Full version: Hunden är sjuk
Ciczi
Hejsan.

Mor ringde i går och berättade att familjens ögonsten måste opereras. Inget kul alls. I bakgrunden kunde man höra hur den stackaren gnydde och gnällde för han hade så ont. I morgon torsdag ska de öppna hans ben.

Eddie har gått och haltat de senaste veckorna och inte velat stödja på benet (höger bak). Så i går fick han äntligen komma till veterinären. Undersökning och röntgen visade att knäskålen inte är en skål utan ganska platt som gör att den hoppar ur led. Så de ska gå in och gröpa ur leden så att det blir en skål igen. Det skulle visst ta två timmar att göra och sedan blir han konvalecent fram till sommaren minst...Veterinären sa också att det är inget som normalt drabbar stora hundar, utan bara små.
Är det någon med stor hund som drabbats av detta?

Inget bus, inga långpromenader och ingen hundkurs. sad.gif

Ciczi
yla
stackars liten sad.gif
amaira
Vill också trösta hund och hund-anhöriga.
pejori
har bara upplevt det med små eller medelstora hundar tidigare. huh.gif huh.gif
men jag vet en jycke som drabbades av det du beskriver. det var en golden retriver och han hade så på båda knäna.
efter op. fick han sjukgymnastik och vattenträning, då det stärker musklerna runt knäskålen att simma.
han blev hur bra som helst efteråt, så hav tröst det går säkert bra med din också smile.gif smile.gif
*håller tummarna för honom*
Anki på Öland
Hej
Patella luxation brabbar som du säger mest mindre hundar. En av mina uppfödda tibbevalpar har också drabbats av det. Efter operationen vär hon dock "som ny". Hon blev 14 år och hade inga mer besvär av det.
Lycka till med operationen!
Anki
Ciczi
Anki, hur var det med det andra knäet på din tibbevalp? Var det "intakt så att säga"

Ciczi
Anki på Öland
Hej Ciczi
Ja, det andra knät var OK, inget problem med det.
Anki
yla
uch de vet jag hur de känns för de e va som hänt me mmitt knä
det gör oooooooooooooooont sad.gif
*Felix matte*
CITAT (ciczi @ 02-02-2005, 09:50)
Inget bus, inga långpromenader och ingen hundkurs.  :(

Ciczi

Så tråkigt sad.gif men det går förhoppningsvis att bota med op.
och ni kan fortsätta med bus och promenader efter konvalecenstiden.
Det är med våra fyrfota som med små barn...de kan ju inte tala om för oss
var och hur ont de har. sad.gif
Håller tummarna för att han ska bli helt bra.wub.gif

Felix (min Bichon Frisé) har restriktioner efter diskbråck... får inte gå i trappor och inget bus med stora hundar. Vi behöver inte hålla koll på han... det sköter han själv... hälsar och leker försiktigt med sina stora kompisar och går sedan undan och lägger sig. smile.gif tror att han kommer ihåg tiden då han var halvt förlamad.
Ciczi
Nu är lille vovven opererad. Det hade gått bra. Det känns ganska skönt det.

Ciczi
Anki på Öland
Hur gammal är hunden?? Är den under 2 år kanske uppfödarförsäkringen täcker självrisken för dina föräldrar. Hur som tycker jag dom skall berätta för uppfödaren. Är det en seriös uppfödare vill hon säkert veta om det.
ANki
Ciczi
Hej Anki.

Eddie är 11 månader och uppfödaren har fått reda på det. Eftersom det är fars hund så tror jag att han löser det bra med uppfödaren.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon