CITAT (Sommartorparn @ 07-02-2005, 11:32)
CITAT (Cilla @ 02-02-2005, 23:33)
Lämna inte stumpar ovan jord - dessa samlar sjukdomar som gör att många buskage tunnar ut sig och blir glesare än innan beskärningen, och i värsta fall att buskage dör.
Gäller detta alla slags buskar? När man läser råd om hur häckar ska total-föryngras så ska man alltid lämna ett par decimeter "stump" . Fick för mig att "stumpen" var nödvändig för att nya skott ska bryta.
En fråga till: när du glesar ut buskar i markhöjd, använder du något särskilt redskap? Min såg kommer inte emellan buskarnas "stammar" i markhöjd så det blir att man tar det högre upp.
Ja detta är en intressant fråga. Med just bondsyrén är det dumt att lämna stumpar, de samlar oftare röta än skjuter nytt från stumpen och själva vitsen med föryngring av ett syrénbestånd är ju att få upp nya rotskott. det är med rotskotten man får de ned till marken täta syrénbestånden som de flesta vill ha.
För att komma åt där det är tätt använder jag både sekatör och ibland två olika sågar. Gör klipp med sekatören (med Felco 6 elelr 12 tar man grövre grenar än man tror, med två klipp). Använder en liten japansk såg (finns att köpa på mässor och hos handlare som kan beställa japanska sågar) samt vanliga sågen.
Ett alternativ är ibland att såga i två-tre omgångar. Man kan också såga först och använda en sekatör på stumpen sedan.
När man köper en bra trädsåg, en med japansk tandning (som sågar på drag) är det bra om tandningen börjar långt ut på sågen och om spetsen inte är för bred. Då kommer man in bättre i trånga grenutrymmen.
Kan vara bra att tänka på till nästa såginköp.