Åsa zon 6
Jag ska sätta perenner under och runt min stora bollpil, men vill inte ha färgglada blommor utan har tänkt mig något med vackert bladverk. Vad finns det? Det enda jag kan komma på är funkia, men det kan ju vara trevligt med lite variation, gärna något som kan hänga ner lite över kanten av stora gatstenar som jag har runt trädet. Perennerna måste tåla norrläge, blåst och zon 6. Vilket drömläge! (Ha, ha!)

Åsa
Xelma
Vet inte härdigheten men hasselört är fin och sockblomma. De har bara små blommor,sitter mer under bladen.
AgnesC
Vet inte hur sockblomma egentligen gillar blåsten på vintern. Hur är läget, soligt eller skuggigt? I böcker står att sockblomma vill ha halvskugga, men jaghar sett dem stå i full sol som marktäckare, läget har dock varit ganska skyddat. Det finns ju olika geranium som är jättefina marktäckare, en del revar ut sig andra håller lite mer kuddform, brukar oxå få vacker höstform.
kerstin z5-6
Hasselört -tror jag inte gillar läget -den är lite svår i z 6 ,eller så är det bara hos mej den inte trivs sad.gif

Ostron ört -Mertensia asiatica-går bättre i norr än söder -har en av mina i liknande läge
kanske med nån Sockblomma

ostronörten slingar o lär hänga ner lite
mulle
Brokbladig kirskål?
Mulle
Sollan
Jag minns inte vad den heter... marktäckare. Den har blommor men oansenliga. Sprider sig!
ylle
Vintergröna är fin (Vinca minor). Trivs överallt, sprider sig. Har diskreta blå blommor.
-asno-
Det är inte något större fel på silverarv heller när man bor i kall zon. Pytte och vita blommor som ligger i vacker silverfärg, och härdig.

/Åsa
kerstin z5-6
Sollans heter Plister smile.gif
-asno-
Kerstin, vad är din sockblomma för något? Inte kan då jag hitta fröer, men jag kanske letar på fel ställe laugh.gif Har numera min man vid "ratten" , han säger att han bell in nå meir laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Min "sockblomma" är en raritet smile.gif i från Alpiner i Halmstad ,en utsökt sak som heter Epimedium grandiflorum ´Nanum´en pärla ! "liten låg o de vackraste små vita fjärilar till blommor på våren smile.gif I LOOOVE it

vad gör mannen vid ratten ???? blink.gif blink.gif blink.gif
har du musarm ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
-asno-
Inte vet jag vilken sorts arm jag har, men jag jobbar på en urologiavdelning och brukar hota min man (när han är vrång) men att säga att vi träffades på jobbet laugh.gif
Gissa vad vi har mest av tongue.gif
Han odlar just nu träd med stor iver och har inte riktigt tid med mina rabatter.
Men ljuvlig är din Epimedium, blir det någonsin ett enda frö så vill jag stå på kö wub.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Ok skriver upp dej först på listan i mitt obefintliga minne -färska frö kan fås i -juni vid påminnelse ... kanske maken vill ha ett spännande lönn frö eller två -har beställt förkylda såna .. dvs -de är köldbeh 18 mån före leverans .. laugh.gif blink.gif

jag trodde för ett ögonblick att "vid ratten betydde att han styrde datorn åt dej ohmy.gif
Tesa
Skuggröna har jag satt bak huset....fast om den blommar vet jag inte..
Taxus
En stor sten eller flera med ormbunkar....Stora i en grupp och små för övrigt... Snyggt.
-asno-
Tack Kerstin, skriver i mitt eget obefintliga att jag ska komma ihåg att höra av mig. Maken vill säkert ha ett litet frö,och ja han styr datorn - jag har ju knutit fast höger pekfinger vid vaden vetja laugh.gif

/Åsa
CGB
Kan jordreva, Glechoma hederacea vara ett alternativ? Den finns också i en variegerad form, G. hederacea 'Variegata'.
Mia, zon 3
CITAT (AgnesC @ 02-02-2005, 11:12)
Vet inte hur sockblomma egentligen gillar blåsten på vintern. Hur är läget, soligt eller skuggigt? I böcker står att sockblomma vill ha halvskugga, men jaghar sett dem stå i full sol som marktäckare, läget har dock varit ganska skyddat.

Jag har sockblomma (E.rubrum) som marktäckare i fullt söderläge i tung lerjord, det går kanonbra. Enda nackdelen är att bladverket blir trist efter vintern, när vårsolen steker på. Fast då klipper jag bort det helt och hållet, så ser man blomningen bättre också, tillsammans med det nya späda bladverket - hur fint som helst! En liten varning bara - vänta inte med nedklippningen för länge - då klipper man garanterat bort blomstänglarna också, för de är väldigt spensliga.
zaaritha
Skuggröna blommar--men så diskret att man oftast inte lägger märke
till det!!
estet
Varför inte penningblad-lysimachia eller något gräs ex. björngräs-festuca gautieri, blåsvingel-festuca glauca.
Åsa zon 6
Oj, vilket gensvar! Själv har jag börjat fundera på citronmeliss. Den sprider ju sig och luktar dessutom gott, eller är det en vansinnig idé?

Åsa
ylle
Citronmeliss är väldigt invaderande. Och blir högre än i alla fall jag tänker mig en marktäckare.
Timjan är väl underbart om du vill ha doft?
Heddas matte
lammöron är snyggt till pil!
och inte är dom överväldigande färgglada heller.
Anna i Mjölby
Myskmadra kanske? Fast den blommar ju med små skira vita blommor i toppen. Sprider sig välvilligt, så det är bra att ha gräsmatta runt... Ormöga går också bra, fast där var det ju blå blommor i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon