Full version: Beskärning
Xelma
Är det dax att beskära syréner nu?

Vi ska också kapa ner en oxelhäck iår, den är helt kal nästan 1 meter nertill. Är det för tidigt?
CGB
Vårvintern är en bra beskärningstid för både syren och oxel. Borde du kanske vänta lite med beskärningen?
Ronny
Du kan beskära båda nu, det klarar dom lätt. Båda är väldigt beskärningstoleranta.
När det gäller oxel så bör du ta ner till till ungefär 50 cm för att den ska fylla även nedtill.
Cilla
Om oxelhäcken är väl etablerad får den bäst skjuts av en vårvinterbeskärning. Är den ny på platsen är det bättre att vänta på att rötterna vuxit till sig, och är den halvny kan du beskära och lämna några grenar på varje buske så att den får igång en del av bladsprickningen utan att behöva utveckla nya grenar för att få blad. Som altenativ till att skära ned hela häcken, även om den är etablerad, är att ta varannan gren, så får du sprut nedtill och grönt även på höjden samtidigt. Nästa år kan du ta de du lämnade denna vårvinter.

Med syrén kan man göra likadant, de är faktiskt lite känsligare (även om de också kan klara total nedskärning när man har tur). Såga ned varannan stam ända ned till marken så får du rotskottsbildning nedifrån och ändå blom på höjden i år. Lämna inte stumpar ovan jord - dessa samlar sjukdomar som gör att många buskage tunnar ut sig och blir glesare än innan beskärningen, och i värsta fall att buskage dör.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 02-02-2005, 23:33)
Lämna inte stumpar ovan jord - dessa samlar sjukdomar som gör att många buskage tunnar ut sig och blir glesare än innan beskärningen, och i värsta fall att buskage dör.

Gäller detta alla slags buskar? När man läser råd om hur häckar ska total-föryngras så ska man alltid lämna ett par decimeter "stump" . Fick för mig att "stumpen" var nödvändig för att nya skott ska bryta.
En fråga till: när du glesar ut buskar i markhöjd, använder du något särskilt redskap? Min såg kommer inte emellan buskarnas "stammar" i markhöjd så det blir att man tar det högre upp.
Xelma
Tack för svar!

När kan jag sedan gödsla oxelhäcken efter beskärning och vad är bäst, kogödsel eller?
CGB
Växterna tar upp gödseln i jonform. De kan alltså inte skilja mellan naturgödsel och sammansatta handelsgödsel typ N-P-K. Naturgödsel är däremot ett bra tillskott för mikrolivet och jordstrukturen.
Big Gardener
CITAT (Sommartorparn @ 07-02-2005, 11:32)
Gäller detta alla slags buskar? När man läser råd om hur häckar ska total-föryngras så ska man alltid lämna ett par decimeter "stump" . Fick för mig att "stumpen" var nödvändig för att nya skott ska bryta.

Det är inte nödvändigt att lämna någon stump. I de fall där total föryngring blir aktuellt är det fråga om växter som har god möjlighet att skjuta nya knoppar från rötterna eller underjordiska stamdelar. En lämnad stump blir förr eller senare utsatt för röta eller andra sjukdommar som senare kan sprida sig vidare. Stumparna är dessutom i vägen för framtida föryngringsbeskärning.

De enda fallen när man ska lämna "stump" är i de fall där busken är ympad på en stam. Men då ska man å andra sidan inte behöva gå så långt att man behöver göra en total föryngringsbeskärning.
Cilla
CITAT (Sommartorparn @ 07-02-2005, 11:32)
CITAT (Cilla @ 02-02-2005, 23:33)
Lämna inte stumpar ovan jord - dessa samlar sjukdomar som gör att många buskage tunnar ut sig och blir glesare än innan beskärningen, och i värsta fall att buskage dör.


Gäller detta alla slags buskar? När man läser råd om hur häckar ska total-föryngras så ska man alltid lämna ett par decimeter "stump" . Fick för mig att "stumpen" var nödvändig för att nya skott ska bryta.
En fråga till: när du glesar ut buskar i markhöjd, använder du något särskilt redskap? Min såg kommer inte emellan buskarnas "stammar" i markhöjd så det blir att man tar det högre upp.

Ja detta är en intressant fråga. Med just bondsyrén är det dumt att lämna stumpar, de samlar oftare röta än skjuter nytt från stumpen och själva vitsen med föryngring av ett syrénbestånd är ju att få upp nya rotskott. det är med rotskotten man får de ned till marken täta syrénbestånden som de flesta vill ha.

För att komma åt där det är tätt använder jag både sekatör och ibland två olika sågar. Gör klipp med sekatören (med Felco 6 elelr 12 tar man grövre grenar än man tror, med två klipp). Använder en liten japansk såg (finns att köpa på mässor och hos handlare som kan beställa japanska sågar) samt vanliga sågen.

Ett alternativ är ibland att såga i två-tre omgångar. Man kan också såga först och använda en sekatör på stumpen sedan.

När man köper en bra trädsåg, en med japansk tandning (som sågar på drag) är det bra om tandningen börjar långt ut på sågen och om spetsen inte är för bred. Då kommer man in bättre i trånga grenutrymmen.

Kan vara bra att tänka på till nästa såginköp.
Big Gardener
CITAT (Xelma @ 07-02-2005, 15:20)
När kan jag sedan gödsla oxelhäcken efter beskärning och vad är bäst, kogödsel eller?

Gödla ska du göra när rötterna växer och det gör de när de ovanjordiska delarna inte växer. Det har gjorts en del engelska och amerikanska undersökningar om när rötterna växer och förljdaktligen när näringsupptagningen är optimal.

Lustigt nog sker det rottillväxt nästan året runt, även i när marktemperaturen intill roten är så nära noll den kan komma. Men då är den så liten att knappt är mätbart. Det visar sig att det grovt räknat finns tre perioder under året som är optimala för näringsupptagning (tidsmässigt är perioderna olika för olika växtslag och zontal):

1. Precis innan knoppsprickning
2. Från pollinering till fruktsättning
3. Från det att tillväxten stagnerar till bladfall.

Naturligtvis går det att gödsla andra tider också, framför allt när det gäller långtverkande gödelmedel samt höga halter av organiskt material som ständigt bryts ned i marken. Men mycket av det som läggs ut kan växten aldrig tillgodogöra sig.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 09-02-2005, 11:47)
När man köper en bra trädsåg, en med japansk tandning (som sågar på drag) är det bra om tandningen börjar långt ut på sågen och om spetsen inte är för bred. Då kommer man in bättre i trånga grenutrymmen.

Alltså inte fogsvans eller vedsåg.........
(Visste ej att det fanns annat rolleyes.gif )
Cilla
Gödsling kan man aldrig experimentera nog med... Jag gödslade slaviskt, endast innan knoppsprickning tidigare, men nu dräller jag mer då och då på känn i min egen trädgård. Använder man kogödsel är det ett långsamt, långtidsverkande gödsel som visserligen inte ger en kväveskjuts som man ibland kan vilja ha, men som det å andra sidan inte är så lätt att misslyckas med.

Många rostokar gödslar med kogödsel på hösten när de ändå plockar bort svartfläcksangripna blad. Antagligen håller denna giva hela nästa växtsäsong. Bara med remonterande rosor ger de en giva till under sommaren.

På vissa handelsträdgårdar som har skyddade lägen konstgödslar de träd med bevattning ända till augusti och får ändå avmognad och inte frostskador (Zetas träd som står i backen).

I min egen trädgård upphör jag med gödsling på vedartade växter i början av juli men nässelvattnar på blad och gödselvattnar andra växter hela sommaren. Men jag tror inte det skulle skada att mylla ned kogödsel i ytan på jorden på hösten heller. SÄkert kan man lägga på kogödsel på vårvintersnön också och få något att leta sig ned till dess rötterna behöver det.

Men säkert hinner en del av det lakas ur och rinna bort också. Särskilt ekonomiskt är det inte att drälla omkring lite då och då...
Hannele
Såga i två-tre omgångar, skriver Cilla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon