Full version: Syrenträd
jendah
Blev så nostalgisk av att se Dianas syren-träd, hade ett i trädgården när jag var barn som jag tyckte mycket om wub.gif
Hur gör man egentligen för att stamma upp en syren?? Några tips?
Big Gardener
Det finns färdiga uppstammade syrener att köpa i handeln, men vill man göra en själv är det egentligen inte särskilt svårt.

Välj ut en lämplig, stark, rak stam i en syrenbuske och riv bort alla andra. Se till att stammen du valt är ädelved och inte en del av grundstammen (om busken är ympad). Riv hellre än klipp eftersom det försvårar för busken att skjuta nya skott från marken.

Stamma därefter upp efterhand som det växer. Inte för mycket, ett par centimeter är lagom de första åren. Därefter tar man det efter önskad storlek och tillväxt. Toppa inte.
jendah
Tack smile.gif

Kan man ta rotskott och sätta på annan plats och sen stamma upp? Tar väl väldigt låg tid isf antar jag.

Enda syrenerna som passat som träd blev till flis när en ek föll över dem i stormen... sad.gif Se om vi hittar tillräckligt mycket helt för att få ordning på dem som buskar igen...

Kanske skulle både köpa och pröva själv... smile.gif
Big Gardener
Är nog inga problem att ta rotskott. Det behöver inte ta så lång tid, om du ser till att plantan har det bra.

Att både prova själv och köpa kan vara kul som jämförelse...
Ronny
Nu är det ju en vesäntlig skillnad på att stamma upp en vanlig syren gentemot det träd som bilden visar.
Den typen av träd med en ädelsort upptill är ju som regel ympade på en högstam av Syringa vulgaris, vanlig syren.
Ädelsorterna har ett mer kompakt , kraftigare växtsätt vilket skapar en tätare krona. (trädet som hänvisas till är beskuret)
Att stamma upp den vanliga syrenen går naturligtvis men utan beskärning blir den spretig i kronan.

Har du nu gott om material att exprimentera med så tycker jag absolut du ska pröva.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon