gå bra... gror kanske bättre i såjord...
fast kanske jag också borde byta ut jorden efter ett par månader... näringsrik jord tappar väl sin näring efter ett tag antar jag.
Syftar främst på mina citronväxter just nu... De är en 6-8 cm de också. Står i små krukor.
Hur ofta brukar man byta jord på krukväxter om man vill att de ska växa och må bra? Kan man inte bara ge dem näring i vattnet?
kerstin z5-6
Blomjord är för starkt för små frö -Nu talar vi inte buskar träd osv .. utan perenn frö alpinfrö ettåringar osv ..
Låt citrusarna vara om de mår bra
Krukstorleken ökas successivt med en krukstorlek var gång rotsystemet fyller ut krukan biggrin.gif Sen brukar man byta jord i feb mars varje år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon